Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 4 september 2009

10-år!

Av Marru - 4 september 2009 21:48

10-år är det idag sen vi gifte oss, maken och jag. Bröllopet var i Torsångs gamla stenkyrka som jag skrev här tidigare. Festen efter bröllopet hade vi i Finska föreningens lokaler. Prästen var min konfirmationspräst från Västerås, finsk. Bröllopet var med andra ord på finska eftersom majoriteten av gästerna var finsktalande.


På morgonen hade vi en hel del saker och utträtta, sen skulle jag till frissan och få ordning på mitt hår. Innan vi kom dit så vek benen under maken. Pga hans ryggfel så händer det då och då, och ibland vid fel tillfälle. Min första tanke var att nu blir det rullstol för hans del upp till altaren, men vi hade tur den gången. Det gick över ganska fort den här gången. Blev hämtad från frissan med cabben som vi hade hyrt, och den körde oss till kyrkan. Men jag var tvungen att säga till att ta upp cabben, eftersom min dyra frisyr höll på att bli helt förstörd. När vi kom dit stod fotografen där och väntade på oss, det blev en del bilder, några med näbb och cabb. Brudnäbb var en kompis dotter. Hade min kusins flicka varit lite äldre hade hon kunnat vara det, men hon fyllde bara ett år samma dag.


Bröllopet var så fint som alla bröllop bara kan vara. Efteråt så åkte gästerna till föreningen och vi efter med cabben. När vi hade samlats där, så kommer en kompis sambo och säger att de blir lite sena :-o. Hennes kille hade blivit stungen av en geting på ett mindre trevligt ställe, undrar vad de höll på med på vägen från kyrkan *S*.


Maten hade dom som brukar göra mat till olika fester på föreningen fixat till. Förrätt var nån liten brödbit med gravad lax, ägg och rom. Varmrätten var en karelsk stek med potatis. Kanongott. Efter det så var det lite underhållning. Bla en objuden gäst :-o. Hennes företrädare är från Finland som heter Kassi-Alma, eller Kasse Alma. Fast nu kommer jag inte ihåg riktigt vad våran gäst hette *S*. Bakom henne står våran spelmansgrupps fiolspelare, han blev över 80 år innan han gick bort i cancer. Han missade aldrig en träning fast han var så gammal.


 


Det var lite olika lekar, lite musik, själv blev jag tvungen att vara med och spela lite för nån stackare hade släpat upp mitt dragspel också. Sen efter det så blev det dags för kaffe och tårta. Tårtan var det en privatperson som gjorde. Den blev kanonsnygg och var säkert godare än från ett konditori, och billigare :-).


 


Det var synd att ingen tänkte ta kort på flätan som vi fick från Eskilstunas finska hembageri. Vi hade ju beställt bröd och kaffelängder därifrån. Dom i Finland är ju inte vana vid det söta bröd som man får här, så vi hade beställt finska rågrutor från Eskilstuna via min kompis. Kaffelängderna beställde vi helt i onödan, eftersom vi fick ett stort hjärta från bageriet som dom gjort som en present från bageriet. Hade själv gjort 8 st mormorskakor. Sen fanns det väl lite småkakor också.


Alla hade trevlig på bröllopet och tyckte stämningen var bra och avslappnad. Det var den sista roliga tillställningen som dom flesta i våran släkt varit med om, efter det har det bara varit begravningar. Men nån bild på oss blir det inte, eftersom maken inte vill vara med i min blogg på bild.






 
 
missy

missy

4 september 2009 22:32

men åhhh GRATTIS på bröllopsdagen gumman- kram kram

http://me-my-precious.bloggagratis.se

 
Annmi

Annmi

4 september 2009 22:49

***Grattis*** ♥♥...*Kram*

http://annmisblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

viktoria

5 september 2009 10:21

Ahh!! Vilket härligt bröllop *♥♥* och bröllopsresa!
Grattis till 10 år!

Tja, nog kunde vi väl få en skymt av brudklänningen åtminstone:-)
Jag är förälskad i brudklänningar:-)
Tråkigt nog har aldrig burit en själv.

 
Paula i pörtet

Paula i pörtet

6 september 2009 17:57

Hej! Grattis på 10-årsdagen! Hälsa gubben att han får vara lite generös, som min gubbe, och ställa upp på bild!
Vi gifte ju oss i oktober förra året, efter moget övervägande, sisådär 15 år....Hade nog aldrig trott det skulle hända, för jag ansåg att tre äktenskap var mer än nog för min del...men nu är jag då inne på det fjärde! Två har varit med finnar, en arab och nu en svensk! Någon bröllopsresa har vi inte heller varit på, det har jag bara varit en gång, då åkte vi till Tyskland där min nyblivna make besökte alla bilfabriker han hittade o stod o dreglade över de mest exklusiva modellerna., Håhåjaja...
Men klipp nu bort gubben från ett bröllopskort så vi får se dig i alla fall!
Kram

http://paulaz.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards