Colliekompisarna

Alla inlägg den 2 juni 2009

Av Marru - 2 juni 2009 10:26

Jag är lite nyfiken på vilken färg på collie ni som läser tycker är finast. Själv så har jag ju av alla 3. Officiellt så heter den färgen som alla kallar för en riktig Lassie sobel, fast våran Lassie heter Farina. På engelska heter den sable.


Sen har vi den trefärgade, eller tricoloren. Den har svart, vit och brunt i sig, som våran Micki.


Sen har vi blue merlen, gråblå med inslag av svart, brunt och vitt. Som systrarna blå här, Lizzie och Clara.


Alla collie skall helst ha en stor vit krage som går runt om, men det finns hundar med halva kragar också. Sen skall de ha en liten vit tipp på svansen, och vita tassar.


När Lizzie var 4-5 månader så mötte vi ett par äldre damer ute på promenad som sa " åhhh, hur gammal är den där hunden?" Då tänkte jag att dom tycker hon ser så ung ut, men det var tvärtom. Dom trodde hon var jättegammal för hon var så grå *S*.

Av Marru - 2 juni 2009 10:17

Skall väl göra en liten sammanfattning av omröstningen. Angående om antalet rädda hund om det var collie eller annan ras, kan jag inte skriva nåt annat om än att majoriteten av dom som klickat på dom 2 alternativen inte var collie. Så vad skall man då säga om pratet att collie är räddast av alla. När jag räknat ut så fick jag fram till att det är 13 som valt ett av dom alternativen, och av dom var det 3 collie som var rädda. Men 10 som inte var collie.


Men nu till själva rädslorna:


Skott 31.9%

Fyrverkeri 14.9%

Gå på golv 6.4%

Människor 4.3%

Annat 4.3%

Allt 4.3%

Åska 2.2%


Kan ju säga att det är skönt att det är så några som är rädda för allt, men helt skulle ju den stå på noll.

Av Marru - 2 juni 2009 10:12

Det är så typiskt att det just idag skall regna när vi skall åka till brukshundsklubben ikväll. Vi får hoppas att det slutar till kvällen, men det ser ganska mörkt ut som om det skulle kunna hålla på hela kvällen. Hade tänkt göra guldprovet med Lizzie idag. Men om det hällregnar får vi se hur det blir, hon kanske inte vill göra nånting. Värre är det med Clara, hon vill absolut inte göra nånting när det regnar, blir bara sur.


Ja, det behövs ju vatten för det har varit så torrt, men varför just idag. Kunde ju sluta tilll kvällen, och imorgon vill jag inte heller ha nå vatten för då skall jag på agilityträning. Torsdag kväll tänkte jag åka till brukshundsklubben på en sån här tävlingsträning, då får man se hur långt man har kommit i lydnadsträningen. De har en tävling i augusti, kanske man kunde försöka sig på den sen.

Av Marru - 2 juni 2009 09:46

Kom ett mail nu på morgonen, en av dom försvunna collien har kommit hem nu efter att varit borta i 11 dagar. De skulle skriva mer på hemsidan om försvinnandet när det har lugnat ner sig. Skall bli spännande och se vad som har hänt henne. Nu är det bara en collie, vad jag vet som är ute på vift. Hoppas han också kommer hem snart. Men här kommer det alla fall och stå om Skys äventyr.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards