Colliekompisarna

Alla inlägg den 4 februari 2012

Av Marru - 4 februari 2012 21:24

Idag var det åter dags för en Vintercupstävling, den femte och näst sista. Det var riktigt kallt idag, ca -22 hos oss imorse när jag gick en morgonpromenad med hundarna. Först ut med Lizzie och Clara och dom fick lite kramp då och då, men vi tog oss runt en kort vända och dom fick gjort det dom skulle. Sen gick jag en lite längre promenad med Micki och Farina som skulle stanna hemma ensamma. Farina var en riktig fjolla idag, det var bara bus i huvudet på henne på morgopromenaden. Farinas sätt och busa är att hon helt plötsligt när hon går, tvärvänder och rusas mot mig, hoppar upp och nafsar i jackan eller nåt annat, och dansar framför fötterna på mig. Sen ger hon sig på Micki. Sen lugnar hon ner sig några meter, och samma sak om igen. Det hände ibland att man trampar på tassen när hon håller på och dansar framför fötterna på en, och lite irriterande är det för man vågar ju inte gå ordentligt heller för ma försöker ju undvika och trampa på henne.


Men så till tävlingen. Lizzie startade först, och hon gick som en kanonkula, nästan   . Jo, men hon hade en bra fart. Tror vi sprang runt på ca 2 sekunder under referenstiden, och ett nollat lopp fick hon också. Det var ett ställe där jag var lite osäker på hur jag skulle göra under banvandringen, men det löste sig när vi var på banan, det fick bli ett bakombyte. Ibland har hon såpass bra fart att även det fungerar för oss, fast jag gillar ju blindbyten mycket bättre. Lizzie slutade på 6:e plats.


Nästa var Clara. Där vart det lite fel. Jag hade precis gått med Lizzie till bilen och kom in med Clara när jag hör dom ropa att det är vi. Så vi gick in, men jag kände att vi inte var riktigt beredda. Clara stod helt fel, fast jag försökte vända henne rätt så vred hon sig mot mig. Hon sprang förbi första hindret, jag försökte ta tillbaka henne, men hon sprang runt den igen. Ja, det vart bara cirkus så vi gick ur banan istället. Det var så många som var borta idag, så därför gick det så himla fort mellan hundarna. Hade det varit tvärtom, Clara först och Lizzie sen vet jag inte hur det hade gått.


Nästa lopp startade Lizzie allra först. Det var en spegelvänd bana från den förra, och den gick också kanonbra. Fast jag tycker om när slalom står i början för då kan man mer slappna av och ge järnet när man inte behöver oroa sig för hur det går i den. I den första stod ju slalom som näst sista hinder, och där är det lätt att man blir för ivrig före mål, och hunden går ur för tidigt. Men i det här stod den som hinder nummer 2. Ja, Lizzie hade bra fart igen, och återigen gick hon under referenstiden, och kom på 6:e plats igen.


Sen blev det Claras tur, men den här gången sa jag att vi startar sist. Så jag behövde inte stressa så mycket emellan, och vi hann gå och lugna ner oss lite innan det blev våran tur. Den här banan passade visst Clara mycket bättre, för hon gick runt med noll fel, men med ca drygt 7 sek i tidsfel. Clara placerade sig efter Lizzie på 7:e plats. Hon fick sina första vintercupspoäng också   .


I det tredje loppet startade Lizzie också före, och allt gick bra i början. Men så var det just det där med slalomet som näst sista hinder. Jag tror att det var så att jag sa åt Lizzie i slalomet jobba, jobba, jobba, men sen när det var 2 pinnar kvar så råkade jag nog säga bra, och då tänkte nog hon att nu är det klart tydligen. Så vi diskade det sista loppet. Men hon gjorde ju 2 kanonfina lopp före det. Tom domaren, som är våran klubbordförande sa åt mig att det var en väldig fart hon har fått.


Sen var det Claras sista lopp, och återigen sa jag att vi startar sist. Det gick ju så bra gången innan. Men den här gången hade nog Clara bestämt sig att det gick så bra första gången så det får räcka för hennes del. Hon var lika okoncentrerad som i första starten. Det är nog så att jag måste vara mer bestämd med henne i starten så att hon går rätt där. Jaja, hon gjorde ju ett kanonlopp, och fick tom poäng så vi skall väl inte klaga.


Vi hoppas på lite varmare väder imorgon, för imorgon är det dags för rallylydnadstävling. Annars är det risk att det inte är så många som kommer. Det var en del som skulle tävlat idag, som skall komma imorgon som var borta. Så vi får väl se om dom kommer imorgon eller inte. Vi måste ju ha minst 15 startande ekipage för att vi skall kunna utbilda skrivare.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards