Colliekompisarna

Alla inlägg den 4 april 2012

Av Marru - 4 april 2012 22:29

Idag har Lizzie och jag varit på agilitykurs. Våran lärare idag var Stina Mattsson som var på Crufts och tävlade i samband med den stora utställningen. Det var dom aktiva tävlingsekipagen som vart erbjudna den här kursen. Så vi var delade i 2 grupper på 5 ekipage i vardera. Vi var i den första gruppen. Det var en bana gjord för att vi skulle träna på att få hunden att hoppa över ett hopphinder från motsatt sida. Alltså att hunden i princip springer förbi hopphindret för att ta det från andra hållet. Jag kan inte säga annat än att jag är jättestolt över Lizzie idag. Vi började i mitten av banan för att träna på just det där, hoppa från andra sidan. Så jag fick ställa mig framför hopphindret, sätta för foten så att hon var tvungen och springa runt. Sen skulle jag börja springa iväg så att hon fick bråttom och springa efter mig. Det provade vi på några gånger. Sen fick vi order att köra banan från början. Ååååh, vad bra hon gick redan på första försöket. Sen gjorde vi nåt som kanske är lite fel och göra. Vi körde samma en gång till. Man skall väl egentligen lägga av när man ligger på topp, är det inte så   . Men det var ingen fara, hon gick lika bra återigen.


Efter att vi var klara så byggde hon om banan, och nu tänkte jag att det här kommer aldrig att gå. Den var bra mycket svårare än den förra. Tyckte jag alla fall. Där skulle hon ta första hindret, och sen i andra hindret så skulle hon ta det från motsatta sidan igen. Så där började vi igen med att träna svårigheten först. Jag hade Lizzie på min vänstra sida. Sen med högra handen skulle jag dra henne framför mig mot hopphindret som jag hade på min högra sida. När hon hoppat över den så skulle jag börja springa iväg och hon skulle komma efter fort som möjligt. Det blev ett litet Jaakkobyte där. Vi tränade på det några gånger och det såg bra ut. Så vi fortsatte med en tunnel. Efter tunneln hade hon lagt ett hopphinder så att man skulle göra ett blindbyte. Ja, blindbyte är ju inga problem. Blindbyten är ju vår grej  . Sen gjorde vi slutet på banan, och det verkade fungera ok. Vi fick till ett Jaakko till. Men på denna bana så kom dom så automatiskt att man inte ens tänkte på att man gjorde dom. Ibland när vi har tränat på dom bytena så har det varit så att man fått stå och fundera och torrhandla länge och väl för att det skulle sitta. Sen satt vi ihop allt från början. Återigen så gick hon felfritt. Inte riktigt lika fort som första banan. Men med tanke på att den var krångligare så gick det bra.  Vi tog en till vända på den sen. Men eftersom vi hade lite tid kvar innan nästa gäng skulle komma så körde alla den banan en tredje gång.


När jag kom hem och skulle ge hundarna färsk mat så fick jag mig en överraskning. Maken hade köpt hem smörgåstårta, trodde jag. Men upptäckte senare att det var en räkstubbe   . Jag gillar verkligen inte smaken av räkor. Nästa överraskning fick jag när jag tittade på papprena inför lördagens tävling. Hon som brukar ta han om startlistor och alla papper skall på kurs i helgen, så då gav hon alla papper till mig. Då upptäcker jag att jag står som tävlingsledare för den tävlingen på startlistorna   . Jaja, jag har ju nu varit med om så många tävlingar i denna klubb så jag börjar kunna rutinerna dom har.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards