Colliekompisarna

Alla inlägg den 19 januari 2012

Av Marru - 19 januari 2012 23:20

Idag har Lizzie fått träna mycket. Nu ligger hon på golvet och är helt färdig. Jag började ju på förmiddagen med våran hemuppgift. Jag kom fram till att det med tejpen inte var tillräckligt bra. Fick ju tips om att lära henne och städa, alltså att plocka undan saker. Fast jag började nog kanske lite fel, men det blir nog bra, får jag hoppas. Jag tog plyschleksakerna vi köpte till hundarna i julklapp med mig in i andra sovrummet. Men först ville hon inte ta en så sladdrig sak i munnen. Det är ingen av våra hundar som brytt sig om dom, fast jag vet att andra är som tokiga i dom. Jag fick ju henne och gå fram och nosa på dom, men inte mycket mer. Jag var nära och ge upp där. Men så sa det klick i mig. Kampa för att få upp intresset för den. Så det gjorde vi, och så kastade jag den och hon hämtade den. Bra, då har vi kommit en bit på väg. Men det är långt kvar till att få den i hinken. Så vi slutade där för stunden.


På eftermiddagen tänkte jag visa hinken för henne, fast vid närmare eftertanke så skulle jag kanske tagit den först. Inte vet jag, har aldrig gjort sånt förut. Men alla fall så fick jag henne gå fram till hinken. Sen fick jag ju tänka lite hur skall man gå vidare nu då. Så jag tog fram leksaken, kastade den, och hon sprang och hämtade den. Jag ställde mig så att vi hade hinken mellan oss, och hoppades hon skulle tappa den där. Det lyckades väl några gånger. Sen tänkte jag att jag hjälper henne lite på traven. Kastade leksaken, hon kom med den, jag försökte placera hinken så att hon skulle lägga den i den. Varje gång den hamnade i hinken så blev jag jublande glad, och det blev godistajm. Vi fortsätter där imorgon.


Nästa träning blev några timmar senare på klubben. Tränade linförighet, halter, läggande, inkallning och ställande. Allt går hyfsat utom ställandet under gång. Hon vill stanna för tidigt, innan kommandot kommer. Så jag börjar nästan fundera på att det beror på min träning. Jag har alltid tränat i rätt ordning jag tränat med henne, för jag har tänkt att det kanske hjälper henne och hålla isär sakerna. Men nu verkar det som om hon förstår, att först skall hon ligga, sen kommer det en inkallning, och efter det kommer det ett moment där hon skall stanna. Så jag hinner bara gå kanske en 10 steg, så stannar hon. Det hjälper inte hur mycket jag än går fram och tillbaka innan jag kommenderar. Ja, vi får väl se på  lördag hur det går.


Sen efter det så blev det dags för rallylydnad. Det vart väldigt populärt det vi gjorde en gång före jul. För nu vill alla jämt ha samma upplägg på träningen som vi hade då  .  Man kan säga att vi gör 7 st kortbanor. Att vi ställer upp skyltarna i 7 rader, med tre skyltar i varje rad. Fast det tror jag att jag har skrivit om förut. Några rader med nybörjarmoment, och lite fortsättning och avancerad. Fördelen med det är att flera kan träna samtidigt. Man behöver inte stå och vänta på sin tur. Är det många och tränar så är det väldigt bra. Har man fler hundar och tränar med, så kan lätt känna sig stressad om man måste slösa bort tid och vänta på sin tur. Sen får man ju en kanonbra störningsträning samtidigt. Då lär sig hundarna att det finns andra människor på banan, och bryr sig inte om domaren eller skrivaren som står mitt på banan. Dessutom så är det väldigt enkelt och göra på det viset.

Jag bakade ju bröd igår, och det vart så gott så jag skall försöka göra det lite oftare. Dessutom så vet jag allt som finns i brödet, och allt som inte finns. Tex socker och konserveringsmedel   .

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards