Colliekompisarna

Alla inlägg den 10 juli 2009

Av Marru - 10 juli 2009 23:37

Idag skulle det tävlas i alla grenar utom i utställning. Vi samlades klockan 10, då började vi med agility. Först fick dom som aldrig tävlat köra ett race med kopplad hund. Domaren var snäll när hon dömde dom. Sen efter det körde vi som tävlar. Vi var 4 st. Jag började med Lizzie, dom 3 första hindrena gick bra, sen i slalom började hon irra omkring. Så vi slutade, ville inte bråka med henne när hon inte var riktigt bra.


Sen gick hon finskan, som för övrigt bor i samma stad som mammas kusin. De brukar träna i hennes bilhall, mammas kusin har en husbilsuthyrningsfirma, och hon har en stor hall för bilar. Men jag tror hon bara har en 4-5 bilar kvar. Så hon har en agilitybana i hallen. Där brukar de tydligen vara och träna. Jag var ju tvungen och fråga dem om de kände henne, och de gjorde det. Mammas kusin tävlar för övrigt också med collie. Efter dom körde jag med Farina, och jag vet inte vad hon håller på med. Jag försökte med ett felslalom med henne, alltså att jag gick på andra sidan om slalomet. Men hon ville inte ta första pinnen då, så då bytte jag sida. Då gick det bättre. Men man vill ju chansa att det går. Sen körde maken Micki och för en gångs skull så rev han inte ett hopphinder, men han hoppade av gungan för tidigt. Men Micki vann alla fall. Den här tävlingen körde vi ingen disk eftersom uppfödaren ville att alla hundar skall klara sig.


Nästa tävling var rallylydnad, den vann en norska. Hennes hund var otroligt duktig. Hon tyckte det var jättekul, hon hade aldrig provat det, men jag såg redan igår när hon tränade med henne att de har alla chanser att vinna. Lizzie och jag kom tvåa där, Lizzie var lite seg. Men det bestämdes att man får köra med godis, så jag mutade henne med lite godis innan vi började. Så hon gick ganska bra, domaren drog bara av 7 poäng på oss. Norskan och vi slutade på samma poäng, men de var lite snabbare. Men jag är glad över att det gick så bra för norskan.


Sen skulle det tävlas lydnad och spår. Det var lite pusslande med hur vi skulle få det att gå ihop. Men eftersom dom fått för sig att jag skulle tävla med Micki i lydnadstvåan så bestämdes det att jag är med på platsliggningen med dom som tävlar i trean och eliten. Sen åker vi iväg och gör ett spår för att fortsätta med lydnadstävlingen när vi kommer tillbaka. Ja, spåret då. Jag tror jag hade en ko bakom linan, vi gjorde alltså ett åkerspår. Han tog ju upp spåret bra, men efter ett tag så började han äta gräs *S*. Jag försökte jaga på han att han skulle spåra, men han bara åt. Men till slut så fick han väl nog och tog upp spåret igen. Men pinnarna struntade vi i, spåret hade ju flyttat sig ett par meter. Men jag får väl vara nöjd med att han gick hela spåret alla fall. Det är ju flera år sen jag har spårat med han. Han hade inte rätta farten, förr så hann man knappt få på han selen förräns han drog iväg på spåret, men det var inte så idag. Menmen, vi var ju ensamma så enligt Steadwyn-reglerna så vann vi *S*.


När vi kom tillbaka så skulle jag ta Lizzie i lydnadsettan först. Jag var lite orolig för hur hon skulle gå, men hon gick skapligt. Linförighet var ok, det var några sena sättanden. Platsliggning en 10. Apporten hade hon ju inte riktigt grepp om, men hon tar ju den, där är det inga problem. Inkallningen, inga problem förutom att hon inte ville komma till foten. Hopphindret ville hon inte alls fast jag sa framåt som i agilityn istället för hopp. Tillgänglighet inga problem. Sen kommer jag inte ihåg vad det var för mer. Placering vet jag inte än. 


Sen nästa hund var Micki, ja, vad skall man säga om det. Inte så mycket. Men däremot var maken inne med Micki bland fåren, och där gick det tydligen desto bättre. Det verkade han tycka var kul.


Sen hade vi ringträning med Michael från Seabounds kennel. Han visade ju förra årets vinnare i Collie SM. Efter det var den Linnea som visade förra årets världsmästere på WDS som visade hur man trimmar hund. Men det fick vi hoppa över. Nu börjar det kännas att det blir för mycket.


Men imorgon är det utställning som gäller. Idag tog jag inga kort, men jag skulle få av finskorna sen när dom kommer hem så skickar dom med mail. Nu är det sängen som gäller här snart. Imorgon måste vi upp tidigt och göra i ordning nån hund kanske. Vet att Michael fick nog order av uppfödaren att ta Clara. Sen skulle en av finskorna fixa Farina. Jag tar Lizzie och maken får nog ta Micki. Fast vi börjar med prisutdelning på dagens tävlingar. Så imorgon får jag äntligen kort på dom otroligt snygga rosetterna som uppfödaren har beställt.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23 24 25 26
27 28
29
30 31
<<< Juli 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards