Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 4 januari 2009

Sorgbud

Av Marru - 4 januari 2009 21:39



Idag så kom det ett sorgbud. Min farbror ringde från Finland. Hans fru har gått bort inatt, efter 10 år med Ahlzeimers sjukdom. Hon har legat inne på lasarett sen förra julen. Nu sista tiden har hon bara legat där som ett kolli. Har inte kunnat göra nånting, bara ligga i sängen.


Sista gången jag såg henne var sommaren 2005, när vi var till Finland efter pappas begravning. Redan då var hon väldigt dålig, låg inne på lasarett av och till. Hade ofta feber i veckor. Det är en hemsk sjukdom, min farbror har fått stå ut med mycket tack vare den.


Nu efteråt så kan man inte annat än skratta åt alla konstigheter pga sjukdomen. Tex all bröd det hade hemma pga hon inte kom ihåg i affären att de hade bröd hemma. Så det köptes mera bröd varje gång, försökte min farbror säga åt henne i affären att vi har hemma, då började hon skrika i affären "svält ihjäl mig bara, köp inge bröd". Alltså så köpte de bröd. En kväll ringde min farbror till pappa och frågade "gissa vad jag eldar bastun med". Inte vet jag sa pappa, "gammalt bröd" sa min farbror. En gång när de frostade av frysen räknade de till 108 påsar frysta grönsaker.


Visst låter allt detta väldigt komiskt, men det är nog inte det för dom som ser allt på nära håll. Visst skrattar min farbror åt allt detta idag. Hunden de har svällde som en ballong för det var tvunget att stå en matskål framme. Hon såg till att det var fullt i skålen hela tiden, fast skålen var halvfull så tyckte hon den var tom. Stackars hund som inte får mat och så hällde hon på mer.


Förra sommaren gick mammas tremänning bort i Parkisons, och nu min farbrors fru i Alzheimers. Hoppas man hittar botemedel snart till dessa 2 hemska sjukdomar.



 
 
Annmi

Annmi

4 januari 2009 23:18

Tragiskt :(
Hoppas att de finner ett botmedel för denna hemska sjuka!
Fin Blombild du gjort ♥

http://annmisblogg.blogspot.com

 
"Bettan"

"Bettan"

5 januari 2009 00:07

Först måste jag ju beklaga sorgen. Vet ju hur jobbigt det är med denna sjukdom. Hoppas innerligt att det snart ska finnas bot på dessa jobbiga sjukdomar.

Tror inte att de som är riktigt sjuka förstår hur illa det är. Men ibland har de ju sina ljusa stunder.... Å då tror jag att de lider oerhört mkt.

Fick mig i alla fall ett gott skratt när du skrev om bröden & utbrotten i affären :) Påminner såååå om min kära mor, som lyckligtvis inte fick vara sjuk så länge. ♥

Hoppas att du få en fin kommande vecka!
♥ kramis Bettan ♥

http://grafikbettan.bloggagratis.se

 
Cina

Cina

5 januari 2009 08:26

Ja du alzeimers är en hemsk sjukdom min pappa har det så jag vet vad det innebär har även jobbat med detta. DEnna sjukdom kallas för "DEN ANHÖRIGES SJUDOM" för det är dom som lider mest!
Finns en tråd att läsa hos mig som heter Demens/Alzeimers om du vill läsa om hur min mamma har det med pappa.

Beklagar din sorg!

Kramen

http://heavenladyn.bloggagratis.se

 
Astrid

Astrid

5 januari 2009 08:56

Först kram i sorgen.Men det bästa är väl att hon inte varit medveten om sin sjukdom men så jobbigt för din farbror.
Så skönt att han kan skratta åt vissa episoder.
Jag låg och tänkte på min moster i morse, finns nästan ingen kvar nu.
Vi bor så långt från varandra att det blir aldrig av att hälsa på heller.
Det är det dumma när man flyttar man förlorar kontakten med sina rötter.

http://www.astridla.com

 
Eva

Eva

9 januari 2009 20:33

Beklagar sorgen.
Mm, vet hur hemsk denna sjukdom är.
Mamma dog av denna sjukdom.
Kram

http://hemmahoslillamig.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards