Colliekompisarna

Alla inlägg under april 2011

Av Marru - 11 april 2011 23:23

Det börjar bli lite grönt i knopparna på vårat körsbärsträd, nu dröjer det säkert inte länge förrän den är full med blommor. Hoppas jag alla fall.


   

Av Marru - 11 april 2011 19:36

Min EFIT dag. Jag flyttar dom till bloggen istället för att lägga dom på hemsidan. Dom gamla EFIT-bilderna ligger på hemsidan.


Klicka på bilderna ifall ni vill se dom större.


  Börjar vid datorn vid 8-tiden.


   9 och Lizzie sover.


  10 morgonpromenad


  11 tog en tur med cykel för att fota tranor., men dom var borta. Fick bli en holk istället.


  12 collieflocken får mat, färskfoder på morgon. 


13 Clara njuter.


14 Mina tomatplantor.


  15 promenad i byn.


16 kåldolmar.


17 colliebus.


  18 granris som är bortstädat nu. 


  19 varmt ute fortfarande.


  20 disken har samlat sig när frun i huset varit på vift i 2 dagar. Detta får bli det sista.

Av Marru - 9 april 2011 23:43

Idag var Lizzie och jag till Rättvik och tävlade igen. 4 lopp var det idag, 2 agility och 2 hopp.  Det kändes lite rörigt i början, för largehundarna var på 2 banor samtidigt. Det var totalt ca 70 hundar. Dom hade gjort så att dom 34 första gick banvandring på respektive banor, och sen körde sina lopp. När dom var klara så bytte vi banor, så då blev det banvandring och köra sitt lopp på nästa bana. Kan ju säga att man hann inte med att ha långtråkigt. Det är tur att andningen hann bli någrolunda normal innan det var dags och ge sig ut på nästa lopp  . Men det var kul. 


Hoppbanorna var roliga fast dom kändes lite krångliga när man gick banvandringen. Gick där och tänkte för mig själv att jag är för gammal för att komma ihåg allt det där  . Men det var inga problem med den biten. Båda banorna hade en sån där snurrgrej, alltså man tog samma hinder flera gånger, så att man till slut glömmer bort hur många gånger man varit vid det hindret. Första hoppklassloppet gick vi nollade, fast vi fick tidsfel. Men vi kom på 10:e plats.


Sen var det bara och gå över till agilitybanan. Enda kontakthinder var A-hindret och balansen. Det var kanske bra, för har hon väl varit över balansen så tänkte jag att då blir det inga problem med gungan om den är med i nästa lopp. Hon gick över balansen kanonfint. Vi kom på 5:e plats, tror det var våran bästa placering i en agilityklass. Ja, vi nollade den också med tidsfel.


Sen till hoppbanan. Den här gången kändes banan ännu svårare och komma ihåg. Men jag fixade den än en gång. Men den här gången så gick fröken ur slalomet i början, men jag tänkte för mig själv att jag tar om. Vet inte om hon kanske får för sig nåt konstigt att hon kanske kan slarva med den lite som hon vill på träning. Ja, vi fick 5 hinderfel där, och kom på 28:e plats.


Tillbaka till agilitybanan, och den här gången hade gungan kommit fram. Men det gick bra, visserligen sa jag åt henne att hon skulle gå sakta, till slut sa jag att hon inte behövde gå så sakta precis  .  Så vi fick ett nollat lopp där också, fast med hinderfel. Placeringen blev 20.


Jag är sån att jag är nöjd över allt som inte är disk, ok jag blir väl inte så hemskt besviken över disk heller, ifall det finns nåt som vi gjort bra på banan. Tänker heller inte hänga läpp ifall jag inte får nån pinne heller. Utan vi kör våra lopp och försöker ha roligt, får vi pris så är vi glada för det. Får vi inte så är det som det är, inte hela världen. Men idag fick vi alltså 2 priser, och såklart måste jag ju fota dem  .



Innan vi åkte hem så tittade vi in i fårhagen, där hade det kommit en hel del lamm sen förra gången vi var där.


     

Av Marru - 9 april 2011 22:50

Igår så var jag med en bekant ner till Tjörn för att hämta en hundvalp åt henne. Vi startade färden tidigt på morgonen, 5.20 för min del. Vi turades om att köra ner, men när vi skulle köra över Tjörnbron så fick jag ta över ratten  . Dom där höga pelarna i bakgrunden är Tjörnbron. Kommer inte ihåg hur länge sen det är men en gång hade ett fartyg kört på pelarna så bron hade gått sönder, och det var några bilar som åkte av bron där.


 

Först åkte vi en sväng till Häromi för att titta på lite hundprylar, man kan ju inte låta bli och åka dit när man är i närheten. Detta följde med mig hem, kunde bara inte motstå det  .


 


När vi kom fram till kenneln så möttes vi av denna lilla söta skara som låg i en bur och sussade. Dom kommer härifrån.


 


Men det var bara en av dom 4 som skulle följa med oss till Dalarna. Bullen som skall bo på Thykrans.


 


Med ett koppel kan man hitta på mycket kul.


 


På hemvägen stannade vi och åt på ett ställe med kanonutsikt, alla fall så tyckte jag den att den var kanon   . Dagens erbjudande var lasagne, och det säger jag ju inte nej till.



På hemvägen så körde jag hela vägen, tänkte att hon får sitta och gosa med sin bäbis. Men vilken blåst det var, man fick hela tiden parera med ratten för att det kom nån kastby från sidan. Sen när jag väl var hemma kl 21, och satt mig i soffan så kändes det som om hela soffan gungar.

Av Marru - 6 april 2011 23:42

slut igen. Den är veckan har gått fort. Jag har i helgen tvättat systrarna, och i måndags borstade jag dom. Sen tvättade jag Farina och borstade henne idag. Maken fick tvätta Micki igår, och den tvätten gick lite väl fort för att jag skall tro att den vart ordentligt gjort. Vilket har visat sig idag när jag började borsta han. Får fortsätta och borsta han imorgon, han har ju så himla mycket päls så man orkar inte ta allt på en gång.


Igår var jag med mamma till lasarettet, och det vart väl en tur det också. När vi kom till väntrummet så satt det en karl där som var finsk reporter på Dala-Demokraten förr i tiden, fast nu är han i pension. Vi satt en bit ifrån han i hopp om att han inte skulle komma ihåg mig. Kom ju i kontakt med han ett antal gånger på den tiden när vi spelade för finska föreningen. När mamma och jag började prata med varandra, då hoppade han upp. Han var beställd dit som tolk åt mamma  . Hmmmmm, det har aldrig beställts tolk automatiskt tidigare, utan man har alltid fått ringa och beställa själv. Men nu hade dom gjort det. När läkaren kom så sa jag att ni har visst beställt en tolk fast det inte behövs när jag är med. Läkaren sa då att vi kunde komma in allihopa. Jag försökte stå i bakgrunden och knipa käft. Men ibland var jag ju tvungen och lägga mig i eftersom mamma inte får ur sig allt vare sig hon har tolk eller inte. Tex hade hon inte en tanke på att be om en remiss för skor. Nu har hon fått en som gäller i 3 år, så nu skall hon få skor som passar.


Tolkningen då, ja som utbildad tolk kan jag ju säga att den hade en hel del att önska. Fast då hade jag ju tala om för karln att jag har jobbat som tolk på 80-talet, och att jag har gått 1-årig tolkutbildning på folkhögskola på heltid. Vilket han inte har gjort, han har ju börjat tolka när han gick i pension. Så han fick kanske lite prestationsångest  . Det bjuder jag på. 


Ikväll har vi varit på agilityträning, och det gick ganska bra, både för Clara, Lizzie och mig  . Imorgon är det rallylydnadsträning som gäller. Sen på fredag skall jag följa Kicki på Thykrans och hämta en valp åt henne. På lördag är det agilitytävling i Rättvik igen. Det är 4 lopp, och det kommer att bli ett himla springande mellan banorna.  Så det är full rulle på veckan som är kvar. Så därför känns det som om veckan är slut snart.

Av Marru - 2 april 2011 00:05

Så har det nästan gått en vecka igen, och vi är redan inne i april. Det var ju 1:a april för nån minut sen. Klarade mig ganska bra från aprilskämt, fast det var ett som jag nästan gick på. Att Ica är i byn har utökat, och de öppnar en ny del i källaren. Sen kom jag ju på vad det är för dag idag  . Åkte till Ludvika på förmiddagen för att hälsa på mamma. När jag pratade med henne dagen innan sa hon att läkaren sagt att hon skulle kanske få åka hem i övermorgon. När jag kommer till lasarettet så säger hon att hon får åka hem redan idag. Så jag gjorde lite ärenden i Ludvika under tiden jag väntade att hon skulle bli klar. Hon ville ju äta innan hon åkte hem  . När hon hade ätit så åkte vi. Hon hade fått en rumskompis som var finsk i förrgår. Synd att hon inte fått det tidigare. Så nu har hon en ny väninna som hon skall prata med på telefon. Hon har sedan tidigare en sen flera år tillbaka när hon låg inne på reumatologen i Falun, hon bor i Svärsjö,  och de brukar hälsa på varandra ibland. Vi får väl se hur det blir med den här nya bekantskapen, men dom verkar haft roligt ihop där på lasarettet, babblat och skrattat  .


Jag har länge sagt åt maken att jag vill ha en spark. Igår så kom han med en, det var lång leveranstid på den. Den är så vackert lila  . Fast nu får den åka ner till källaren, och upp med cykeln istället. 


Jag håller på och planerar en riktig hundvårdsvecka här. Alla skall tvättas och borstas. Jag trimmade Farinas tassar i förra veckan. Lizzie och Clara tog jag idag. Mickis tassar tar jag imorgon, sen har jag planerat och tvätta Clara imorgon. Om ryggen orkar så tar jag kanske Lizzie också.


En bild på Lizzie tagen med mobilen på morgonpromenaden i torsdags. Den vart ganska bra.


 


Lite lek här i kväll.


    

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards