Colliekompisarna

Alla inlägg den 1 juli 2011

Av Marru - 1 juli 2011 19:16

Äntligen får jag tid att skriva här också. Det är många som ville ha en rapport om den första tävlingen, bla dom i Finland som är nyfikna på hur det går här. Som det ser ut i dagsläget så dröjer det länge än innan rallylydnaden blir officiell där. Sen blev det en liten tupplur här under eftermiddagen   


Men här var alla fall datumet satt till den 1/7-11, alltså idag. Denna dekal fick alla som startade.


 


Igår kväll vid den här tiden så startade vi från Fagersta mot Österåkers BK, vi stannade en gång efter vägen vid Ekolskrog och köpte varsin glass och bytte chaufför. Jag är ju mer van vid Stockholmstrafiken. Min klubbkompis hade glömt och starta deras gps, det var deras bil vi åkte med. Men jag hade ju varit och snokat lite på vägbeskrivningen och tittat lite på Eniro, skrivit lite på en lapp. Men trots det så åkte vi ju lite fel. Hittade inte en väg som jag letade efter, det var ju lite dåligt med skyltar med gatunamn. Så vi hamnade på en Statoilmack, och jag tänkte gå in och fråga där. Men just då ringde min mobil, jag hade ju haft kontakt med en kompis via FB. Hon hade visserligen ringt lite tidigare och sagt att hon nog inte kommer dit, för hon skulle upp tidigt, att hon brukar sova vid den tiden. Men alla fall så hade dom varit vid klubben och kollat. När vi inte var där än så ringde hon och kollade vart vi var. Jo, jag står vid en Statoil sa jag. Det finns visst bara 2 Statoil i Åkersberga, och den ena är åt det hållet där hon bor. Det visste jag ju att då var jag ju alldeles galet för det hade jag kollat på Eniro att det inte var åt deras håll. Så då kom hon till Statoil och ledde oss till klubben.


Där var det full rulle när vi kom. Vi trodde ju att vi skulle vara extremt tidiga, men det var vi inte. Jag tog hjälp av kompisens tvillingpar med systrarna så vi kunde få alla grejer med oss. Vi reste mitt tält, och upp med hundburarna, in med Lizzie och Clara i buren, och sen var det tyvärr dags för henne och åka och sova. Vi hann precis få ordning på våra grejer när en klubbkompis kom och sa att dom har öppnat anmälningen. Så vi gick upp och anmälde att vi var på plats. Där fick vi program, en lott per hund och klistermärket ni ser ovan.


Sen gick vi ner till plan igen och tittar lite på banorna. Då säger min klubbkompis "alla 3 banorna är olika"  . Det kan dom väl inte vara sa jag. Det var ju så att klubben hade från början skrivit att dom bara tar 25 anmälningar. Det kändes ju lite surt för när tävlingen stängdes för anmälan då var det 75 anmälda. Så man gick och funderade på ifall dom skulle lotta, eller om det skulle bli först till kvarn. Det hade ju varit snopet och bli bortlottad från denna historiska händelse. Men det visade sig att de hade fått tag på 2 domare till. Så dom delade upp oss i 3 olika grupper, och dom som hade fler hundar fick sina hundar i olika grupper. Så ni kanske förstår att det dök upp lite funderingar på att banorna var olika alla 3. Jag hade ju då 2 hundar som gick i 2 olika grupper, men värre var det för min klubbkompis som tävlade med 3, och fick alla 3 i olika grupper. Jag hade ju på skoj sagt åt henne när vi fick reda på att vi var uppdelade i 3 olika grupper, och jag såg att hon hade en hund i varje grupp, att det ultimata nu är att alla 3 grupperna startar samtidigt, och dessutom har 3 olika banor. Alltså, vi bara skojade om det, och då var det så det var  . Eftersom vi hade varit och anmält oss tidigare så jag sprang upp och sa att hon skulle fråga hur dom tänkt till där, men hon var precis väg in till anmälan så en av domarna hörde våran diskussion. Det var ju tydligen en sak dom inte hade tänkt på visade det sig. Att det blev 3 helt olika banor, eller att dom flesta hade ju fler än en hund dom tävlade med och att deras hundar hade hamnat i olika grupper.


En kvart före tolvslaget så vart vi kallade till invigningen då. Först höll Maud Steinrud ett tal, där hon berättade om hur hon kommit i kontakt med rallylydnaden. Hur hon tagit kontakt med SBK för att visa upp det, och hon hade varit hur nervös som helst. Men tydligen så hade det hon hade visat dom fallit i god jord, så 2008 fick dom tillsätta en rallylydnadskomité. Rallylydnaden är den enda hundsporten som blivit officiell så fort efter att den blivit presenterad för första gången. Det hade varit ett tufft jobb att enas hela Sverige om reglerna, för det är ju bara ett år sen när det kördes med 2 olika regler. Efter hennes tal så blev det dags för Peter Rimsby, generalsekreterare för SBK att hålla tal. Mer och läsa om tävlingen finns här. Efter hans tal så hade några av klubbens hundar en freestyle-uppvisning, och under tiden så hade nån fixat fram ett gulblått band. När klockan slog 00.00, då klippte Peter Rimsby av bandet och förklarade den första officiella tävlingen startad.


Nu blev det så att vi som hade flera hundar fick gå en banvandring på 10 minuter på varje bana istället för 25 minuter. Men det gick bra. Banan som Clara hamnade på var ju inte riktigt vad jag ville att Clara skulle gå på. Läggande under gång, och sitt- stå är inte moment jag villa ha för henne. Jag försökte göra en liten snabbträning för att friska upp minnet på henne. Men hon ville absolut ingenting. Jag började nästan bli lite desperat där ett tag, men sen vart det våran tur att gå in. Dom 3 första momenten  gick ok, men sen kom vi till ett sitt-ligg. Jag fick henne inte att ligga, hon satt sig, stod, satt sig, stod. Egentligen skulle jag väl sagt att jag gör om, men jag kände att det inte var nån idé för det hade inte gått nå bättre. Och istället för att bara få 10 poängs avdrag, så hade jag fått 20 poängs avdrag för fel utförd moment och omtag. Så det var kanske ganska smart att inte göra omtag där Sen gick det ganska hyfsat ett par moment, sen kom det ett läggande under gång. Jag fick ju till det ganska hyfsat utan några större avdrag. Sen gick flera moment riktigt bra. Till slut så kom vi till momentet sitt-stå som var det sista före mål, och där fick hon bara 3 poängs avdrag. Fast jag var ganska säker på att Clara


In med Clara i buren, och ut med Lizzie. Där behövde jag inte träna så mycket, gjorde det mest bara för att hålla upp humöret hos henne. Lizzies bana var nästan lite för enkel för Lizzie, men jag är glad att momenten där man skall ta ett steg-sitt-2 steg-sitt- 3 steg-sitt inte var med. För då brukar hon i regel börja pipa, men det slapp vi nu. I början var det en riktig luring för mig. Det var ju en 360º vänster först, sen en 360º höger, eller om det var tvärtom  . Men det gällde just där och komma ihåg vilken av dom kom först. Även om man ser på skyltarna hur man skall göra, men det är inte säkert att man just där och då har riktigt koll på vad som är höger och vänster  . Men det gick bra. Fast Lizzie fick lite avdrag för nosande, sen var hon lite borta ibland. Det var ju mycket som inte var vanligt, strålkastare, band, skuggor och allt andra runt omkring. Men i det stora hela gick Lizzie bra. Det var bara ett avdrag som egentligen hade med sjäva momentet och göra, hon satt sig lite sent i sista momentet före mål. Så jag var helt nöjd med Lizzie, fast jag trodde ju att hon kanske kunde ha ganska många avdrag pga nos. 


Sen var vi klara med vårat, och det var bara och sitta och vänta på att alla dom andra skulle bli klara. Då hade alla blivit klara till slut, tror att de höll tidsschemat ganska bra. Så vi fick sitta och vänta ett tag innan det blev prisutdelning. Så vi passade på att plocka ihop tältet och gå med grejerna till bilen, och även hundarna. När vi kom till klubbstugan så var lottdragningen på lotterna vi fick i full gång. Jag vann på en lott, fick en luftmadrass med Disneymotiv  .


Sen blev det dags för prisutdelningen, och vilket prisbord dom hade för dom 3 först placerade. Jag visste att där har vi inget att hämta, för jag visste att det skulle vara hårt på toppen. Nu är det många som har hållt på hur länge som helst, det var en del som tom har tävlat i mästarklassen på dom inofficiella tävlingarna. Fast jag hörde många som sa att hundarna hade inte varit som dom brukar vara. Tacka tusan för det, det var ju mitt i natten  . Hur ofta är man och tävlar med sin hund mitt i natten???? Den som vann skulle dessutom få en stentavla där det stod att den är från första officiella tävlingen, namn på förare och hund, och dessutom kunde de få en siluett på sin ras på den. I första gruppen där jag var med Lizzie, där fick vinnaren 100 poäng, och tvåan och trean hade 99 poäng. Sen fick vi andra hämta våra lappar. Lizzie hade bara 9 poängs avdrag, alltså hade hon hela 91 poäng kvar på sin första officiella tävling. Därmed har Lizzie fått sitt första godkända resultat. Nu fattas det bara 2 för uppflyttning, om vi vill gå till nästa klass. Det har jag bestämt att Lizzie får gå upp i fortsättningsklass så fort vi får möjlighet till det.


Sen var det dags för gruppen där jag inte hade nån hund. Har inte riktigt koll på poäng hos segrarna där, men jag tror nog att vinnaren även där hade 100 poäng. Till sist var det dags för gruppen som Clara var med, och där hade jag inga förhoppningar alls. Även i den gruppen hade vinnaren fått ihop 100 poäng. Sen var jag hämtade lappen, och Clara hade fått 71 poäng  . Så även Clara har fått sitt första godkända resultat på en officiell tävling med en poäng till godo. Men Clara skall jag inte ha upp i fortsättningsklass så fort som möjligt, utan hon får tävla i nybörjarklass så länge tills jag känner att hon är klar.


Efter det gick vi till bilarna, och gick en promenad med hundarna så dom fick kissa innan vi startade hemfärden. Jag och flickorna var hemma halv sju imorse. Gick och la mig, men hade lite svårt att somna. Men till slut så slumrade jag till ett par timmar. Här på slutet kommer lite bilder, dom är inte bra. Men det var inget som fungerade med kameran, varken med eller utan blixt. Men fick ju lite hjälp av strålkastarna på plan, så lite ser man alla fall. Klicka på bilden så får ni upp ett bildspel och ser bilderna lite större.


Kan ju säga att jag är jättestolt över att fått vara med om denna historiska händelse. Det är något som man aldrig kommer att få uppleva fler gånger. Fast nu menar ju klubben i Skåne att dom var först ut, fast jag tycker dom fuskade lite. De gjorde sin banvandring innan tolvslaget för att första ekipage skall kunna starta direkt. Fast jag anser att banvandringen också skall göras efter tolvslaget, precis som klubben vi var på gjorde.


                 

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards