Colliekompisarna

Alla inlägg den 12 januari 2012

Av Marru - 12 januari 2012 22:40

Dagen började lugnt. Jag var ut med systrarna på morgonen som vanligt. Det var ganska halt på gångvägen, men på hälsospåret var det mycket bättre. Senare på dagen så började jag kopiera mammas släktforskningspapper. Ja, nu är det inte hon som har forskat, utan morbror har en gång i tiden varit till pastorsexpidition i Finland och fått en hel del papper där. Nu ville mamma skicka kopior till en kusin. Morbror har lovat att fixa det, men som vanligt får han inte tummen ur arslet. Tex så började han renovera mormors hus, som han bor i numera, på 80-talet. Kan ju säga att den renoveringen inte är klar än idag. När jag höll på med det så kom jag på att jag måste börja med maten, och rasta hundar. Skulle ju åka tidigare på träningen idag.


Hade kokat potatisen tidigare på dagen, gjorde en laxlåda idag, och då skall potatisen kokas före. När jag ställde lådan i ugnen så tänkte jag gå en kort pinkvända med systrarna. När jag kommer hem, öppnar dörren så ser jag nåt hemskt. Det är blod på golvet, blodfläckar på garderobsdörrarna, och det var inte lite blod   . Jag tittar på Micki och Farina, för det måste ju komma från nån av dom två. Men jag ser inget på nån av dom, och det verkar ju inte komma nytt blod heller nånstans ifrån. Så jag kopplar dem och går en pinkvända med dom också, samtidigt som jag försöker spana varifrån blodet kan ha kommit ifrån. Enda jag såg att Mickis svanstipp var blodig, det såg jag redan jag gick hemifrån, men då tänkte jag att han suttit i en blodfläck. Men så började jag titta lite närmare på den, och kom fram till att det är därifrån blodet kommit, men det verkade inte blöda mer. Han höll svansen lite konstigt när vi gick, jag trodde att han hade bajs i rumpan eller nåt. Men där var det rent. Så när vi kom hem från promenaden så hämtade jag ett gammalt nattlinne och klippte remsor av den. Lindade runt svanstippen, sen tog jag och virade bandage som vi hade hemma sen förut ovanpå den. Bandaget är köpt på Granngården, sånt som klibbar sig fast när man lindar flera varv. Micki verkar inte nämnvärt berörd över det. Men jag har suttit och funderat vad som har hänt. Maken och jag har ju diskuterat här, och det måste ha gått till så att när jag gått ut med systranra, så har Micki stått bakom min rygg. Maken sa att det fanns lite hår på dörrposten på gångjärnssidan. Så då har han troligen stått bakom min rygg, men rumpan mot dörren, och när jag stängt så har svansen fastnat emellan. Men jag hörde inte ett ljud från han när jag stängde dörren. Stackars Micki som skall råka för elände. Men han verkar ju inte bry sig om att han har svansen i bandage. Det blöder ju inte mer, men han får ha den över natten alla fall. Vill inte börja riva i bandaget nu. 


Sen när jag torkat upp allt blod, så åt jag. Laxlådan vart kanongod, och det vart så mycket att det räcker till imorgon också. Efter det åkte vi iväg på träning. Vi hade ett dubbelpass idag. Vi började med lydnad, och fortsatte med rallylydnad. Lydnaden så körde vi med kommendering. Vi hade tänkt hinna med mer, men tiden räckte inte till. Vi tog bara en del moment, linförighet, läggande, inkallning och ställande. Tanken var att vi skulle köra med kommendering för att se vad som behövs slipa på. Sen träna på det som det var problem med, och sen återigen prova med kommendering. Lizzie gick kanonbra under kommenderingen. Halterna satt perfekt. Läggandet och ställandet är det lite problem med. Hon vill gärna göra lägga och ställa sig innan kommandot. Sen sätter hon sig på "tävlingledarens" sätt upp hunden. Inkallning provade jag med att inte säga fot innan hon kommer fram till mig för att se om hon kan komma in utan glädjehoppet, och idag vart det inget. Men skall nog fortsätta och träna med att säga fot innan hon kommer fram till mig.Platsliggningen gick också bra. Jag känner mig ganska trygg med lydnadsmomenten.


Rallylydnaden gick det också bra med. Vi gjorde ingen riktig bana idag, utan det blev flera småbanor. Vi gjorde det en gång förut, och det var kanonbra. Då satt vi upp 3 skyltar efter varandra, på 7 rader. Dom 3 första med nybörjarmoment, och sen 2 med fortsättning, och till sist 2 med avancerad. Då kunde flera vara ute och träna på samma gång. Tror det var 5-6 ekipage på gång och träna samtidigt ett tag. Lizzie gick bra i det stora hela. Men så hade jag satt ett sidbyte på den avancerade raden, med en sitt-stå-sitt efter det, och sen ett nytt sidbyte. Jag har nu lärt mig att när Lizzie är på min högra sida så betyder ordet sitt, ligg. Stå har hon aldrig hört talas om   . Fast det där med ligg när jag säger sitt, det kan hon göra även hon är på min vänstra sida. Men där kan jag låta bli och säga nånting, för hon sätter sig automatiskt när jag stannar. Men det gör hon ju inte när hon är på min högra sida. Får nog börja träna på att hon sätter sig fast hon är på högra sidan och jag stannar, utan att jag säger sitt.


Clara sen då, hon var på sitt sura Clara humör idag. Hon ville inte sitta, jag fick säga åt henne flera gånger. Det enda hon ville, var och ha godis, godis, godis. Man kan inte tro att det är samma hund som gick på tävlingen i söndags. Clara är verkligen en "humörhund" . Är hon på humöret så går hon som en ängel, eller så gör hon inget alls.



Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards