Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2009

Nyheter på bloggen!

Av Marru - 25 oktober 2009 00:46

Ja, då har det visst hänt nya saker på bloggen. Nåt som jag inte blev glad över att det nu kommit in reklam, det har det ju inte varit förut. Fast det är klart, det kostar väl att ha bloggplatsen också. Vill man slippa reklamen så kostar det 20 kr i månaden, och det är väl inte en stor slant. Men då måste man även komma ihåg att skicka ett sms till bloggplatsen en gång i månaden.

 

Den andra nyheten är att nu har dom fixat så man kan sätta in Googles translator, som utländska besökare kan klicka på för att få sidan översatt till sitt språk. Vilket säkert kan bli ganska så lustigt.

 

Ett exempel, två finnar träffas på stan.

 

Den ene frågar den andra : Hur mår du?

 

Varpå den andra svarar: Jag mår bra förutom att jag har lite ont i halsen.

 

Google översätter:

 

Hur smör du?

 

Jag smör bra förutom att jag har lite ont i gurkan.

 

Eller vid frukostbordet:

 

Kan du ge mig smöret? Vart är tidningen?

 

Google översätter:

 

Smör du mig mår? Vart är lövet?

 

Ordet voi på finska betyder på svenska smör, mår och kan. Kurkku är gurka och hals. Lehti är löv och tidning. Hur skall google kunna avgöra vilket av dom svenska orden är det rätta alternativet.

 

Ja, så kan det gå.

 

Ett annat exempel är när jag håller på med psp, och får för mig att jag skall översätta en engelsk tut till svenska, vilket jag gör sällan. Men där får man meningar som att man skall köpa buller, eller så skall man lägga på röret. Köpa bullret kommer från Add noise, vilket gör att bilden blir lite grynig. Detta används i psp bla för att göra glitter. Röret, ja det är tuberna vi använder när vi gör grafik.

 
 
Anette

Anette

25 oktober 2009 08:55

Hi hi, vilka kul exempel. Det är lite som när man läser bruksanvisningar ibland. Man undrar verkligen vem som har skrivit dem och vilket märkligt lexikon de har använt!

http://malinrosa.blogg.se

 
Gunilla

Gunilla

26 oktober 2009 01:39

Ja du, den där googles översättare kan man både ha och mista.
Man får verkligen fram konstiga ord på googles översättare, har jag oxå märkt :(
Jag försöker använda mig av den engelska översättningen så gott det går, fast jag inte är ngn *Hejare* på engelska.
Bättre det än en massa *rör* med mera som översätts.
Det blir ju väldigt konstigt när googles översätter.

Kram /Gunilla


http://gunillaskatter.blogg.se

 
Ingen bild

missy

26 oktober 2009 10:38

Ha ha ha så roligt. Har själv funderat över hur google översätter egentligen

 
Ingen bild

missy

26 oktober 2009 10:39

Har nu tackat nej til hunden och bara hoppas att den får en bättre ägare så den får mår bra, sen hoppas jag ju att jag får chansen till en annan vovve snart för guuud va jag längtar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Av Marru - Onsdag 24 jan 21:43

Idag har jag återigen varit till ortopeden i Falun. Men om jag skall börja från början. För ett år sedan var jag på utvecklingssamtal med rektorn, och då började vi prata om min skada. Hon frågade om jag varit till en fysioterapeut, att de vet ju mer...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19
20
21 22 23 24 25
26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards