Colliekompisarna

Alla inlägg under januari 2011

Av Marru - 20 januari 2011 23:26

Idag har då mamma opererats, men hur det har gått vet jag inte än. Hon ringde vid 12-tiden, då hade hon inte varit in än. Försökte ringa till henne innan jag åkte till träningen, men antagligen var hon på op, uppvakning eller sov då. Får ringa imorgon bitti och höra, hur det är.


Idag provade vi en kombobana på rallylydnaden, en bana där både nybörjare och fortsättning kunde träna på samma bana. Men det blev inte bra. Så nästa gång så blir det 2 olika banor. Kombobanor kan vi göra när vi kommer ut till Semla, där finns det plats och göra 2 banor. Då får vi 4 olika banor och träna på om vi vill. Lizzie går för tillfället kanonbra,körde både fortsättning och nybörjare med henne. Clara fick köra ett par vändor på nybörjarbanan, och hon börjar gå bättre för varje gång. Hon kom av sig lite under juluppehållet.


Nu har jag precis tittat på ett jättebra program på SVT, har suttit och gapskrattat. Den hette "En idiot på resa". Det är en kille som skickas ut nånstans i världen, och han får lite olika uppdrag, som inte alla gånger är uppskattade   . Missade ni den så titta om den kommer i repris. Gillade killlens humor, påminde mig om en fd jobbarkompis i Virsbo. Den här veckan var han i Kina, nästa vecka skickas han till Indien.

Av Marru - 19 januari 2011 23:58

Börjar väl med det andra   . Idag fick mamma åka till Falun för att opereras imorgon. Bilen var bokad till 12.30, men han var ju lite tidig. De i Ludvika kom ju på precis innan han kom att mamma måste ju ha mat innan hon åker, för när hon kommer till Falun så har ju dom ätit redan. Så hon hann ju inte vänta på dagens mat, så det  var nån som värmde pyttipanna åt henne. Hurraaa sa mamma när hon hörde det, eller inte   . Är väl ingen höjdare precis, jag har inte ätit pyttipanna sen nån gång i mellanstadiet när en sträng magister satt bredvid och vaktade att jag åt. Jag grina och åt, inte hjälpte det att påpeka att farmor brukade ge resterna åt grisarna, och inte mata människobarn med dom. Det är nåt som inte skulle fungera i dagens skola, tror jag. Att man tvingar barn och äta mat dom inte gillar. Men mamma stressade väl i sig den där pyttipannan, och efterrätten hann hon också med. Det var nån fruktkräm med mjölk till. Mamma som inte druckit mjölk under hela sitt vuxna liv, får nu mjölk var och varannan dag med olika efterrätter. Anledningen  till varför hon inte dricker mjölk är att hon har under 60-talet jobbat på ett mejeri, och mer säger inte jag om det   . Men till slut så kom hon iväg då, och ligger nu där och väntar på op.


Sen kom jag hem från Ludvika, var ut med Micki och Farina på en dagspromenad, sen lagade jag mat. Efter det vart jag väldigt seg, så jag la mig på sängen en stund, somnade inte men det räckte. Efter det så åkte vi på agilityträningen. Vi hade bana idag där man kunde köra 7 olika kombinationer genom att bara flytta på siffrorna, men vi hann bara med 3. Alla provade en gång. Jag provade några blindbyten, men på ett byte så upptäckte jag att Lizzie var för snabb för mig, så jag fick byta på ett annat ställe och det gick bättre. Clara vimsade på som vanligt, vet inte varför hon hela tiden vill springa förbi hopphindret fast jag försöker visa klart och tydligt att hon skall hopopa över det.


Jag känner mig verkligen sugen att få komma ut på en officiell tävling med Lizzie nu och köra en klass 1 bana, så man ser om det har hänt nåt under vintern. Fast med min tur så börjar hon säkert och löpa i slutet av februari, så då blir det ingen tävling i Örebro i mars   .

Av Marru - 17 januari 2011 23:05

Tänkte gör ett nytt försök med månadens bild. Har ju länge funderat vart jag skall hitta ett lämpligt motiv. Vill inte ha det för långt hemifrån, så att man inte behöver släppa med sig kameran så långt. Så jag gick helt enkelt och ställde mig framför köksfönstret och riktade kameran mot vägen framför huset, och vyn framför våran gård. Det får duga, man ser hur det ändras med tiden. Hoppas jag hittar nåt bättre till nästa år.


 


Av Marru - 16 januari 2011 23:39

Vi har haft rallylydnadstävling i Norberg igen. Det var 23 anmälda, men man får ju alltid räkna med lite svinn på tävlingar, tror jag aldrig varit med om nån tävling där alla som anmält sig kommit, så även idag. Men vi var lagom många alla fall, tror vi var ca 15 ändå.


Vi var återigen utom tävlan. Det är ju en person som har lovat ta hand om 2 av tävlingarna, men denna person behagar inte svara på några som helst försök till kontakt, och jag är lite besviken. Har försökt ringa, maila och skicka sms. Tycker faktiskt att om man har ångrat sig så kan man faktiskt meddela, och inte göra sig onåbar och strunta i alla försök kontakt. Så innan det blir en tävling för våran del där vi får tävla på riktigt blir inte förrän i maj säkert.


Men alla fall så ritade vi en bana i torsdags, och igår efter agilitytävling så byggde vi den. Tror allt gick bra på tävlingen och att alla var nöjda. Vi gick ju banan med våra hundar på slutet. Clara verkar helt förvirrad, inte nå koll på åt vilket håll hon går. Lizzie var helt vild idag, och hon verkade lite virrig också. Det är bara och fortsätta och träna.


Nu är det bara 2 träningstävlingar kvar, 2 st i februari.

Av Marru - 15 januari 2011 19:36

Det har varit Vintercupstävling i Norberg idag. Det var väl lite si och så med det   . Men jag tycker Lizzie hade riktigt bra fart i alla 3 loppen, det var ju hoppklass som gällde idag. 


I första loppet planerade jag en del blindbyten, vad vi hade fått lära oss på kursen vi gick förra veckan. Blindbytena gick bra. Det vart lite fel på ett ställe där jag hamnade på fel sida, men annars gick det bra. Men sen kom vi till en tunnel och Lizzie tog fel tunnelingång, så där blev vi diskade. Sen resten av banan gick kanonbra.


Andra loppet så glömde jag bort mig lite direkt i början, höll  på att skicka henne över fel hopphinder, men kom på i sista sekunden att vi skulle ju inte dit utan dit, så då blev det ett stopp med vägran som följd. Men det var det enda vi fick på det loppet. Tror placeringen blev 12 el 17, kommer inte ihåg. Men det spelar ingen roll, vi var alla fall sist av dom som klarat sig runt banan utan disk.


Tredje loppet sen, jag kände precis innan vi startade att jag hade glömt slutet av banan. Fast jag kom på det efter vägen. Men jag har aldrig haft problem med Lizzie att hon tagit fel hinder, hon har aldrig haft så mycket drag mot nåt hinder att hon gjort det. Men idag gjorde hon det, hon skulle hoppa över ett hopphinder, men istället så drog hon rakt på mot en tunnel som stod rätt framför hopphindret hon hoppat innan. Fast jag stod vid det andra hopphindret och roppade hennes namn högt så drog hon. Men det positiva i det var ju att hon drog till ett annat hinder, hon som aldrig drar mot nånting. Sen vart väl resten av loppet som det blev.


Men jag säger det igen, hon hade verkligen drag idag. När vi var klara med tävlingen så byggde vi rallylydnadsbanan till morgondagens tävling. Det är det som står på schemat imorgon.

Av Marru - 14 januari 2011 22:37

Äntligen fredag, och imorgon är det Vintercupstävling igen   . Just nu sitter jag och tittar på Let´s dance. Kan väl inte påstå att jag gillar det här nya upplägget, att man skall rösta 2 gånger under ett och samma program, allt för att Telia skall få in ännu mer pengar. Fast egentligen spelar det ingen roll för mig, för jag ringer aldrig och röstar just pga det där, när det skall ringas om och om igen, fast man skulle klara det med en röstning.


Har varit en sväng till lasarettet idag, och mamma hade fått en ny säng, med luftmadrass  . Vet inte vad det var för special, men den lät hela tiden fast hon inte låg i sängen   . Det small och hade sig, precis som om den tappade sig själv på luft och sen fyllde på igen. Det satt en apparat i fotändan på sängen som lät ibland. Köpte med en dagstidning idag så att hon skulle  få läsa lite nyheter, så vi satt och läste tillsammans. Jag har försökt säga åt henne att man kunde säga upp hennes morgontidning tills hon kommer hem. Men hon tycker det är så krångligt så det skulle vi inte göra, ändå så kommer hon aldrig orka läsa tidningar för flera veckor. Ja, idag har det gått 5 veckor sen jag hittade henne på hallgolvet.

Av Marru - 12 januari 2011 23:15

Idag har det varit full rulle hela dagen. Ut med hundar, äta frukost, ge hundarna mat. Sen åka till Ludvika och sitta där ett par timmar med mamma. Hade tur och träffade på läkaren där, och fick en liten pratstund med henne. På måndag skulle de ta dit ortopeden, han skulle titta hur huden ser ut vid operationssåret, om de kan operera henne i början av nästa vecka. Sen pratade vi om tumören i huvudet, varför vi skulle åka till Uppsala före jul. Läkaren trodde att de kanske kunde åtgärda den före operationen, hon skulle ringa till Uppsala imorgon och höra hur akut det är. När jag ringde till Uppsala efter att hon blivit opererad och sa att det kommer ta tid, så sa dom i Uppsala att jag skulle meddela dom när hon kommit hem. Men nu har det ju kommit komplikationer på vägen, det hade dom väl kanske inte räknat med. Men läkaren i Ludvika skulle ringa och ta ett snack med dom.


Sen åkte vi hem, åt lite, jag blev lite trött så jag tog en tupplur på soffan. Sen tog jag med mig Clara på en agilityträning. Vi kör lite som vi vill, eller Clara gör det alla fall   . Men försöker få henne och förstå att det är roligt. Hon klarar av slalomet ganska bra. sen har vi försökt oss på långhoppet, det har hon ju inte provat på förut, och det vart väl lite si och så. Jag ökade på lite i taget, men hade nog lite för nära vägen, hon kom inte åt att ta riktig fart så hon klev på sista brädan och blev lite rädd för långhoppet. Men så tog jag bort alla utom 2 och hon fick hoppa över dom 2 innan vi slutade. Vi har ju ett långhopp hemma så vi får träna mer på det när våren kommer och snön försvinner.

Av Marru - 11 januari 2011 20:25

Då har man börjat planera in en del av tävlingarna för året. En hel del agilitytävlingar blir det, några lydnadstävlingar, förhoppningsvis så hittar vi nån officiell rallylydnadstävling också.


Men först agilitytävlingar som jag redan har anmält til en del, andra planerar jag att åka på.


5/3 Örebro (anmält)

20/3 Rättvik (anmält)

9/4 Rättvik (anmält)

7/5 Västerås (anmält)

8/5 Västerås (anmält)

14/5 Avesta (anmält)

2/6 Björbo (anmält)

11/6 Frövi (anmält)

15/7 Fagersta (anmält)

16/7 Fagersta (anmält)

30/7 Björbo

31/7 Björbo

13/8 Märsta

14/8 Mora (anmält)

20/8 Frövi

21/8 Frövi

24/8 Björbo

28/8 Sala

31/8 Björbo

3/9 Lindesberg el. Kungsör

4/9 Köping

7/9 Rättvik

10/9 Hofors

24/9 Strängnäs

25/9 Fagersta

2/10 Frövi


Lydnadstävlingar som jag skall åka på.


6/5 Borlänge

29/7 Björbo

18/9 Västerås


Ja, som ni ser så har man fullt upp i sommar   


Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11 12
13
14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards