Colliekompisarna

Alla inlägg den 14 januari 2012

Av Marru - 14 januari 2012 18:54

Idag har vi varit på kurs, Lizzie och jag. Eller det blev nog mest jag. Upp tidigt på morgonen, rasta hundar. Sen åkte vi till Norberg. Vi skulle vara på Hotell Engelbrekt. Förmiddagen blev föreläsning av Lars Fält, etolog. Bland annat om utveckling från fosterstadie till ca 8 veckor i valpstadiet. Hur mycket vi människor påverkar tex vid parning, graviditet och valpning. Om hunden får välja så vill den helst föda sina valpar i en liten mörk lya, men vad får hon - en Bia-bädd, eller en valplåda  


Sen åt vi lunch, riktigt smarrigt, stekt gös med pressad potatis och hummersås. Nu var det nåt såsaktigt på fisken så jag skippade den där hummersåsen. Det enda som är ätbart från vatten, det är fisk. Allt det andra, som tex räkor, kräftor mm, det skall finnas kvar i vattnet och inte dras upp på land som människoföda  . Imorgon skulle det visst bli smörgåsbord. 


Efter det så gick vi upp en stund för att gå igenom vad som skulle hända på eftermiddagen. Då skulle det handla om belöning, den biten tog Tobias Gustavsson hand om. Vi skulle leka med hunden, kasta leksak, och gömma leksaken. Dom andra vid sidan om skulle göra observationer. Tex vid lek, leker hunden med matte/husse eller om det är bara leksaken som gäller. Vad som händer när man kastar leksaken, kommer hunden tillbaka eller börjar den leka själv. Samt vid försvinnandet, försöker hunden ta leksaken, eller börjar den göra nåt helt annat, eller nån annan reaktion. Sen skulle vi fundera ut, ifall leken kunde fungera som belöning.  Det var det enda Lizzie fick göra idag. Vi fortsätter på samma tema imorgon, så jag bestämde att Lizzie får stanna hemma då.


Alla fall, Lizzie började leka lite försöktigt, senare övergick leken till att hon lekte  med mig. Hon hämtade leksaken och kom till mig med den, och när den försvann så stod hon och tittade på mig förväntansfullt.


Vad jag själv kan säga om Lizzie och lek. Har tex på agilitytävlingar försökt att leka med henne före ett lopp för att få upp tempo. Men då går det inte alls att få henne och leka för hon känner på sig att jag väntar att hon skall göra nåt. Så då vill hon inte leka alls. Lek som belöning, nä skulle inte tro det   . Har provat några gånger när vi tränat. Tex vid inkallning, när hon kommit till mig, så har jag ropat BRA, och kastat iväg leksaken. Lizzie springer efter, halvvägs. Sen kommer hon på, men hallåååå, du har ju godis i fickan, varför skall jag springa efter den när du har nåt gott jag kan äta istället. Sen när hon fått sitt godis, då kan hon springa och hämta bollen   

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards