Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2008

Lingongröt

Av Marru - 20 augusti 2008 11:42

Den där lingongröten blev precis så god den brukar vara, fast den blev lite lös. Får minska ner lite på vattnet till nästa gång. Nu blev ju en del av er nyfikna på gröten. Jag skriver här hur jag gjorde, hittade ju receptet på en finsk sida, så det är väl ingen idé att jag länkar till den *S*. Hittade 2 recept som var snarlika så jag gjorde en liten kombination av dom båda.


LINGONGRÖT
1½ l vatten

½ l lingon

1 dl socker

4-5 dl rågmjöl, fint

1/4 tsk salt


Mosa bären. Ha vatten, bär, socker och salt i en kastrull och låt det koka upp. Tillsätt mjölet lite i taget under omrörning. Låt det småkoka i en timme, rör om ibland.


Man kan ta till en elvisp och vispa rejält. Under den där timmen det kokade var jag och vispade en gång i kvarten. Vill absolut inte ha några klumpar i min. Sen mosade jag bären med en gaffel, det var lite jobbigt. Senare under kvällen började jag fundera på varför jag gjorde så, när vi har både stavmixer och vanlig mixer *S*. Hade ju bara varit och mosa bären med nån av dom. Ja, man lär sig så länge man lever. Men till nästa gång skall jag ta en dl mindre vatten.


Man skall låta gröten svalna, sen kan man äta den med antingen mjölk och socker, eller ha i lite sirap. Jag har lärt mig att äta med sirap. Ett gott mellanmål eller efterrätt om man vill det.


Önskar er som vågar prova lycka till. Den var mycket enklare att göra än vad jag trodde. Tyckte alltid att det såg så omständigt ut när mamma gjorde det.


Ett tillägg efter en fråga:


Jag kokade på lägsta värmen hela timmen, och det kan vara bra och ha en kastrull med tjock botten. Mamma brukade använda en kastrull som var i två delar, en större med vatten i, och den mindre med gröten i som var i den större. Vet inte vad dom kallas, men jag har alla fall inte en sån, så det fick bli en vanlig kastrull för min del.

 
 
carro

carro

20 augusti 2008 11:57

Tack så mycket, skall ja ta och pröva någon dag efter jag inhandlat de som saknas för att göra gröten. Skall man koka på svag värme?

http://carrobarrometer.blogg.se

 
Bettan

Bettan

21 augusti 2008 11:49

Jag dreglar *S*. Jag får köpa lingon på torget för nu kommer jag inte ut i skogen med bruten tå och sprickor i foten.

Kram

http://bettan.lojdstrom.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards