Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 30 september 2010

SCK och colliefolk i allmänhet!

Av Marru - 30 september 2010 22:59

Striden bland collieanhängarna den bara fortsätter, fast nu tycker jag vissa personer börjar gå lite för långt. När man börjar kalla folk för vänstervarvarkärringar och vattenskallar mm. Då har man nog inget vettigt och komma med så då kör man med den taktiken.

 

Men om vi skall börja med SCK, nu har dom infört ett collieregister, där kennlar får vara med. Men det slutar inte där, sen skall SCK sortera dom i olika grupper, A-uppfödare, B-uppfödare osv, och det är SCK som bestämmer vilka som hör vart. Till hjälp skall dom ta den alltid tillförlitliga MH   bla. Men för mig är det ju ganska ok, för en hund från en såkallad A-uppfödare skall jag nog ta en riktig funderare på om jag vill ha. Nej, dom här bruksuppfödarna får behålla sina collie för sig själva.  

 

Sen är det här som en viss person skriver i sin blogg, om att collie inte är en vallhund mer utan en brukshund med vallursprung. Det var väl det dummaste jag hört. Om fler hade möjlighet till att valla så skulle dom säkert göra det. Men nu är det så att alla har inte tillgång till får. Så det sätter ju lite hinder för det här med vallandet. Men dom som menar att collien är en brukshund, om den nu är det, varför använder dom inte collien i bruks då, för brukshundsklubbar växer ju på trän, det är ju bara och gå till en klubb och börja träna. Istället för att stå och gapa över att collien är en brukshund, bevisa det då.

 

Sen skrev han att det finns inte en collie idag som har ett godkänt vallningsprov. Hmmmm.....det kanske inte finns några godkända vallningsprov än.  Nu har visst SBK satt ut pengar för att utbilda instruktörer för kroppsvallare, och en av om finns här. Hennes collie Asta hade fått mycket beröm av instruktören på kursen. Så nog kommer det collie med godkända vallningsprov i framtiden.

  

Sen har vi ju den här mentaliteten, spelar ingen roll om hunden tex har fått kod A, den har ju bra MH, det är huvudsaken. Hur roligt är det att stå i en utställningsring när domaren kommer fram till en och inte vågar titta på hundens tänder, utan säger att man får visa tänderna på hunden för att domaren inte vågar göra det pga rädsla att bli biten. Det finns ju en liten risk att det kan bli så. Det är ju en utställningsdomare som blivit biten av en collie. Hunden var på utställning för att få sin tvåa för att kunna användas i avel. Hoppas verkligen att det aldrig blir nå avel på den hunden.  Men nu är det ju så att även en lydnadsdomare också hade blivit biten av en collie med samma ursprung. Hmmmm...hur skall det då gå på en lydnadstävling där tandvisningen går ut på att visa tillgängligheten. Hmmmmm.....hur rimmar det med avståndsleken i MH, där man vill att hunden skall leka med en främmande människa. Men att man i sin tur inte kan kolla tänderna på samma hund på en tävling   . Men just ja, den har ju fixat det på MH, sen om den nyper en och annan person på en tävling spelar ju ingen roll.

 

Sen den här bloggen som jag fick reda på för ett par dagar sen, tänker inte länka till den för personen skall inte få glädjen över en massa besökare på sin blogg. Men han skriver såhär i sin blogg, som han nu har stängt för obehöriga. Men jag har texten sparad på mail.

 

"De onda, lönnfeta vänstervarvarkärringarna skola brinna, ty deras hundar tillför intet till rasen - och vi kan vara dem förutan! Tydligen har de redan börjat dra sig tillbaka till sina hålor, spottandes och fräsandes, med de röda ögonen flammande och de grå hårstråna liggandes i permanentade lockar utefter vattenskallarna. Ja, det är nästan så man blir religiös."

 

Skriver man på det viset   . Vad har dom hundarna som han lovordar att tillföra rasen kan man ju fråga sig.  Vidare fortsätter han med detta:

 

"Senast igår uppdaterades SCK:s uppfödarregister med borttagna kennelnamn, kärringar som på grund av sårad stolthet inte längre vill vara medlemmar på grund av att deras fattiga uppfödargärningar därmed skulle ge dem en plats på kennelregistrets C-lista. Tja, hur SCK ställer sig till detta, kan jag inte uttala mig om, men personligen är jag mycket nöjd! Försvinn bara, därmed slipper jag se era fula nunor på fler årsmöten, vilket känns som ännu en befrielse! För om vi slipper se er på fler årsmöten, så slipper vi därmed även dessa patetiska kuppförsök! Hurra! Underbart, kan man bli annat än glad? Om läget blir riktigt gynnsamt, kanske man till och med skulle kunna tänka sig att dessa, ”valphänvisningskravsfientliga”, uppfödare kanske rent av byter ras? "

 

Ja, han är bara 27 år, man kan väl kanske inte vänta nå vettigare från en sån. Kuppförsök, undrar vilka det är som håller på med kuppförsök, när dom värvar medlemar som knappt vet hur en collie ser ut inför årsmötet. En del går tom så långt att de betalar medlemsavgiften för dessa personer för att få dom att rösta som dom vill. Det är väl kuppförsök om något. Anledningen till att kennlar tagit bort sitt namn från registret är att dom inte accepterar det SCK gör. Men det har ju en viss herre tolkat som att dessa personer har dragit sig tillbaka med svansen mellan benen för att slicka sina sår.

 

Nej, SCK tycker det är dags ni börjar ta fram dom där nervösa colliena som det pratas så mycket om. Vi har 10 collie här i byn ,och bara en som kan betecknas som nervös. Men det beror till stor del till dess ägare som en gång sa åt maken att man inte får säga till på skarpen åt en collie för dom är så nervösa av sig. Det skall komma från en collieägare, det kallar jag för att nervärdera sin ras. Vi har fyra collie här hos oss, ingen av dom är nervös. Tillgängligheten är det inga problem med. Arbetslusten är det inte heller några problem med om dom får göra sånt som dom tycker är roligt, tex agility. Det är bara en av våra fyra som tycker att lydnad är ok. Men hon är ju ett matvrak som vet att har hon gjort nåt bra så kommer det nåt gottigt.

 

Vidare så skryter SCK i sista colliebladet över sitt ökade medlemsantal. Tycker dom skall ta bort dom som gått ur innan dom gör det. Vi har gått ur redan i vintras, men fortfarande får vi colliebladet, vilket är deras problem. Så jag antar att vi är i deras medlemsregister, ändå så har jag ringt till SBK och meddelat dom att vi inte vill vara med i collieklubben längre.


Jag vill verkligen inte vara med i en rasklubb som nedvärderar sin egen ras såsom SCK gör.

 
 
Anna

Anna

1 oktober 2010 10:08

Nä nu går verkligen vår rasklubb för långt................tycker det är förjäkligt med dessa A och B register. Redan nu är det ju så att man måste uppfylla viss akrav för att få valphänvisning, låt det då stanna vi det. Dessa nya påhitt skapar bara ännu sämre klimat i klubben.
Lite OT, det värsta med bloggaren du citerar är att han är lärare, underbart med nån som ska lära våra barn saker med den grundmänniskosynen, burrrrrr

http://www.annaho.bloggplatsen.se

 
Astrid

Astrid

1 oktober 2010 13:45

Är det pengar eller vad som gör folk dumma i huvudet
Det var en gubbe som sade att vår Tindra hade vacker päls och undrade om hon nyss varit i löpen
Det hade hon men hennes päls ser alltid ut så där så det sade jag
Men jösses så sur han blev ,jag fattade ingenting
Det var ju inget sryt utan bara fakta
Jag menar jag vann ju inget på att ljuga, vi tävlar inte eller avlar på henne

http://www.astridla-hortlax.blogspot.com

 
Ingen bild

Uffe

1 oktober 2010 19:40

Nu var det ju inte collieuppfödarna som skulle sorteras utan deras aktuella valpkullar. Det är en stor skillnad.
Alla medel som bidrar till att minska avel på collies med hämmande rädslor ska uppmuntras. Tycker inte du det?

Marru

2 oktober 2010 22:11

Såklart, men inte på det viset som SCK gör. Väntar förresten fortfarande på att se dessa collies med hämmande rädslor, har bara hört talas om dom, men inte sett nån än.

 
Gunilla

Gunilla

2 oktober 2010 01:10

Men vad är det för hundklubbar som dömmer sin egen ras?
Det är ju inte bra alls.
Det finns folk till allt.
Ännu värre att den personen som sa ngt så dumt var bara 27 år, då visste han nog inte vad han pratade om.
Jag kan inte så mycket om hundar, men ändå.
Det förstår jag, att du inte vill vara med i en rasklubb som nedvärderar sin egen ras, skulle aldrig jag heller vara om jag hade hund, och var med i ngn rasklubb.
Som Anna säger här ovanför, om han är lärare och uttrycker sig på det viset, då undrar man om han har ngt vett i skallen??

Kram
Ha en trevlig helg
/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Ingen bild

Anna-Lena

11 oktober 2010 09:24

Jag tycker inte heller om tonen som används i colliekretsar, och jag är inte heller helt säker på A och B uppfödare är lösningen. Men det finns collies som har verkligt stora rädslor, det är fakta.
Lika lite som man bör avla på aggressiva hundar lika lite bör man använda rädda hundar. Parar man två hundar med 5:a på skott är risken väldigt stor att man får en skotträdd valp, eller?? Har själv en skotträdd hund och det är INTE roligt, speciellt eftersom jag bor nära en skjutbana och mitt i jaktområden. Annars är hon en otroligt stabil och trevlig hund. Jag skulle önska att colliefolk kunde hjälpa varandra istället för att baktala varandra. Måste man alltid halka in i ett dike, kan man inte hålla sig på mitten i stället??

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Av Marru - Onsdag 24 jan 21:43

Idag har jag återigen varit till ortopeden i Falun. Men om jag skall börja från början. För ett år sedan var jag på utvecklingssamtal med rektorn, och då började vi prata om min skada. Hon frågade om jag varit till en fysioterapeut, att de vet ju mer...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29 30
<<< September 2010 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards