Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 7 januari 2010

Vilken morgon!

Av Marru - 7 januari 2010 20:34

Idag var jag och jobbade, körde här i Söderbärke. Det var ju riktigt kallt här igår, det var ju -30 på natten. Vissa byar härikring hade haft ännu kallare. Så imorse när vi skulle starta bussarna så var det 2 som inte ville, och den ena av dom skulle jag ha.  En chaufför hade åkt dit tidigare imorse för han hade tänkt att det kommer antagligen bli problem. Han hade fått igång sin buss utan problem, och den som började först, hon hade också fått igång sin buss. Sen försökte han få igång bussen jag skulle ha, men det gick inte. Han hade försökt så mycket att startmotorn hade blivit överhettad. Hade väl försökt ett par gånger på båda bussarna som inte startade. Så när jag kom upp till garaget på morgonen så stod de ute och väntade på att startmotorn skulle svalna lite. Tog ungefär 10 minuter för den och svalna.

 

Det är visst så dåliga startmotorer bussarna, inte mycket större än till personbilarna. Vilken kombination, för de har ju knappast en personbilsmotor som tar fram det stora ekipaget, hur kan man då ha en startmotor som är som en personbils   . Till slut så gick dom in och hämtade en kabel så vi fick använda bussen som gick för att starta dom 2 andra. Den ena bussen hoppade igång nästan på en gång, men den som jag skulle ha, den envisades fortfarande. Vi höll på över en halvtimme med att få igång den bussen. Tur att skolorna inte kommit igång igen, så det gjorde inte så mycket att jag blev sen. Jag var ifatt till nästa tur. Men man vågade inte stänga av bussen. Men tydligen så har de en avgasrening som gör att det nästan inte blir nå avgaser alls. De använder nåt som kallas för Ad Blue, det är gjort av urin   . Man fyller på det i en separat behållare, sen blandas den i bränslet.

 

Idag har det annars varit mycket varmare än igår. Det var bara -17 imorse, och det har varit -12 på dagen. Men imorgon skall det visst bli kallare igen.

 
 
inger

inger

7 januari 2010 21:17

Jo nog har det varit,och kommer att bli kallt i 10 dagar till.Kollade nyss på GävleDala.Det är bara att hoppas att dom har fel.
Inte konstigt att ni har problem med att få bussarna att starta på morgonen (trots urin).
Det är bara å pulsa på sig och gå korta vändor med vovvarna.Själv är jag sjuk så nu får mannen göra några pass.
Kramiz

http://colahundar

 
Astrid

Astrid

7 januari 2010 22:24

Men så praktiskt om du är kissnödig , vet du jag fryser här vid datorn jag tycker kylan tränger in överallt.
Men det är 30 minusikväll också

http://www.astridla.com

 
Gunilla

Gunilla

7 januari 2010 23:40

Ja nog är det kallt så det förslår, *FRYSER*
Tror inte det har varit så kallt på flera flera år.
Nu LÄNGTAR man verkligen efter
vår och sommar istället.
Har varit omkring -20 här oxå.

Kram på dig
/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Helan

Helan

8 januari 2010 10:17

Heeij.. nee, jag sover lite olika sådär.. inte samma antal timmer eller så, men jag försöker sova så mycket jag kan.
Så de bidde ingen vallning för er då.. så trist. Hoppas det blir mildare väder.. här är väl ca 30-33 minus nu.. usch, hoppas de går mot varmare grader nu snart.. -10 räcker tycker jag.. tjejerna vill inte vara ute i onödan inte..

Hoppas ni får en fin helg.. kram på dej, å dogzen. Helén å flocken.

http://helanshala.blogspot.com

 
Kerstin

Kerstin

8 januari 2010 17:05

Kul att ni ska ha Jenny i Rallylydnaden. Ja jag tyckte hon var toppen, hälsa från mig, Zita o Rozz så får vi se om hon minns oss bland alla andra -:)
Jag gick varannan gång med dom och det funkade jättebra, fast det var inte menat så från början, det vart så pga Rozz rygg du vet.
Uselt att bussarna inte har större startmotorer, konstigt, till såna stora vidunder. De står inte inne heller? Inte motorvärmare heller?
Nä, det är bara att hoppas att denna kyla viker snart för det börjar bli jobbigt. Fats jag ser i din och min väderprognos i bloggen att vi får "bara" - 13 i morgon å strålande sol, en aning har solen börjat värma nu, njöt i dag av den

http://farna.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Av Marru - Onsdag 24 jan 21:43

Idag har jag återigen varit till ortopeden i Falun. Men om jag skall börja från början. För ett år sedan var jag på utvecklingssamtal med rektorn, och då började vi prata om min skada. Hon frågade om jag varit till en fysioterapeut, att de vet ju mer...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards