Colliekompisarna

Alla inlägg den 4 januari 2009

Av Marru - 4 januari 2009 21:39



Idag så kom det ett sorgbud. Min farbror ringde från Finland. Hans fru har gått bort inatt, efter 10 år med Ahlzeimers sjukdom. Hon har legat inne på lasarett sen förra julen. Nu sista tiden har hon bara legat där som ett kolli. Har inte kunnat göra nånting, bara ligga i sängen.


Sista gången jag såg henne var sommaren 2005, när vi var till Finland efter pappas begravning. Redan då var hon väldigt dålig, låg inne på lasarett av och till. Hade ofta feber i veckor. Det är en hemsk sjukdom, min farbror har fått stå ut med mycket tack vare den.


Nu efteråt så kan man inte annat än skratta åt alla konstigheter pga sjukdomen. Tex all bröd det hade hemma pga hon inte kom ihåg i affären att de hade bröd hemma. Så det köptes mera bröd varje gång, försökte min farbror säga åt henne i affären att vi har hemma, då började hon skrika i affären "svält ihjäl mig bara, köp inge bröd". Alltså så köpte de bröd. En kväll ringde min farbror till pappa och frågade "gissa vad jag eldar bastun med". Inte vet jag sa pappa, "gammalt bröd" sa min farbror. En gång när de frostade av frysen räknade de till 108 påsar frysta grönsaker.


Visst låter allt detta väldigt komiskt, men det är nog inte det för dom som ser allt på nära håll. Visst skrattar min farbror åt allt detta idag. Hunden de har svällde som en ballong för det var tvunget att stå en matskål framme. Hon såg till att det var fullt i skålen hela tiden, fast skålen var halvfull så tyckte hon den var tom. Stackars hund som inte får mat och så hällde hon på mer.


Förra sommaren gick mammas tremänning bort i Parkisons, och nu min farbrors fru i Alzheimers. Hoppas man hittar botemedel snart till dessa 2 hemska sjukdomar.



Av Marru - 4 januari 2009 16:54

Imorse när jag vaknade och tände i akvariet. Vi måste fixa en timer till den så att det fungerar automatiskt. Men alla fall så brukar jag kolla fiskarna, att alla hänger med. Hittade bara 9 neontetror imorse, fast jag räknade och räknade så var de bara 9. Ok, den tionde dök upp senare på dagen.


Men nu till mysteriet. Tittade till i yngelburen och tyckte att det var nåt som såg konstigt ut. Det såg ut som om det fanns en stor fisk där, tittade från sidan. Till slut så var jag tvungen att resa på mig och titta uppifrån. Ja, där simma omrking en orangesvart platyhona. Hur hon har tagit sig in där, det är ett mysterium. Kanterna på buren är ju ovan vatten, så den måste ju nästan ha hoppat i. Men kanterna är ganska nära glasset som ligger ovanpå. Så den måste ha hoppat över mellan kanten och glaset. Den verkade lite virrig, och ville ut när jag tittade till den. Så det var bara och ta till håven och fiska. Jag förstår verkligen inte hur hon tagit sig dit, men där var hon. Tack och lov så hade honinte tagit ynglena, dom är kvar alla 6.

Av Marru - 4 januari 2009 16:52

Det ser ut som om det inte framgick att omröstningen fanns där redan. Ni hittar den till höger, under presentationsbilden. Det är så det fungerar hos bloggagratis.se, att den hamnar där på högersida. Så det är bara och klicka in på det alternativ som passar *S*.

Av Marru - 4 januari 2009 00:07

Oj, vad mycket roligt jag har hittat ikväll och göra. Det finns ju massor av underbara tutorials på nätet, det gäller ju bara att hitta dom när man har lite inspiration att börja på något. Det fick jag när jag såg dessa tre. Är det nån som är sugen så finns det tutar här, men man får fixa översättning själv *S*. Sen får man ibland gissa sig till vad de menar.


http://colombexx.free.fr/tutoriels/


Dessa 2 är gjorda från länken ovan, med mycket gissning på hur det skall vara.



 


 Sen blev det en från den här länken också


http://www.tutorialdesign.caroswelt.de/home/home.html







Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards