Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 11 december 2011

Julmarknad i Söderbärke!

Av Marru - 11 december 2011 19:54

Igår, på lördagen så hade Söderbärke sin julmarknad. Det var inte stort, men det var bra mycket mysigare än den i Smedjebacken som var mer eller mindre död, om man bortser från det som fanns nere i Gamla meken, där var det iv i luckan. Men alla fall så skulle Söderbärke ha en lucia i år. Tror det är 56 år eller nåt sånt dom haft lucia i Söderbärke sist. Fast jag vet att dom hade lucia i kyrkan alla fall på 70-talet, för den lucian visades tom på tv ett par år. Jag kommer ihåg det för jag kände en av pepparkakorna    . Jag tog systrarna blå och gick upp på byn. Läste ju att lucian skulle vara vid äldreboendet kl 14, efter det skulle dom till vårat lilla "torg" framför vårdcentralen. Dit hade dom dragit den där vagnen som dom brukar ha som scen på Möljan på sommaren. Där satt det några och spelade dragspel. Det säger jag ju på en gång att jag skulle aldrig sätta mig ute i minusgrader med mitt dragspel. Det mår varken den eller jag bra av. Men alla fall så satt dom där och spelade julsånger. Det var marshaller tända efter vägen genom byn, och lite varstans var det placerat såna där korgar där man kan elda med ved. Så riktigt mysigt vart det.


Det blev en liten väntan på lucian, men till slut så kom dom. Det var inget stort luciatåg. Det fanns ju bara 5 luciakanditater. Så de hade värvat lite kompisar till tomtenissar och pepparkaksgubbar. Jag tog ju lite bilder med mobilen, men när jag skulle tömma så fanns det bara en bild i den. Vet inte vad som hände med dom andra. Men en bild på lucian blev det alla fall.


 


Jag röstade ju givetvis på lucian, men hon blev inte lucia. Röstade ju på den enda som var mörkhårig. Bara för att för en gångs skull få se en mörkhårig lucia, som den riktiga Lucia på Sicilien var.


Kommer ihåg när vi gick i nian, det var alltid niorna som hade hand om luciafiradet. Så alla som ville vara med skulle samlas i aulan. Vi hade ju en lite knepig musiklärare på den tiden. Han gav betyg efter vad man gjorde, fast inte på det viset som man skulle kunna tänka sig. Tex om man var med på lucian så fick man tex trea i betyg osv. Jag behövde ju inte tänka på det. Jag hade ju min femma i musik säker   . Det var inga bestämda luciakanditater utan man fick skriva nåt namn på en lapp. Då när vi gick i nian så fanns det en säker kandidat. Hon var lång, smal och hade långt, ljust rakt hår. Dessutom så var hon tamburmajor i nån musikkår. Kommer inte ihåg om det var skolans eller nån annan. Men den största överraskningen var när dom räknat rösterna. Jag hade fått näst mest röster   . Det var nåt jag aldrig hade väntat mig, det lever jag på än. Men roligast av allt var och se minen på mina klasskamrater, dom såg ut som fågelholkar, de hade ju aldrig tänkt på att man hade kunnat på mig   . Det tyckte jag var lite kul, fast jag hade aldrig velat vara hela skolans lucia.

 
 
Gunilla

Gunilla

13 december 2011 20:49

Det där med att vara lucia, hände ngn gång på -60 talet, där jag var, av ngn anledning, minns nu inte varför, men iaf så var det några där som hade valt mig till lucia :(:(
Kände mig som om att jag ville gå under jorden. Kändes inte alls roligt. Har bild på det oxå. USCH vad jag skäms att se den bilden idag :(
Det där du säger att du tog bilder med mobilen, men att det fanns bara en bild när du skulle tömma den,
Så kommer jag ihåg nu i höstas när jag och min sambo var neråt blekinge och hälsade på lite släkt,(Min släkt) så skulle jag filma vid ett tillfälle. Ja kameran rullade på när jag filmade, MEN när vi kom hem och när jag skulle föra över det till datorn, så fanns inte filmen med :(
Konstigt. Besviken blev jag, för jag skulle velat haft det kvar som ett minne. Tyvärr går det inte att göra om det, för det var på min fasters begravning, där pappa berättade om hennes minnen. Jag tog även vanliga bilder, och dom blev bra iaf.
jaja det är väl inget att göra åt, men synd att inte filmen fastnade :(

Kram/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2011 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards