Colliekompisarna

Alla inlägg under maj 2009

Av Marru - 5 maj 2009 19:12

Ja, då var det väl dags och fundera ut en ny omröstning. Men först en redovisning av den från april där jag frågade om ni aktiverar era hundar med nåt.


47 röster blev det. De flesta verkar göra olika saker med sina hundar för blandat fick 31,9% av rösterna. På andra plats kom agility med 17 %. Delad tredje plats blev det för utställning och bruks, där blev det 12,8 %. 8,5 % aktiverar sina hundar med lydnad. 6,4 % gör så lite som möjligt med sin hund :-o. 2,1 % håller på med freestyle. Rallylydnad fick ingen röst, det är ju ganska nytt, kanske är det nåt som man kör i samband med annat också. 8,5% aktiverade sina hundar på annat vis. Kom ju på senare att skulle ju haft med drag och vallning också.


Nu skall jag sätta mig ner och fundera ut nästa omröstning.


Av Marru - 4 maj 2009 22:06

Idag var vi på den sista kursen inomhus. Kan ju säga att det inte gick överdrivet bra. Ja, det är verkligen löp på gång. Undrar om det finns tabletter för hundar med PMS *S*. Hon var helt borta idag. Vi var tvungna att sänka hindrena, hon ville inte hoppa över höga hinder. Det gick bättre när vi sänkte dom. Hon ville inte gå på A-hindret. Balansen tvekade hon men hon gick över. Gungan gick hon inte frivilligt, men vi fick över henne när vi lockade. Skall bli skönt när det här är över, och jag får tillbaka min bussiga Lizzie igen. Hon kan hoppa hur högt som helst annars. Hon flyger högt över hindrena fast dom är på maxhöjd, men inte idag.


Nu kallar sängen eftersom det blir jobb tidigt imorgon bitti.

Av Marru - 4 maj 2009 15:43

Inatt har det äntligen regnat lite, och det har duggat lite under dagen. Men det är långt ifrån tillräckligt. Verkar inte bli mer heller idag, eftersom solen börjar komma fram.


Ikväll skall Lizzie och jag åka till klubben på våran agilitykurs. Det blir sista kursen inomhus. På onsdag har dom tävling för klass 2, sen i helgen blir det DM och efter det så börjar vi träna utomhus. Skall bli skönt att komma ut, fast samtidigt har det varit skönt att träna inne också. Man har inte behövt oroa sig för vädret. Skall bli intressant och se om hon gör nånting överhuvudtaget ikväll.

Av Marru - 3 maj 2009 19:37

Då har man varit till Västerås och tävlat i Gurkhoppet. Det är en 2-dagars agilitytävling. Igår så tävlade dom i agilityklass, och idag var det hoppklass. Jag tittade på Lizzie imorse, och såg inget blod att hon skulle ha börjat löpa än så vi åkte iväg. Nu efteråt så känns det som om vi inte borde åkt. Hon har ju sina konstiga idéer i samband med löp. Kommer ihåg hennes första löp. Vi var ju till uppfödaren alldeles före, och hon uppförde sig helt konstigt. Hon var rädd för alla hundar, tom sin egen syster Clara. Då tittade uppfödaren på henne under magen och säger "inom en vecka löper hon". Vilket hon gjorde.


Första loppet började kanonbra, det började med tre hopphinder och sen slalom. Slalomet gick hon helt, fast vi gjorde det långsamt. Efter det blev det hopp,  hopp, tunnel, hopp, hopp,  säck, hopp, däck, långhopp. Där tog det stopp. Hon klev på långhoppet och delarna ramlade omkull. Hade det varit av trä som alla dom andra har varit hittills så hade det nog inte varit några problem. Men nu var det av sånt där räfflat plåt, så det skramlade ju en del när dom ramlade omkull. Efter det ville hon inte göra nånting alls. Men fram till det var vi nollade.


Andra loppet hoppade hon över ett hopphinder, och tyckte att det räcker för min del idag. Jaja, det blev som det blev. Man kan ju inte vänta sig för mycket heller, det är ju bara dryga 2 månader sen vi började med agility. hon har gått fram otroligt fort som kan börja tävla på 2 månader.


För övrigt idag så var Kerstin från Målarboden med en av sina hundar och hejade på oss. Efter tävlingen åkte vi hem till henne, och hon gjorde underbart god mat som vi åt, och småpratade under tiden. Sen efter det så gick vi en promenad runt området där hon bor, och vi såg massor av härliga hus. Precis i min smak, har ju alltid tyckt om hus som varit lite annorlunda.


När vi åkte därifrån så gjorde vi en sväng inne hos Airi för att hälsa på lilla Japp. Det var en riktig liten busunge. Jättesöt, snacka om att bli valpsjuk *S*. Kerstin hittar ni här . Airis Japp hittar ni här.


Upptäckte precis att jag har fartrand på armarna *S*. Det blåste ju lite kallt så jag hade jacka på mig, men jag är sån att jag vill jämt dra upp ärmen lite. Trots kylig blåst så var det ju soligt, ansiktet är rött som en kräfta. Imorgon så har vi våran agilitykurs, skall bi spännande och se hur hon går imorgon.


Uppdatering:

Satt precis och tittade på filmen, och vi var inte alls nollade fram till långhoppet utan hon rev ju ett hopphinder, vilket är ovanligt. För normalt flyger hon högt över hoppen.

Av Marru - 2 maj 2009 13:38

Alltså jag blir knäpp snart, jag tycker inte jag gör annat än torkar den där förbaskade dumburken. Gjorde det igår, och nu när jag tittar på den så är det ett tjockt lager med damm på den. Läste nånstans att om man tvättar rutan med sköljmedel så skall den stöta bort dammet, men inte hjälpte det här. Nån som har bra tips?

Av Marru - 2 maj 2009 11:39

Viktoria på Gardenia Gardens har en fototävling med temat "Min hund och jag. Nu kommer det här lite i sista minuten för jag hade glömt bort tävlingen. Ni hittar tävlingen på Gardenia Gardens blogg.


Sista dagen för att skicka in en bild är den 8/5-09. Så alla ni som har hund, skicka in en bild på er och hunden när ni gör nåt kul tillsammans.

Av Marru - 2 maj 2009 00:38

Ja, då har jag fått upp mina bilder från min första EFIT dag på länge. Ni hittar dom här.


Nu är det sängen som kallar här, godnatt till er alla som kanske är vakna än.

Av Marru - 1 maj 2009 23:35

Ja, nu är det väl officiellt vår då. Har varit en helt underbar dag idag. Kom på att det faktiskt var våran förlovningsdag igår. Vi förlovade oss vid majbrasan i Smedjebacken 1997, alltså hela 12 år sen. Vad tiden går fort. Det är ju 10 år i år sen vi gifte oss, men det blir inte förräns i höst.


Idag har jag gått omkring med kameran hela dagen. Jag är ju med i EFIT, fast jag har inte varit aktiv där på länge. Men nu när jag har en ny kamera så tänkte jag göra ett försök igen. EFIT, vad är det tänker en del av er säkert. Det är en förkortning av ETT FOTO I TIMMEN. Det är en dag i månaden som är EFIT-dag, fast numera har dom 2 dagar. Antingen fotar man båda dagarna eller så tar man den av dom 2 som passar en bäst. Eftersom jag inte gjort det på länge så tänkte jag börja idag. Du hittar mer om dom på EFITS hemsida. Jag tänker lägga in bilderna på min andra hemsida. Men jag gör ett inlägg här när jag är klar tillsammans med en länk.


Men här är alla fall lite andra bilder, tex den här på våran fina sjö Barken som ligger alldeles spegelblank.


 


Sen en bild på våran Micki, det här är det djupaste vatten han går i frivilligt. Det var ju så varmt idag så han var ju bara tvungen ner och ta sig en slurk.



Få se nu om det blir fler bilder här när jag gått genom allt jag har haft i kameran.


En bild till hade jag ju. Jag gjorde ju en cykeltur på en mil idag. Nej, jag tränar inte inför Tjejtrampet, tror inte att det kommer att bli ett tolfte tjejtramp för mig. Fast den där femtonårsmedaljen hade ju inte varit helt fel. Men nej det får vara, jag skall ägna mig åt hundarna istället, och inte ha nån press på mig att jag måste cykla. Utan jag gör det när lusten faller på. Men alla fall så såg jag dessa härliga gula blommor i dikena, äntligen. Vet inte vad dom heter på svenska. Men i Finland finns det en sång om dom, Rentukkaojan Aatu.

 


Ni som kan namn på blommor får gå in på min efit sida sen och kolla om min blomma som jag har bild på där är samma som AC har haft på sin blogg.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards