Colliekompisarna

Alla inlägg den 15 mars 2012

Av Marru - 15 mars 2012 23:25

Ja, då var vi åter tillbaka på torsdagar med vår rallylydnadsträning. Faktiskt ganska skönt. Vi började med lydnadsträning en timme före Lizzie och jag. Jag har fortfarande problem med läggandet. Jag fick ju tips om att kommendera "lägg" vid liggandet. Men så upptäckte vi en dag vi tränade att det kan bli problem med det. Det var en på träningen vars hund la sig varje gång det kommenderades "lägg ner hundarna" . Då la sig hunden ner. Lizzie är ju ganska lyhörd på det som kommer från tävlingsledaren. När vi har tränat och nån sagt "sätt upp hunden"  . Då har hon satt sig upp innan jag hunnit säga nåt. Se det är lite tveksamt där hur jag skall göra. Sen provade vi hoppet som är i lydnadstvåan. Den går ut på att hunden startar från förarens sida. På kommando skall hunden hoppa över till andra sidan. Väl där skall hunden vända sig mot föraren och sitta. På kommando skall hunden hoppa tillbaka och sätta sig bredvid föraren. Kan ju säga att vi har väldigt långt dit. Fast vi har ju tid på oss. Sen efter det gjorde jag ett ställande. Tänkte jag skulle få bort det där att hon stannar innan jag kommenderar. Ställandet fixar hon kanonbra, så den brukar jag bara göra en gång.


Sen gick vi över till rallylydnaden. Vi gjorde våra små specialare med nybörjarskyltarna, men däremot så gjorde vi en fortsättningsbana. Nu har Fagersta KK fått några ekipage till som skall börja tävla i fortsättningsklass. 5 i fortsättningsklass, och 2 i avancerad klass har vi i klubben nu. Nästa månad kanske vi kan börja träna i Semla, då kommer vi har mycket mer plats och röra oss på.


Började med Clara på rallylydnaden, och eftersom alla nybörjarraderna var upptagna så gick vi direkt på fortsättningsskyltarna. Numera så får jag Clara och följa mig ganska bra. Nåt som vi har märkt att på många tävlingar så kommer snurren som första skylt efter starten. Och vi har också upptäckt att den kan vara lite besvärlig och börja med. Så även med Clara. Clara har även lite problem med ordet stanna. Det förstår hon inte vad det är. Men annars så tyckte jag hon gick ganska skapligt idag. Men en ny sak har vi lärt oss under veckan. Nu kan hon lägga sig på mitt kommando. Förut så har jag fått visa. Men fortfarande kan hon inte direkt från stå lägga sig, utan hon sätter sig först, sen lägger hon sig. Så där får vi fortsätta och nöta. Helvarvssnurren åt vänster börjar också gå lite bättre. En annan sak vi har fått problem med, när jag skall ha Clara och sitta framför mig, så försöker jag med högra handen göra en båge och försöka dra henne så att hon skall bli sittande framför mig. Ja, vad gör Clara då. Jupp en snurr   . Ibland så funderar jag på hur hon tänker. Då försöker jag minska ner bågen med min hand, vad händer då. Ja, då går hon runt mig  . Ja, Clara är Clara hon. Men nog märks det att hon går framåt, sakta men säkert  .


Lizzie föröker jag ju få och vara tyst när hon jobbar. Hon var faktiskt ovanligt tyst idag, så det går framåt. En annan sak som går framåt med Lizzie är att hon får lättare och vara på min högra sida för varje gång. Har ju tränat sidbyten och det en del under veckan. Vårt mål är att Lizzie skall starta i avancerad klass i Uppsala i april, och Clara skall starta i fortsättning. Sen hur det går, det spelar ingen större roll. Man vet ju aldrig hur det kan gå. Har vi tur så är banan så enkel att vi klarar det, och har vi otur så är den så svår att vi inte klarar den. Även om vi skulle klara allt på träningen så betyder det ju inte att vi gör det på tävling. Tex vår första officiella tävling, tänk det är över 9 månader sen. Då hamnade ju Lizzie på en jättelätt bana som Clara borde ha varit på. Clara på en svårare bana. Men båda två fick ju godkänt, så det är ju huvudsaken.  

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards