Colliekompisarna

Alla inlägg den 18 september 2011

Av Marru - 18 september 2011 16:53

Idag har Lizzie och jag varit på lydnadstävling i Västerås. Vi skulle så gärna vilja ha 2 st 1:a pris till. Eller om jag skall vara riktigt ärlig så tror jag att Lizzie skiter fullständigt i det   , men jag skulle vilja ha det. Det var en mulen morgon när vi åkte och så skulle det fortsätta hela dagen, men lite regnstänk emellanåt. Idag så tyckte jag att vi skulle ha våran chans då, 2 tävlingar på samma dag, vädret hyfsat. Men men......


Tävling nr 1:


Platsliggning:       10

Tandvisning:        10

Linförighet:       7,5      dk, tappar position

Läggande:             0      lägger ej

Inkallande:        8,5      hoppar, seg ingång

Ställande:            8      tar steg

Apportering:        7      gapar, apporten fastnar, håller ej

Hopp:                  9      hoppar vid ingång

Helhet:             8,5      trevlig, vek hund


Poäng: 153, 2:a pris och en 4:e placering.


Ingen aning om varför hon helt plötsligt inte la sig, när hon gör det så bra när vi tränar. Men det var samma sak förra året när vi var där och tävlade, då ställde hon sig också. Apporten vet jag inte heller vad som hände, hon som har tior på den på dom sista tävlingarna. Men hon höll på att tappa den. Sen har vi ju det där glädjeskuttet hon tar när hon kommer till mig vid inkallning, och hopp. Verkar vara helt hopplöst och få bort. Sen när jag skall visa åt nån hur hon gör, då gör hon det inte   .


När klass 2 var klara på den andra planen så passade jag på och gå till en annan plan lite längre bort för att nöta in det där läggandet. Det var nästan hopplöst, tänkte nästan ge upp. Förstår inte vad det gick åt henne idag, men till slut så hade hon gjort det några gånger, så jag tänkte att det får bli som det blir.


Sen började vi med den andra tävlingen. De hade ju 2 domare, en som på fm dömde klass 1, och en som dömde klass 2. Till em skiftade dom om. Började med platsliggning, såklart. Hon låg fint på plats igen, men när jag gått tillbaka till henne så satt hon sig upp innan hon fick kommandot. Jag var säker på att där rök det poäng. Men tydligen gjorde inte det nåt, däremot så rök det lite för många poäng på annat, tex 1 för mycket   . Fast jag trodde först att vi fick säkert våra 160 poäng, det var ju bara 2 moment vi fick under 8 på. Men vi skulle behövt ett ½ poäng till nånstans, tex  på lf  .


Tävling nr 2 :


Platsliggning:       10

Tandvisning:        10

Linförighet:          5      går långt ut från föraren, sitter snett, släpper pos. helt i svängarna

Läggande:             7      lägger sig ngt sent och segt

Inkallande:        8,5      tempo kunde ha varit högre, hoppar in i avslutningen

Ställande:          8,5      går ngr steg

Apportering:         9      vickar ngt med apporten i munnen

Hopp:                   8      tempot kunde ha varit högra, sitter snett

Helhet:                 9


Poäng: 159, 2:a pris och 1:a plats.


Tänk att man kan vinna en lydnadstävling och inte få ett 1:a pris  . Vi får försöka få in dom där vänstersvängarna. Dom är våran svaghet. Den första linförigheten vart jag lite ställd. Den började med höger march. Jag stod där ett tag och funderade på hur jag skulle bära mig åt då, vart tom tvungen och börja fundera på vart höger är, fast jag inte brukar ha några större problem med det. Har aldrig börjar linförighet med att man svänger direkt, utan det har alltid varit framåt.  Jag var lite orolig för platsliggningen inför denna tävling, men det var i onödan när orosmomenten avstod platsliggningen självmant. Då var det bara och pusta ut. Vi får se om det blir några fler lydnadstävlingar i år. Tävla lydnad i ridhus vet jag inte om det är så lycket för våran del. Som det ser ut  nu så har vi bara 4 agilitytävlingar kvar i år. På 3 av dom får vi bara springa ett lopp pga vi är i agility 1, och hopp 2.




Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards