Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 17 juni 2009

Städdag och tandläkare!

Av Marru - 17 juni 2009 19:08

Trots att det var kanonfint ute så bestämde jag att idag skulle vara den stora städardagen. Så här har det städats hela morgonen. När jag höll på med det så ringde telefonen. Det var min tandläkare som undrade om jag kunde komma idag istället för de hade fått ett återbud. Ja, det går väl bra, skulle egentligen inte gå förräns om ett par veckor. Men hade råkat slänga bort lappen med tiden när jag städade ur plånboken förra gången, så jag hade behövt ringa dom alla fall för att kolla vilken tid det var. Nu är ju min ordinarie tandläkare mammaledig, så jag hade en annan idag. Så råkade jag få en som hatar visdomständer :-o, jag däremot älskar mina visdomständer *S*. Nej, så är det väl inte riktigt, men tanken att dra bort dom tar emot. Tanken att man försöker dra nåt som sitter fast ordenligt. Inte blir det bättre av bedövningssprutan som jag hatar, hatar alla sprutor. Sen att tänderna ligger så långt bak, är ju ganska känslig i svalget. Får kväljningar för minsta lilla. Sen tanken på att det skall rinna ner en massa blod i halsen.


Så nu får ni som läser här försöka peppa mig och tala om att så farligt är det inte *S*. Sen är det en annan sak om jag tror på er. Jag hade ju tyvärr ett beredskapsarbete hos folktandvården i Smedjebacken i början på 80-talet efter gymnasiet. Där fick man se både det ena och andra, och höra. Men det vore läge och fixa dom där tänderna nu eftersom jag tack vare förra årets trasiga lagningar har betalat så mycket att jag bara behöver betala halva avgiften nu, plus att jag får 70 % tillbaka från facket. Vilken höst det var förra hösten, lagningarna ramlade av på löpande band :-o.

 
 
Ingen bild

Viktoria

18 juni 2009 05:37

Jag undrar fortfarande varför min tandläkare för 15 år sen drog bort en visdomstand det inte var ett dugg fel på med motiveringen att han räddar den tanden bredvid som var lagad.........och behövde lagas igen.....
Tandläkare och jag är inte ett dugg kompisar....får panik bara jag tänker på dom.
Ingen vidare tröst här inte.......
Men den ekonomiska biten är helt klart fördelaktig:-) så passa verkligen på:-)
Jag försöker verkligen säga att det inte är så farligt men men det bär mig emot....
Men jag kan ju säga att det inte är farligare än mycket annat...hmm...

Du kan ju alltid bita till... av misstag:-)
Undrar om det är tandläkarnas arbetsskador, sönderbitna fingrar:-)

Under tiden dom håller på, försök att slappna av genom att tänka på något trevligt, och tänk på att allt har sin övergång, tiden går, och vips så är du klar.
Håller tummarna för dig!

 
Bettan/Lövstugan

Bettan/Lövstugan

19 juni 2009 01:32

Jag förstår inte heller att så fort man får en ny yngre tändläkare så vill de dra ut visdomständerna. För 2 år sedan fick jag en ny ung sådan. Nää du, sa jag, har jag haft dem i 63 år kan jag ha dem tills de ramlar ut av sig själva, sa jag till honom. Jag har till och med en brygga fäst på en av dem nedre.
Det är inte farligt att gå till tandläkaren men inte är det kul för plånboken blir tom varje gång. Man får försöka att slappna av och ta lite långsammare andetag och tänka på något kul. Det blir så bra så ska du se.

Stor kram

http://bettan.lojdstrom.se

 
Gunilla

Gunilla

20 juni 2009 15:35

Du och jag kan ta varandra i hand, Marketta. Jag är som du.
Kan INTE heller tänka mig att dra ut mina visdomtänder.
Är så rädd för sprutor så det är ngt hemskt :(
USCH!
Iofs så tål jag sprutor, MEN INTE i munnen :(
Jag höll på att svimma en gång, när min tandläkare kom med sprutan, så då sa han: att då väntar vi.
Det var ju bra, annars vet jag inte vad som hade hänt:(
Nej jag drar inte ut mina visdomständer, även om min nya tandläkare oxå tycker att dom BORDE dras ur, men det är ju en själv som bestämmer det. Dom tycker att mina tänder sitter ganska trångt, så därför vill dom dra ut dom :(
NEJ, jag väntar faktiskt.
Hugaligen.
Är så vervös varje gång jag går till tandläkaren så det är hemskt!

Kram på dig!
/gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Av Marru - Onsdag 24 jan 21:43

Idag har jag återigen varit till ortopeden i Falun. Men om jag skall börja från början. För ett år sedan var jag på utvecklingssamtal med rektorn, och då började vi prata om min skada. Hon frågade om jag varit till en fysioterapeut, att de vet ju mer...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards