Colliekompisarna

Alla inlägg den 7 juni 2009

Av Marru - 7 juni 2009 20:52

Fick en nationalsdagshälsning från Annmi, men hann inte få in den i bloggen. Men bättre sen än aldrig. Tack Annmi för den. Hoppas din dag igår var bra. Min var det som du kan läsa här på bloggen nånstans *S*. På bilden syns Annmis katt Jippi. Gör ett besök hos henne, hon har kanonfina katter med fina bilder på dom.


Av Marru - 7 juni 2009 19:54

Idag så fick jag äntligen med mig maken på min nostalgitripp. Jag har länge tänkt att vi måste åka till Västansjö i Smedjebacken och gå lite där för att se hur det ser ut där nu. Det var ju, jag tror, det största bostadsområdet i Smedjebacken. Vi bodde där mellan 1969-1980. Efter att vi flyttade därifrån så började husen rivas en efter en. Om jag har räknat rätt så fanns det minst 13 trevåningshus i det området. Bredvid vårat hus fanns det ett vitt tvåningshus i trä, men den revs redan på den tiden vi bodde där.


Här bakom trädet fanns våran skridskobana på vintern, fotbollsplan på somrarna. Till höger om den så var första huset.

 


Här har vi våran sandgrop, där åkte man i backarna mycket när man var liten. Fast jag fick aldrig nån pulka att åka i, vet inte varför. Så det fick väl bli nån sopsäck eller en pappskiva eller nåt man hittade där vid backen. På somrarna spelade våra föräldrar volleyboll där. Det var före finska föreningens tid.

 


När man fortsatte förbi sandgropen så kom man till stranden till Kolbäcksån som hör till Strömsholms kanal. Vägen var flyttad, för förut gick den uppe bredvid gropen, nu gick den ner till gropen och till stranden. Bredvid den gamla vägen fanns det några gamla ruiner, och där bodde SVARTA DAMEN :-o. Gissa om vi skrämde upp varandra där.


Kommer ihåg en dag när jag gick på andra sidan om sandgropen, då möter jag min faster. De bodde i Smedjebacken i början på 70-talet. Hon ställer sig och gallskriker åt mig att jag har lurat ner min kusin ner till ån. Att nån skulle ha sett oss där. Min kusin var bara några år då. Det var ju bara det att hon hade knallat hem till oss, hon var inte alls med mig. Men det tog många år innan jag kom över den utskällningen. Från stranden vid ån så ser man bron som går in till Smedjebacken.



Nu finns det en gångväg ut efter stranden, det är ju öringsfiske där numera. Vi har inte varit och provat det än. Fiskekorten är ganska dyra där vid ån. Fast de kostar olika beroende på vart man står och fiskar.

 


Numera finns det en gångbro över till andra sidan. Den fanns inte på den tid vi bodde där. Hade en klasskompis som bodde på andra sidan, och ibland när man inte orkade gå omvägen till henne över den stora bron så brukade hon ro med en eka över till andra sidan. Hennes pappa var företagsläkare, så de bodde i en stor tegelvilla. Det huset verkar inte finnas mer, utan där fanns en stor flott villa. Tänk man hade sån tur att Anna skulle läsa min blogg just nu. Har försökt söka efter henne, men inte lyckats. 


 


Till sist en bild på själva huvudvägen. Västansjögatan 9 A var våran adress i 11 år. Numera ser vägen ut som en cykelväg, men då fanns det hus på båda sidor om vägen. Det var en ganska lång backe ner till skridskobanan som vi åkte ner med skridskorna. Vi tog av skydden och åkte ner, tänkt om vi hade fått en sten under skridskon då hade vi ramlat ner på näsan. Men inte brydde man sig om sånt då. Banan låg ju på slutet av gatan.


 


Ja, det var min nostalgitripp idag.








Av Marru - 7 juni 2009 19:33

Var ut i förrgår och knäppte kort på rönnen vi har framför huset. De blommar så fint nu. 



Det här är en av mina sommarfarvoriter. Jag måste ha en varje år. Fast förra året så blev den inte så fin, det var ju så konstigt väder ett tag. Vi får väl se hur den blir i år.


 


Sen när jag var på LDB träffen igår i Västerås så fastnade det en sån här med mig. Är man hemma hos en pelargonfantast, och hon har en massa pelargoner som inte finns att få tag på i en vanlig affär då måste man ju passa på. En änglapelargon är det, men som jag förstod det så finns det flera varianter av den också. 



Sen innan jag åkte hem så var jag in till våran förra granne i Virsbo. Jag hade ju en present till henne för hon fyllde 65 förra helgen men jag hann inte dit då. Så hon fick presenten igår istället. Med mig hem fick jag ett par Saint paulior.  

 



Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards