Colliekompisarna

Alla inlägg under augusti 2008

Av Marru - 12 augusti 2008 23:18

Idag så åkte vi till klubben för att träna. Vi hade ju bestämt att på tisdag åker vi oavsett om det regnar. Nu hade vi ju sån tur att regnet inte kom förräns nu.


Micki är i kanonform nu, gjorde lite olika hoppkombinationer med han. Men man får verkligen använda fantasin med bara 3 hopphinder. Men det går. Slalomet går han kanonbra, men man kan inte släppa han. Kommer nog aldrig att gå, utan man får nog följa med han genom hela slalomet.


Farina är lika säker som alltid, och lika långsam som alltid. Men fast hon är långsam så ser man på henne att det är kul att hålla på. Hon har sån fin stil när hon hoppar.


Lizze, ja vad skall man säga om henne. Jo, hon är en damp *S*. Hon vill helst köra sitt eget race. Men det går över nångång, nu koncentrerar vi oss mest på att hon skall vänja sig vid hindrena. Idag tog vi gungan så att den fick slå i backen, det tycker inte hon om. Lizzie och jag skall alla fall på våran kurs imorgon.


De hade också allmän träning på klubben idag, det var delvis därför vi ville dit. De hade ju platsliggning med skott. Vi tänkte att det börjar bli dags för Lizzie och vänja sig vid att de skjuter. Så vi satt uppe vid bänkarna och tittade på när de hade platsliggning. Lizzie brydde sig inte om skotten, hon tittade väl till vad som händer, men sen var det inte nå mer. Men hon hade ju Farina på sin sida. Det Farina gör, det gör Lizzie.

Av Marru - 11 augusti 2008 23:32

Jag har ju nu kommit till den åldern när jag måste skicka in läkarintyg för att behålla mitt yrkesförarkort. Eller jag kom dit redan i våras. Men det var ingen billig historia.


I april var jag till läkaren och fixade läkarintyget. Det kostade 1250 kr + att jag var tvungen att ta en dag ledig från jobbet. Fanns inga andra tider. Sen fick jag betala in 315 för nåt, kommer inte ihåg vad det var. Sen var det bara börja vänta på lappen, där man skulle skriva sin namnunderskrift och sätta in fotot. Men det kom aldrig. Visserligen stod det på lappen jag fick från början att det kan ta tid. Men nästan 4 månader. Så i fredags ringde jag till länstyrelsen för att höra vart mitt papper tagit vägen. Oj, sa hon, jag skall sätta dig på förtur. Så idag kom mitt papper äntligen. Så då blev det iväg och fota sig, det gick på 180 kr, och så måste jag betala in en avgift för att de skall tillverka mitt körkort, på 120 kr. Så då är vi redan uppe i över 1800 kr, för ett körkort :-o. Plus bensin och förlorad arbetsinkomst.


Har hört att vissa bara behövt betala 300 kr för sitt. Troligen har det fått sitt via vårdcentralen. Men det gick inte här, ringde dit men fick till svar att jag fick gå till en privat. Men ändå har jag visst kommit billigt undan, för det finns dom här som har fått betala 2500 kr för sitt läkarintyg. Vilka ockerpriser :-o.


Men nu är det alla fall på väg. Får ett nytt kort som jag skall dras med i några år *S*.

Av Marru - 10 augusti 2008 18:23

Ja, då blev det ännu en ram. Den här gången fick Micki posera ensam i ramen. Tycker han ser så klok och förståndig ut på bilden. Denna är också tagen efter borstningen.


Av Marru - 10 augusti 2008 18:10

Trist, ja det är bara förnamnet på dom här dagarna. På morgonen är det ganska hyfsat, men sen ju längre dagen går blir vädret bara sämre och sämre. Lizzie och jag tränar när vi går morgonpromenaden. Men jag har tappat bort min klicker :-(. Får nog åka in till stan och investera mig en ny. Jag tog några kort på Lizzie i förrgår, ja bara på huvudet då. Hon går ju omkring med sin sommarklänning på sig så det var ju inte mycket att visa *S*. Ögonen blir inte bra med den här röda ögon funktionen, nu ser de ju mörkgråa ut på bilden fast de skall vara bruna.



Idag tog jag den stora borstardagen med Micki, han är den som det är mest och borsta på men också den tycker minst om att bli borstad. Farina kan ligga hur länge som helst och bara njuta av att det är nån som håller på med henne. Men där var det ju inte så mycket att ta. Sen trimmade jag tassarna på alla tre. Det är sånt man får passa på och göra när det är dåligt väder. Sen har vi ju våran fina aktiveringsleksak. Den kan man roa sig med en stund när vädret är så här. Lite svårt att träna hund inomhus när man har 3 st för alla vill ju vara med. Men såhär stilig blev Micki alla fall efter en genomgång med borsten.



Men nu är det bestämt att vi åker till klubben och tränar på tisdag, om det så regnade småspik. Det är ju allmän träning då, bla med skott. Vi måste väl åka dit ibland och sätta dom på plats där borta och visa att collie kan.

Av Marru - 7 augusti 2008 17:01

Ja, det är det trots vädret. Det duggregnar lite smått hela tiden. Fast det hindrade inte oss att göra våran morgonpromenad. Sen andra gången vi var ut såg Micki ut som om han tänkte "dom är inte kloka, måste jag ut och gå igen. Har ju inte hunnit bli torr i pälsen efter förra vändan". Jepp, de är våran Micki i ett nötskal. Bekväm av sig är han, fast kom han i närheten av en agilitybana skulle de få regna småspik. Han skulle inte bry sig om det.


Vi får träna lite här hemma, det är ingen ide att åka till klubben när det regnar. Det är ganska halt och springa på gräsmattan då. Många är det som har vurpat på en agilitybana i regnväder. Känner mig riktigt pigg idag. Det blir så när man vet att man gjort nåt rätt, och kan sova med gott samvete. Då vaknar man på morgonen pigg och glad. Så jag tar nog ut hundarna alla en och en för lite lydnadsträning. Ja, för Lizzies del är  det ju rallylydnad som gäller. Vi får hoppas att fortsättningskursen för rallylydnaden kommer igång så att vi kan vara med där.


Och trots vädret så är jag glad över att ha 2 veckor kvar av min semester. Sen när semestern är slut tänker jag börja jobbet med ledighet *S*. Våran arbetsperiod börjar inte förräns på onsdagen, så då fick jag 2 dagar extra där. Ibland är det fördelar med 5-skift. Som tex i påskas när vi fick 7 dagar ledigt på raken.

Av Marru - 6 augusti 2008 20:40

Ja, då kom jag till slut ihåg att titta på resultaten från söndagens tävling.


Agilityklass: Banlängd 149 m, referenstid 51 sek. 39 startande varav 21 diskade. Våran placering var 12 med 15 fel och tid 43,11. Så det gick ganska fort där tidsmässigt.


Hoppklass: Banlängd 120 m, refenstid 36 sek. 34 startande varav 7 diskade.

Våran placering var 26 med 25,88 fel och tid 36,88. Vi vart alla fall inte sist i den klassen heller, vilket jag trodde. Men det var inte långt ifrån *S*.


Om det är nån som är sugen på banan så finns den här:


http://www.nedansiljansbk.se/agility/08aug/aug.htm


För er som inte är så inne i agility, kan jag säga att referenstid är den tiden som domaren anser att man skall gå banan på. Den bestäms efter banans längd mm. Så på första loppet klarade vi tiden med råge, men på det andra så fick vi 0,88 fel eftersom vi passerade referenstiden med det.


Skillnaden mellan klasserna är att i agilityklass finns det kontakthinder, men inga i hoppklass. Kontakthinder är hinder där det finns ett fält i början och slutet som hunden måste nudda med minst 1 par tassar. Man tävlar i 3 olika storleksklasser, small,medium och large. Sheltie är vad jag vet den enda rasen som kan hamna i alla klasser. Har man otur så får man en sheltie som är precis över gränsen och hamnar i large.


Sen är det 3 olika svårighetsnivåer. 1, 2, 3 i båda klasserna. Man börjar i 1. När man fått 3 pinnar så kommer man upp i nästa, men man måste ta 3 pinnar i agility för att komma upp i agility 2. Och 3 pinnar  i hopp för att komma i hoppklass 2. Samma sak från klass 2 till 3.


En pinne får man om man gjort ett nollat lopp, alltså ett lopp utan några fel. Hur många som får en pinne beror på hur många som startat i ett lopp,


Diskad blir man om hunden tar fel hinder, eller hoppar från fel håll tex. Man blir också diskad om hunden vägrar att ta ett hinder 3 ggr under loppet.


För varje miss man gör så får man 5 fel, tex river ett hopphinder = 5 fel, missar kontaktfält = 5 fel.


Hinder inom agility är hopp, tunnlar, däck, långhopp, platt tunnel, balansbom, A-hinder och gunga.


Ja, det var väl i det stora hela vad agility är. Är det nåt jag har skrivit fel så får ni väl skriva och rätta mig.

Av Marru - 6 augusti 2008 19:24

Idag har vi flickor varit ensamma hemma. Micki har varit med husse ända sen morgonen, och kommer inte hem förräns sen ikväll. Fast Micki har det visst bra nu, han har en kompis som kastar boll åt han så länge han vill *S*. Vi flickor här hemma har varit ute och gått, slappat lite och gått en vända till. Sen har vi haft besök också.


Idag var vädret bättre på morgonen, fast nu börjar det bli mulet igen. Vi var alldeles nyss ute och gick, och såklart hamnade vi mitt i rusningstrafiken, i den här lilla byn. Jo, det är sant, vi har riktig trafikrusning här en dag i veckan. Orsaken till det heter bilbingo, gick ju ut precis när alla bilar var på väg till bingon. Hoppas husse kommer hem innan nästa rusning sätter igång, för annars kommer inte han in på parkeringen *S*.


Men det här eviga regnandet har inte varit snällt mot våra blommor. Dom ser helvissna ut hela bunten. Ja, utom en dahlia, en kanonsnygg buske har det blivit av den men inte en enda blomma, inte den minsta lilla knopp. Undrar om det är en sort som blommar sent, för det är en halvmeter hög stor buske nu. Ja, det spelar ingen roll om den inte blommar, den är kanonsnygg nu.



Vi har en till dahlia men den har knoppar och ett par blommor. Men dessa verkar lite vissna pga allt regn, eller vad tycker ni?



Sen har jag en, tror det är en novemberkaktus som skall blomma ute. Det är ju lite trist för det är ju inte nu dom skall blomma. Blir ju inga blommor i vinter. Men samtidigt är det skönt när den blommar ute, slipper man dom vissna blommorna som ramlar ner på golvet.


 


Ja, nu skall vi vänta på att killarna kommer hem. Kan vara skönt för Micki och vara ensam ibland, inte alltid ha flickorna springande i hasorna. Dessa flickor har förresten hittat ett nytt ställe och gräva på där ute. Tycker de kunde hålla sig till den grop, men nej, hela baksidan ser snart ut som ett minfält.



Av Marru - 5 augusti 2008 01:04

Vad är ett säkrare hösttecken än att grafikgrupperna på nätet kommer igång igen. Är med i 3 grupper för tillfälllet. Den här ramen är från en lektion på Winnis. Dom har kommit igång nu. Om ett par veckor kommer Målarboden igång med sina veckoteman. Men för att komma med där måste man först gå i Målarskolan. I Målarboden pratar vi om allt, även om sånt som inte är grafik, och ibland försöker vi träffas också. Sen är jag med i SkaGra, har sökt till en animationskurs hos dom som jag hoppas skall komma igång snart.


Det går inte att säga vilken av grupperna är bäst, för alla lär ut olika saker. Och oavsett hur många grupper man än är med i så lär man sig nåt nytt hela tiden

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards