Colliekompisarna

Alla inlägg den 20 augusti 2008

Av Marru - 20 augusti 2008 22:29

Det är så kul när dom här grafikgrupperna har kommit igång. Målarboden som är en trivsam grupp, dom har teman varje vecka. Det är upp till var och en och göra det dom hinner och vill göra. Eller så kan man helt låta bli, om man inte tycker om nåt av temana.


Jag är ju lite dålig på sånt där man måste göra  helt från början på egen hand. Har alltid varit dålig på teckning, fast jag fick 4 i teckning på högstadiet :-o. Undrar om läraren var blind *S*. Ja, idag kan jag inte ens rita en streckhund en gång, har en jobbarkompis som har försökt lära mig och rita en sån som ser ut som en terrier. Den blir lite konstig *S*. Men den här veckan skulle vi göra egna blommor. Jaja, man får väl göra ett försök. Här ser ni mina blommor.



Sen håller jag ju på med lektionerna hos Winnis. Blir kanonfina resultat på ramar och bakgrunder. Det är också en sån grupp där man kan göra lite i sin egen takt. Nästa lektion kommer inte förräns man har skickat in den förra. Nu är jag på lektion 43. Den här ramen som är på den här tavlan tycker jag blev kanonläcker.


Av Marru - 20 augusti 2008 11:42

Den där lingongröten blev precis så god den brukar vara, fast den blev lite lös. Får minska ner lite på vattnet till nästa gång. Nu blev ju en del av er nyfikna på gröten. Jag skriver här hur jag gjorde, hittade ju receptet på en finsk sida, så det är väl ingen idé att jag länkar till den *S*. Hittade 2 recept som var snarlika så jag gjorde en liten kombination av dom båda.


LINGONGRÖT
1½ l vatten

½ l lingon

1 dl socker

4-5 dl rågmjöl, fint

1/4 tsk salt


Mosa bären. Ha vatten, bär, socker och salt i en kastrull och låt det koka upp. Tillsätt mjölet lite i taget under omrörning. Låt det småkoka i en timme, rör om ibland.


Man kan ta till en elvisp och vispa rejält. Under den där timmen det kokade var jag och vispade en gång i kvarten. Vill absolut inte ha några klumpar i min. Sen mosade jag bären med en gaffel, det var lite jobbigt. Senare under kvällen började jag fundera på varför jag gjorde så, när vi har både stavmixer och vanlig mixer *S*. Hade ju bara varit och mosa bären med nån av dom. Ja, man lär sig så länge man lever. Men till nästa gång skall jag ta en dl mindre vatten.


Man skall låta gröten svalna, sen kan man äta den med antingen mjölk och socker, eller ha i lite sirap. Jag har lärt mig att äta med sirap. Ett gott mellanmål eller efterrätt om man vill det.


Önskar er som vågar prova lycka till. Den var mycket enklare att göra än vad jag trodde. Tyckte alltid att det såg så omständigt ut när mamma gjorde det.


Ett tillägg efter en fråga:


Jag kokade på lägsta värmen hela timmen, och det kan vara bra och ha en kastrull med tjock botten. Mamma brukade använda en kastrull som var i två delar, en större med vatten i, och den mindre med gröten i som var i den större. Vet inte vad dom kallas, men jag har alla fall inte en sån, så det fick bli en vanlig kastrull för min del.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards