Colliekompisarna

Alla inlägg den 2 mars 2009

Av Marru - 2 mars 2009 21:51

Ja, så var det dags för våran agilitykurs idag igen. Det går verkligen kanonbra. Jag måste tänka på att träna slalomet med henne innan hon blir slut i huvudet. Det går kanonbra med den, jag behöver bara visa in henne och gå bredvid så går hon, jag har tom fått öka på takten lite. Tar jag slalomet efter att hon hållt på med annat en längre stund före, då är hon okoncentrerad och hoppar över pinnar. Men tar man det i början så går det kanonbra.


Återigen så tränade vi på en bana, vi har alltid gjort så att vi har kört först tex 5 hinder, sen har vi tagit nästa fem hinder. När vi gjort hela banan på det viset så lägger vi ihop den. Idag hade vi en bana där hon fick upp farten rejält. Oj, vad matte fick springa *S*.


Det bästa var att vi fick beröm, eller Lizzie fick beröm av en person som vet mycket om agility. Han såg slalomet vi gjorde, och han tyckte att hon lärt sig jättefort. Då blev jag jättestolt över henne. Undrar när bakslaget kommer, det kan ju inte bara gå uppåt hela tiden. Nu ligger hon och sover så sött, ser riktigt nöjd ut.

Av Marru - 2 mars 2009 11:37

Det är lite lustigt att dom som tycker att det gick rätt till på årsmötet inte kan stå för sina ord. Har ju fått en kommentar från en som var nöjd, och personen heter collieägare :-o. Vågar personen inte stå för sin åsikt ????? Det var mycket på det mötet som inte gick rätt till. För det första borde det nog införas en ny regel angående rösträtt på dessa möten. Man borde ha varit medlem i collieklubben minst ett år innan man får rösta på mötena. På det sätter slipper man kanske dessa köpta medlemmar, för vem vill betala ett medlemsskap i 2 år för att den köpta medlemmen röstar som man själv vill. Det var väldigt många före oss i kön när vi kom med handskrivna medlemskort, så man undrar ju om alla dessa var köpta inför årsmötet. Vet att en del var det, det har ju inte smygits med det. En del av dom som var med årsmötet hade väl inte ens en hund.


Sen skulle det vara intressant och veta om alla dessa som har rädda collie, varifrån deras hundar kommer. Har dom köpt dom från en seriös uppfödare. Tänker nu på min första collie. Efter många om och men så fick jag tillstånd att köpa min första collie. Men det var mycket jobb. Mina föräldrar skulle till och bygga, och jag blev tvungen att översätta en lunta på minst 200 sidor papper från byggfirman mm innan. När det var gjort, vad gör vi då. Jo, plockar fram Ludvika tidning och börjar gå genom annonserna i den. Jo, där fanns det collievalpar, vi ringer numret, jo, de fanns kvar. Vi hoppar i bilen och åker och tittar på dom. Vi åker till utsidan av Ludvika, kommer till ett hus, där vi möts av en massa hundar. Det var taxar, en och annan blandras, och 2 collievalpar. Redan där skulle vi väl backat om vi hade vetat nånting. Men det var ju första hunden och vi visste inget. Sen gör vi fel nr 2. Bestämmer oss valpen som kommer till oss på en gång, och sen bara sitter där. Medans alla dom andra stojar omkring, men det var ju så sött när han liksom valde oss på en gång. Vi visste absolut ingenting om vare sig HD, ögonlysning eller MH. Senar fick vi problem, hans mage tålde ingenting, han fick epilepsi, han var hemskt rädd för smällare. Så varje nyår, påsk och valborg var en pina för oss. Kommer inte ihåg om han var rädd för nåt annat. Han var otroligt lättlärd, jag kunde gå med han lös och han gick vid min fot hela tiden. Vi kunde släppa han ut i skogen för att pinka på kvällarna, tomten var alldeles invid skogen. Han kom tillbaka därifrån, kunde ibland ha rådjur alldeles bakom sig, han vände sig om och tittade på dom och tänkte, jaha, där kommer ni, sen fortsatte han och gå in. Jag älskade den hunden verkligen trots alla bekymmer.


Skall dagens uppfödare drabbas för ett misstag som jag gjort 1980? Så det skulle vara intressant och höra med dessa som har rädda collie varifrån dom kommer och hur dom har gjort när dom valt den valpen.


Tycker istället att man skall kolla upp alla dessa nya uppfödare som kommer till. Det verkar ju idag vara hur lätt som helst för kreti och pleti och starta en kennel. Man söker bara ett kennelnamn och betalar 2000, sen kan alla oavsett vad dom kan eller inte kan starta kennel. Den uppfattningen fick jag i somras. Man kan ju prata en massa hit och dit om linjer, men det räcker inte.


Har ju pratat med såna som har andra raser, och de gapskrattar när de hör vad som hände på årsmötet. De tycker verkligen att colliefolket nu har gjort bort sig. Det kan jag ju hålla med om. Det är ju som sagt bara och hoppas att SKK har mer förstånd än en del colliefolk har. Vilket jag också tror att dom har.


Angående MH, det är mycket där som jag tycker är fel. Jag tycker det är helt fel att vem som helst skall kunna ta min hund och knalla iväg med den. MIN HUND SKALL INTE FÖLJA MED FRÄMMANDE PERSONER. Men enligt MH så är dom otillgängliga. Min hund skall helst inte ta godis från andra människor heller. Men tyvärr så gör alla det utom Micki, det spelar ingen roll vad man trugar han med.


När vi gick MH med Micki, så var vi tvungna och stänga in våra hundar i bilen bara för att beskrivaren skulle ha ut sina hundar. Om hennes hundar är så aggresiva att dom ger sig på en kopplad hund, så får väl hon ha sina hundar KOPPLADE. Man hör mer och mer om collie som tex biter utställningsdomare, men det var väl bara kul, visar att hunden har motor eller egen vilja :-o. Jag vill inte ha en sån hund.


Det verkar som om mentaliteten är allt, sen om hunden är ful som stryk eller har D på höfterna spelar ingen roll. Den är ju bra mentalt :-o.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7 8
9 10
11
12
13
14 15
16 17 18
19
20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards