Colliekompisarna

Alla inlägg under december 2009

Av Marru - 18 december 2009 17:45

Ja, här är det snuvigt värre idag. Men det går nog över snart, täppt i näsan, ont i halsen och lite febrig. Nu är det ju ett tag sen. Tror faktiskt det var ungefär vid samma tid förra året, för jag kommer ihåg att nu behöver man ju inte sjukskriva sig eftersom man blivit uppsagd. Det var ganska jobbigt att gå morgonpromenad med hundarna imorse men vad gör man när man är ensam hemma. Det är ju samma sak för maken när han är sjuk och jag jobbar. Då får han gå med dom oavsett hur dålig han än är.

 

Men det har varit väldigt fina dagar nu, fast det börjar bli lite väl kallt. Lite varmare får det vara, men bara så att det inte blir slask, utan vägarna är torra.

 

Här är en julhälsning jag gjorde igår kväll.

 

  

 

Nu skall jag titta om det blev några bra bilder på promenaden för jag hade ju kamera med mig. Har ett par tunna handskar som är kanonbra, blir det inte för kallt så håller dom värmen, men de är så tunna att man inte behöver ta av sig dom om man skall göra nåt, tex ta kort.

 

 

Av Marru - 16 december 2009 23:59

Nu börjar det verkligen kännas som om nån övergivit oss helt. Min bil, min Chrysler, som jag var så överlycklig att den blivit fixad. Den lyckan räckte i knappt en vecka. Idag var jag på agilityträning, när jag kom till Norberg så började det låta. Men jag tänkte att det har den ju gjort förut på vintern, att det är som vanligt, bilen blir varm då börjar all snö under släppa. Var in och tränade några timmar, sen började jag åka hem. Så var det nåt som började kvittra, så jag ringde till maken och sa att det låter. Han sa att det är nog bara fläktremmen, för den har låtit ifall man har på defrostern inne i bilen för fullt. Ok, sa jag, jag är på väg hem. Sen märkte jag att det där kvitterljudet kom berodde inte alls på defrostern, och alltid när den kom som blev lysena svagare. Så jag ringer hem igen. Då sa han att den kanske har frysit, åk in till macken och köp glykol. Så jag åkte in till Fagersta, då började det låta om bilen igen, det smällde och hade sig rejält. När jag kom till macken så öppnade jag dörren, jösses vilket oväsen det var, plus att det rykte. Så jag stängde av motorn och klev ur, då såg jag att det bara rann kylarvatten. Så jag ringde till maken och sa att nu är det du som kommer hit på direkten.

 

Han kom och kollade, vi fyllde på med vatten. Sen åkte han hem med den, men vi fick stanna ett par gånger för att den skulle kylas ner. En bit ifrån Söderbärke så stängde han av den, och vi höll inte på att få igång den igen. Sen kom grannens brorsa och stannade där och vi funderade på att bogsera hem den sista biten. Men när den svalnat så startade den igen. Men när vi fick den framför garaget så ville den absolut inte mer, så vi fick knuffa in den i garaget. Maken får väl kolla imorgon och se hur illa det är. Nu börjar man bli less på den   . I våras så krånglade startmotorn, vi fixade en ny. Den gick en vecka, när jag skulle hem från garaget, så gick bromspedalen i botten. Bromsrör var av, det byttes ut, så åkte jag kanske i en vecka igen, då började det lysa nån varningslampa i den, och efter det så har den stått fram till nu förra veckan. Då hade maken fixat lite på den, och vi ställde på den och besiktigade den i fredags. Så nu är det kört igen. Det är nog inte meningen att den bilen skall rulla mer. Det tråkiga är att den är så himla bekväm.

 

Fast jag skulle nog hållt mig hemma idag, med tanke på hur jag mår för tillfället. Har ont i halsen, och näsan är täppt i ena stunden och i nästa så bara rinner det. Käkarna är spända också. Borde nog sova med bettskenan inatt, men det känns inte så bra när man har ont i halsen och ha den i munnen då. Men det var troligtvis sista träningen före nästa tävling, så den ville jag ju inte missa. Sen har vi lydnadskurs imorgon. Ja, vi får se om jag orkar .

 

Så här ser det ut förresten när man tittar ut från vårat vardagsrumsfönster idag.

 

  

Av Marru - 15 december 2009 23:53

Ja, idag har det då verkligen kommit snö, i massor. Det har snöat hela dagen idag. Men tack och lov så har jag fått vara hemma idag. Får se om jag blir hemma lite längre, känner mig dålig i halsen och lite febrig också. Skall ju jobba på fredag, men vi får väl se hur det blir med den saken.

 

Idag så har jag varit till Norberg på tävlingslydnadskurs, idag så tränade vi halter, apport, och hopp över hinder. Halterna måste vi träna mycket på. Apporten var första gångerna hon tog i munnen nu utan att tugga, utan hon bara höll den i munnen. Hoppet över hinder var även det första gången hon hoppade på kommandot hopp, annars så har jag fått säga framåt till denna agilityhund   . Platsliggningen är hon en klippa på, hon ligger där jag beodrat henne och jag kan göra vad som helst, hon bara ligger där och tittar på mig.

 

Sen när vi var klara med den kursen så drog jag fram gungan och satt ett hopphinder framför den. Det gick kanonbra, första gången tog jag över henne med koppel. Men sen lekte jag över henne, och efter det så tog vi hoppet och gungan på det. Hon vet ju tom hur hon skall balansera när gungan börjar vippa ner så jag förstår verkligen inte varför hon krånglar ibland på den.

 

Nu när jag kommit hem så har jag suttit och lekt lite med mitt psp. Har ju hittat en italiensk sida med kanonsnygga tutar. Är ju inte riktigt säker om jag gjort rätt för alla hennes tutar är inte översatta till engelska. Den här översatte jag med google från franska till svenska, sen hade jag en tysk översättning vid sidan om, så man fick växla mellan båda för att få till den. Googles översättningar vet man ju att dom kan ju bli hur som helst. Här hittar ni hennes tutar om ni vill prova, men man måste ju kunna sitt psp, särskilt när översättningarna blir som dom blir. Här är bilden vilken passar verkligen till den här dagen. Synd bara att man måste minska ner dom så mycket för att animeringen skall vara kvar.

 

  

Av Marru - 15 december 2009 13:56

Jag var alldeles nyss till ICA och köpte frimärken till mina julkort som skall till Finland och Norge. Visserligen skall dom väl enligt posten ha blivit postade tidigare, men de kommer nog fram till dit dom skall före jul. Fast om man tänker på hur mycket frimärket kostar för dom korten så kan man ju tro att korten går över USA. 12 kr för ett kort till Finland   . Tycker verkligen posten borde skämmas. Postservicen är nästan obefintlig, och den lilla som finns tar dom betalt för rejält istället. 

 

Har fått julkort från Finland, på dom sitter det ett frimärke för 60 cent. Det motsvarar väl ca 6 kr.

Av Marru - 14 december 2009 21:36

Ja, då blev jag ledig igen då. Hon som jag kört istället för bestämde sig i förra veckan att hon är frisk nog att börja jobba, egentligen hade hon kunnat göra det redan idag. Men ingen här i Söderbärke tycker om Borlängekörningen så då stannade hon hemma idag också, hon är ju alla fall egentligen sjukskriven tom imorgon.  Så vad jag vet än så länge så har jag inget förräns på fredag, men då fick jag ett jättelångt pass.

 

Igår kväll innan jag gick och la mig så gjorde jag ett par teman från Målarboden. Boden har tagit jullov, men det kommer att vara liv i luckan där som vanligt.

 

Här kommer min gran och klocka som jag gjorde innan jag gick och la mig.

 

    

Av Marru - 13 december 2009 18:40

 Ja, jag vet att det är lucia idag, men jag har ingen lucia att visa. Den enda lucian jag sett hittills idag var 2 små flickor som gick på baksidan, de var antagligen på väg till sin morfar eller nåt. Men istället så tänkte jag visa mina dragsspelstomtar istället. De står i vardagsrummet. Fick ju inte plats med alla på samma bild, så det fick bli 3 bilder. Dom är från vänster till höger.

 

 

 

   


En del tomtar är bara tomtenissar som jag fått från mina föräldrar, eftersom pappa envisades med att de är ju tomtar också   

Av Marru - 12 december 2009 15:03

Agilitytävling nr 3 var det då i Vintercupen idag. Vad skall man säga om det då. Det var alla fall tre agilitylopp idag, alltså den förbaskade gungan var med, alla 3 loppen.

 

Första loppet gick bra, förutom att det blev en vägran vid gungan. Men hon gick över den när jag bytte sida och tog henne från höger sida. Så det blev 5 hinderfel på den, och våran placering blev 4. Så det blev jag nöjd med.

 

Lopp nr 2 då. Ja, det blev strul vid gungan återigen, och den här gången så ville hon inte över fast jag bytte sida. Sen diskade Hasse (domaren) oss, ja då tog hon fart och sprang över den. Resten av banan tog hon som ett skållat troll nästan hela vägen.

 

Lopp nr 3 då. Skall nog gå och dra ett täcke över huvudet, där var det jag som sjabbalde bort det. Det var ju en böjd tunnel som var som hinder nummer 4 i alla lopp. Och i dom 2 första skulle man ta den övre ingången. Vet inte varför jag inte tittade efter siffrorna vid den tunneln när jag gick banvandringen för jag gick hela banvandringen precis som man skulle gå in där. Men de här gången hade dom bytt till den andra ingången istället. Vet ju inte hur det gått med gungat om vi tagit det rätt vid tunneln, för gungan var ju direkt efter den tunneln i alla 3 loppen.

 

Så nu är det bara och vänta i 3 lååååååånga veckor på nästa tävling. Men först skall det ätas julbord, ikväll. Sen skall det firas jul och nyår, men direkt efter nyår blir det tävling igen.

Av Marru - 11 december 2009 22:57

Vad härligt det är med fredagar när man jobbat en hel vecka. Man sitter i bussen och räknar timmarna tills man får börja åka hemåt igen. Många timmar är det man får räkna ner innan man får göra det. Idag så blev min Chrysler besiktad, och den gick igenom med ett rakt streck. Så skönt att få sitta i en ordentlig bil igen   . Får väl hoppas att inte maken läser detta. Men jag tycker det är så bekvämt med en bil där man bara sätter ner foten och reser på sig, istället för en bil där man med nöd och näppe kommer upp ur. Så imorgon åker Lizzie och jag på agilitytävling, och inte behöver vi bry oss om ifall det blir lite lerigt heller.

 

Idag så blev det slut på Idol igen då. Det var verkligen jämt mellan dom där 2 killarna på slutet, Erik och Calle. Dom var kanonbra båda två.

 

Jag återkommer imorgon med resultat från agilitytävlingen   

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards