Colliekompisarna

Alla inlägg den 19 februari 2009

Av Marru - 19 februari 2009 21:21

Nu finns det en liten risk att denna blogg blir en skrytblogg *S*. Det tog inte så lång tid på kursen idag, så jag kom hem i tid. Vi började med en genomgång på alla hinder. A-hindret blev först, där ville hon inte först, men det gick fort över. Sen tog vi slalomet, vi började med några pinnar, sen ökade vi på med 2, öka på en gång till, sen tog vi hela slalomet till slut. Det gick kanonbra, fast jag glömde bort i början att ha handen med godiset bakom ryggen. Sen blev dags för gungan. Det är det enda hindret vi har problem med för tillfället. Men bara vi envisas och tragglar på skall vi nog övervinna det också. Vi provade en gång att hon fick själv balansera ner gungan. Men när den smäller ner tycker hon det är otäckt.


Efter det körde vi en kombination med däck, hopphinder, tunnel och hopphinder. Jag satt Lizzie framför däcket, och hon fick stanna kvar tills jag gick till andra sidan.  Vi fick göra om några gånger innan vi fick till den kombinationen. Jag har ju alltid fått lära mig att man skall visa med den handen som är närmast hindret. Men nu fungerar det inte alltid på det viset tydligen. Ser man att hunden är på väg vid sidan om hindret, skall man ta den andra handen. Beror på kroppens rörelse, när man visar med den som är närmast, så vrider man ju kroppen utåt. Då tolkar hunden det som att hon skall ut. Men tar man andra handen, sen som är längst från hindret så vrider man kroppen automatiskt inåt, och då följer hunden banans linje. När man fått in hunden på rätt linje så kan man återigen visa med handen närmast hunden, tills man ser att hunden börjar dra sig mot sidan igen. Då byter man till den andra handen. Det verkar komplicerat, men har testat idag och kommit fram till att det fungerar. Man skall se till att hunden drar framåt hela tiden.


Efter det gjorde vi ytterligare en längre kombination. Däck, hopp, tunnel, hopp, hopp, balans, tunnel, hopp och hopp. Jag provade det att byta hand, och det gick kanonbra för oss. Vi gjorde det 2 ggr, och det gick bara bättre andra gången.


Sen var vi några som ville prova några hinder en gång till. Så vi tog om A-hindret, slalomet och gungan. A-hindret skulle jag försöka hejda henne lite i nerfarten nu, för nu har hon fått upp farten där. Det är ju meningen att hon skall ta kontakfälten och inte hoppa över dom, så därför måste man bromsa lite. Men det var inte det allra lättaste att få stopp på henne.


Återigen så gav vi oss i kast med gungan. Det kommer att ta tid innan vi klarar av gungan utan koppel. Det har gått åt mycket pannkakor idag. De hade fått överblivna pannkakor av nån som varit och tränat, och som jobbar på dagis.


Sen försökte vi på slalomet, och den gick kanonbra. Behövde inte visa mycket. Men jag har ju fått lära mig att stega slalomet rätt, det är till stor hjälp.


Nu är det bara och vänta på nästa kurstillfälle vilket blir redan på söndag. Jag är verkligen kanonnöjd med kursen. Det är sån bra tempo, det händer nåt hela tiden. Istället för att man står och stampar på samma ställe hela tiden. Nu skall jag snart sova, för skall ju jobba imorgon.

Av Marru - 19 februari 2009 15:00

Nu börjar jag bli hjärtligt trött på det här. Vill ha ett litet tecken på att det kommer en vår i år också.  Men nej, det är bara mulet hela tiden. Tycker man kunde alla fall få se en liten solglimt åtminstone. Känner mig inte sugen på att göra nånting. Inte ens gå ut med hundarna, men blir väl så illa tvungen. Enda positiva idag är att Lizzie och jag skall på agilitykursen om några timmar. Den kan nog bli sent i säng ikväll, och jag som skall jobba imorgon. Men tack och lov så är turen sån att man hinner aldrig bli trött. Sen skall jag gå och klippa mig när jag kommer till Borlänge.


Måste även komma ihåg att betala in beloppet så jag får ut mitt färdskrivarkort. När jag körde buss så skulle man sätta in ett runt blad i färdskrivaren. Men de har dom slutat nu utan nu har man ett plastkort som ser likadant ut som körkortet. Den lilla plastlappen får man betala 650 kr för. Men den måste man ha om man skall köra längre än 50 km utanför bussens stationeringsord.


Ni får läsa imorgon om hur det gick på våran agilitykurs, kul att man har nåt att se fram emot i eländet *S*.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards