Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 18 januari 2010

Bussregeln!

Av Marru - 18 januari 2010 21:43

Hur många där ute vet om att ni skall stanna och släppa fram en buss som vill ut från en hållplats inom tätbebyggt område? Jag märker när jag är ute och kör att det inte är många.

 

Det finns nåt som kallas för bussregeln. Vilket innebär att man skall lämna företräde till buss som visar tecken att den vill ut från en hållplats, där det gäller  50 km/h eller lägre. Mer om det och andra regler kan ni läsa här. Bötesbelopp 1000 kr är det också på denna trafikförseelse.

 
 
missy

missy

19 januari 2010 08:26

Jo den regeln vet jag minann om *s* som det tjatas om den då man tar körkort. Men en del bussar bara blinkar och svänger ut utan att titta med, bara för att dom har rätten på sin sida kan man inte bete sig hur som helst inte. genemsam respekt tycker jag ska råda

http://www.me-my-precious.bloggagratis.se

 
Helan

Helan

19 januari 2010 08:39

Heeij.. jopp, den regeln har jag hört talas om.. men det finns även dom som tar för givet att de ska först ut FAST de INTE blinkar ut.. då är det inte najs då man är på väg förbi dom...hmmm=(
Hoppas allt är bra annars?
Men duu.. ni har nog snart full koll under era tävlingar åså, man FÅR vara lite virrig ibland..eller hur? kram Helan.

http://helanshala.blogspot.com

 
Malin

Malin

19 januari 2010 19:13

Jag vet... Försöker oftast följa den. Bara dom blinkar. Annars blir jag lite sur. För jag kan inte se om dörrar har hunnits stänga. Det behövs att den regeln efterföljs här i stockholm. Annars skulle det aldrig komma några bussar i tid.

http://purpelangel.blogspot.com

 
Eva

Eva

20 januari 2010 08:26

Lite vänlighet i trafiken är ju gratis:-) Men vissa får vassa horn bakom ratten har man märkt.
Ibland får man hjärtat i halsen då vissa bussar bara slänger sig ut utan att blinka.
Ha en bra dag.
Kram

http://hemmahoslillamig.blogspot.com

 
Berit

Berit

20 januari 2010 21:19

Hej Marketta!

Tack för grattandet och jag håller med om att det blir lite mycket ibland med alla grattishälsningar som skall tillverkas:-).

Låter jobbigt det där med att köra buss ibland. Jag tillhör nog den snälla skaran bilister som släpper fram bussarna tror jag, men vi har ibland problem med bussar som inte blinkar att dom skall ut utan bara kör och nästan prejar oss, men dom flesta är bra och det är ju faktiskt samarbete på vägarna som gäller.

Ha det gott!
Kramar
Berit

http://beritbj.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards