Colliekompisarna

Alla inlägg den 17 januari 2012

Av Marru - 17 januari 2012 23:19

Men eftersom jag glömde bort och skriva igår, så får jag väl börja med det. Jag hade ju funderat på vad jag vill lära Lizzie för nåt till nästa kurstillfälle. Då kom jag på att i Canistidningen hade dom ju nåt som kallades för Canis Challenge. Där var det ett trick dom kallade för skämmas. Alltså hunden lägger tassen på nosen som om den skämdes. Jag kommer ju inte ihåg exakt hur det gick till, men man skulle alla fall sätta en tejpbit på nosen. Med resultatet att hunden försöker få bort tejpbiten med tassen. Sagt och gjort, jag hämtar en rulle tejp från en låda, och en klicker. Går med Lizzie in i andra sovrummet, och sen en tejpbit på nosen. Först händer ingenting, hon ser ut som ett frågetecken ett tag. Till slut så började väl tejpbiten irritera henne, så hon försökte få bort den med tassen, klick. Sen hände det inget på ett tag, men så försökte hon igen, klick. Jaha, då var det slut med dom försöken. Hon la sig, vadå en tejpbit på nosen, det har jag väl varje dag tycktes hon tänka. Så då gick jag runt lite i rummet, då satt hon sig upp. Sen verkade som om hon började tänka till, för hon gick och ställde sig på samma ställe hon stod första gången jag klickade, och tittade lite frågande på mig. Men det hände ju inget där, så då gick hon till nästa ställe där hon stod vid andra klicket. Inget då heller. Så hon la sig igen. Då fick ju jag börja tänka om. Tydligen så irriterade den där tejpbiten inte tillräckligt.


Så då gör vi ett nyttförsök. Men den här gången försökte jag få fast tejpbiten så att dom långa morrhåren satt fast i den. För då måste hon ju absolut bli irriterad på den. Kunde ju inte sluta innan hon fått till några bra försök. Japp, det vart mycket bättre resultat den här gången. Så vi körde så några gånger, och slutade. Idag provade jag igen, och det gick mycket bättre.


Senare idag så åkte vi på agilityträning, och jag pratade med en som också gick den där kursen. Och vi hade uppfattat våra uppgifter lite olika, så jag får nog tänka om lite. Jag hade ju inte tänkt på det som avkopplande och påkopplande. Den avkopplande uppgiften är ju den att ligga på sidan. Så då måste jag med andra ord kanske hitta på nåt annat till den andra. Jag har fått lite tips av en klubbkompis, skall testa om jag får igång henne på det. Men nu till kvällens träning.


Jag tog med mig både Lizzie och Clara. Tänkte bara köra korta kombinationer med Clara. Hon måste ju bli säkraå slalom bla. Det var mycket folk på träningen idag, vet inte varifrån alla kom. Troligen var dom och socialträna sina valpar. Jag började träningen med Lizzie. Det var lite hopphinder ställda här och där, och tunnel och slalom. Jag henne över 3 hopphinder bortåt, sen en sväng tillbaka över ett hopp, och in i slalom. I normala fall så brukar jag ju sakta ner henne före slalomet. Men den här gången, innan hoppat tillbaka över hindret före slalomet, så tvärvände jag, och började springa åt andra hållet och ropade slalom. Hon kom som en kanonkula bakom mig, och in i slalomet. Hon har aldrig gått så fort i slalom förut, som idag. Hon hoppade jämfota med båda frambenen. Gissa om jag blev glad  . Jag var ju tvungen och prova några gånger till, för jag trodde inte det var sant. Men det var samma visa då också. Ut med henne i bilen och in med Clara


Jag tog samma kombination med Clara. Vi fick lite strul vi sista hopphindret  hon skulle vända tillbaka, det blet stopp där. Tunneln låg ju nästan bredvid slalomet, och Clara var på väg till den, men jag ropade bara slalom och pekade mot den så kom hon till slalomet och tog ingången, och hon gick nästan lika bra som Lizzie. Det var jättekul. Så jag körde ett par gånger till med henne, och då gick dom andra hindrena ännu fortare för henne. Sen in i bilen, och in med Lizzie igen. Körde en vända var med dom.


Sen innan vi slutade så tog jag in Lizzie en vända till, men mest för att träna lite lydnadsmoment. Vi har ju fått ett nytt lydnadshinder, så jag tränade lydnadshoppet. Sen gjorde jag några läggande med henne, och hon la sig. Kanske inte så snabbt hon skulle behöva, men hon låg. Till sist så gjorde vi en platsliggning bakom agilityhindrena. Den gick också kanonbra. Hoppas att allt sitter i till lördagen.


Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards