Colliekompisarna

Alla inlägg den 1 februari 2012

Av Marru - 1 februari 2012 22:27

Idag när jag gick dagspromenaden så tänkte jag ta alla 4 med mig och gå den lilla vändan genom skogen, så att dom skulle få spriga lösa. Men det blev ju inte som jag hade tänkt. När jag närmar mig fotbollsplanen så ser jag nåt i dungen mellan husen, 3 rådjur som springer fram och tillbaka. Ja, det då var det ju kört med den biten. Vågade ju inte släppa dom för jag visste ju inte vart dom dyker upp nästa gång. Vi fortsatte våran vända, det går bra och gå med alla 4 när det värsta ruset har lagt sig. Det är bara i börja det blir lite rörigt när alla vill gå åt alla håll. Men de lugnar ner sig ganska fort. När jag började närma mig vårat område så hör jag nåt konstigt ljud, och ser nåt på himmelen, och strax efter det kommer det en smäll. Då ville inte Micki vara med riktigt, men hade ju ingen val. Skjutandet fortsatte, medans jag försökte hålla emot Micki och Lizzie som drog sig hemåt, och Clara och Farina som vart arga. Jag skulle kanske släppt dom lösa så dom hade fått sätta sig efter dom som sköt.


Jag släppte in hundarna och slängde alla koppel i en hög på golvet och gick iväg, och jag var ganska arg. Jag visste ju vart jag skulle gå. Det hände ju för ett par veckor sen när jag gick förbi huset vi bodde i förut att det stod en kille där utanför som sköt en rejäl raket strax efter vi gått förbi där. Jag ringde till maken och sa att han skulle ta ett snack med killen. Han var ju alla fall på väg till garaget, som ligger i gaveln på huset. Maken hade tagit fatt han och sagt åt han att skjuter han en raket en gång till när våra hundar är i närheten så skulle han skrämma han så att han inte vågade gå ut genom dörren. Ja, jag kommer ju fram till huset vi bodde i förut, och jag ser ju killarna bredvid garaget. Den ena håller på och skall till och tända på en smällare i satt i en trafikskylt när jag kommer och får syn på dom. Då vrålar jag bara rätt ut att nu får det vara slut på smällandet. Det är ingen tid och smälla smällare nu. Dessutom så hotade jag med att anmäla hans morsa för polisen för langning av fyrverkerier till minderårig. Killen som skulle tända på vart så rädd så han hoppade säkert en halv meter i luften, den andra försvann kvickt in till sig. En av våra förra grannar hade suttit vid köksbordet, hon hade också hoppat till. Hon hade också hört att det sköt, men hon hade trott att dom höll på med luftgevär. Ungarna som var i pulkabacken när jag gick dit bort hade försvunnit när jag gick hem igen. Jag var så arg att jag skakade. Micki är över 10 år nu. Han skall inte behöva stå ut med det där smällandet mer än nödvändigt. Nu är det ju ingen större panik med han, det finns hundar som mår sämre. Han kan man alla fall få ut och göra det han skall fast det har smällt ute för en stund sen.


Jag ringde till maken och berättade vad som hänt, och att han får ta ett snack med killen igen. Det går kanske en halv timme eller så. Då stårcket om ursäkt killens mamma bakom dörren, orolig. Hon ber så hemskt mycket om ursäkt. Hon har sagt åt grabben att han får inte smälla när som helst. Hon har dessutom tagit smällarna från han och gömt dom men han har hittat dom igen. Vilket jag upptäckte idag, och vilket han säkert ångrar vid det här laget   .  Ja, vi pratade en stund och hon berättade att dom har själva haft en hund som varit rädd för fyrverkerier. När hon gått så ringde jag till maken för han hade inte kommit hem än och jag trodde att han hade varit och pratat med henne, för han sa att han skulle göra det. Då var maken vid dom, han hade kört bilen framför huset och sett killen sitta i köket bakom datorn när han knackade på. När killen hade sett våra bil genom köksfönstret så hade han mörklagt hela lägenheten    . Ja, vi får väl hoppas att han lärde sig en läxa nu.


Annars har det inte hänt så mycket här. Jag har lagat nåt som i receptet heter lata kåldolmar. Det har blivit en av favoriterna här hemma. Fast jag har modifierat receptet lite. Vadå fräsa kålen i 10  minuter i stekpanna, sen ca 3 minuter till. Det är ju hårt fortfarande. Nej, istället så låter jag det ligga i stekpannan och puttra under lock, så det blir mjukt. Sen har jag i färsen och låter det stå och puttra ett tag till. Maken brukar äta sin som den är med potatis, men jag brukar ha i creme fraiche. Jag har hittat en favorit där, en creme fraiche med fetaost och soltorkade tomater.  Tyvärr så är jag lite orolig för dess framtid, eftersom det är en Milkoprodukt och Milko är ju uppköpt av Arla. Får väl hoppas att dom fortsätter med den alla fall för den är kanongod. Jag använder den nästan jämt när det skall vara creme fraiche i nåt.


Imorgon skall jag då åka till Falun och hämta hem mamma. Hon är nog glad att hon inte behövde vara hemmifrån längre. Drygt en vecka. Det var ju måndag förra veckan jag skjutsade henne till Uppsala.


Ett litet tillägg:


Översättning efterlystes på gårdagens bokstaver. RLD N, RLD F den första står för rallylydnad nybörjare och den andra för rallylydnad fortsättning. Dessa titlar får man när man fått 3 godkända resultat i rallylydnad. Alltså man skall få minst 70 poäng av hundra på 3 tävlingar. Nästa bokstavskombination blir RLD A, som står för avancerad, och den fjärde är RLD M, som står för mästare.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards