Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2009

Hört på radio idag!

Av Marru - 5 augusti 2009 18:32

Man lyssnar ju ganska mycket på radio när man sitter i bussen, den är ju på hela tiden. Idag på nyheterna på Dalaradion så berättade dom om grisbönderna och deras missnöje. Ja, vad är dom missnöjda med då. Det är tydligen så att staten och kommunerna har gjort en massa regler för hur man skall behandla djur. Det är bra, och bönderna hade inget emot det. Men vad dom hade emot var att samma inrättningar som har gjort reglerna beställer sitt kött från tex Danmark eller Tyskland där dom inte har dessa regler, och därmed får dom köttet billigare eftersom svenska bönder inte kan hålla samma priser. Så grisbönderna i Dalarna tyckte att det var dubbelmoral, och det kan man ju hålla med om. Man sätter regler för hur djur skall behandlas, men sen köper man från det billigare landet som inte har dessa regler, och där djuren får en sämre behandling.


Jag köper då alltid svenskt. Maken blir lite sur på mig ibland när vi går i affären och han går fram till disken och säger "det här var ju billigt". Jag går och läser och ser att det kommer från tex Irland och säger direkt "nej, det skall vi inte ha". Samma sak med mjölk, skulle väl aldrig falla mig in att köpa mjölk från Tyskland på Lidl.



 
 
Gunilla

Gunilla

5 augusti 2009 19:53

Nej, jag är inte heller så mycket för utlänsk mat tyvärr, man vet aldrig vad det innehåller. Lidl hade ju kommit till det förra stället jag bodde på, men det var bara ca tre ggr jag handlade där, dom hade inte mycket alls att välja på heller, så jag fortsatte att handla vid det stora köpcentret där jag bodde förut. Tänkte bara testa Lidl eftersom det låg där Konsum låg innan, alltså samma byggnad, men som sagt dom hade inget som jag gillade.
"SKRÄP! tycker jag att LIDL är!
Min ÅSIKT!!

Kram/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Ingen bild

Viktoria

6 augusti 2009 08:55

Du har så rätt så Marketta.
Alla borde köpa så mycket inhemskt som möjligt för att bl.a säkra arbetstillfällen, så att det går bra för Sverige.
Nånting jag tycker är tråkigt är att inte alla hundägare köper svenskt hundfoder.
Många betalar dyrt foder från utlandet(transportkostnad)i tro att det är så mycket bättre...
Jag använder Royal Canin (kan inte låta bli) och Doggy. Men alltid får jag försvara Doggy för många tror att det är ett dåligt foder.
Synd att Doggy inte har bra valplådor.......
Jag skulle göra mig till riktigt och köpte dyra fodret SPECIFIK så kallat "veterinärfoder", jag höll på i fyra månader, men mina hundar fick diarre av det. Annars tål mina det mesta.

 
Annmi

Annmi

6 augusti 2009 18:16

Nää...Svenskt skaré va :)

http://annmisblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Spraka

7 augusti 2009 08:31

VA?! Vill du inte ha den tyska mjölken som håller i månader?? Nä fy sjutton. Mat ska bli gammal, och även jag handlar svenskt i den mån det går. Och närproducerat.
Vi har minst lika bra svenskt foder, så varför folk tror att utlänskt är bättre fattar jag inte.
Ha en bra dag i solen!

 
Paula i pörtet

Paula i pörtet

7 augusti 2009 15:34

Bara jag igen, det gick ju bra med vovvarna. Vi har vår lilla kvar ännu, bra go är hon, en riktig liten knävärmare!
Köpa inhemskt ja, jag försöker! Tidigare handlade vi ofta vid ett slakteri i Dala-Järna men nu har vi för långt att åka dit. Men nog kan jag erkänna att jag ibland faller till föga o handlar oxfile från Brasilien! Men i vardagen håller jag stenhårt på att köpa inhemskt, när det finns! Lamm kan ibland vara omöjligt att få tag på, förr köpte vi ett helt varje höst men nu har vi ingen stor frys...Utländska mejeriprodukter kommer inte in hos mig, det ska vara Milkomjölk, men jag har fusksmakat finska smöret, hihi
Du hör, inte helt konsekvent alla gånger!

http://paulaz.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards