Colliekompisarna

Alla inlägg den 6 april 2012

Av Marru - 6 april 2012 23:02

Idag var det lite av en minnenas dag, den ena gav den andra. Var med mamma till affären, och såg dom där vita godisarna vid lösgodiset som går ut som sockerbitar. Kommer ihåg hur mina kompisar skrattade åt en klasskompis jag hade. Hon hade stått vid kiosken och köpt godis och sagt "inga sockerbitar, tack" . Dom hade tyckt det var så roligt när hon sa det. Jag sa till min mamma idag att det kanske var det som gjorde mig till hennes hackkyckling. Hon kanske hörde när dom skrattade åt hennes sockerbitar. Dom var ju finnar precis som jag. Den här klasskompisen var ju på mig nästan varje dag, och talade om hur mycket hon hatade finnar. Hur hennes mamma som jobbade på OK hatade finnar blablabla. Ja, hon var väl den enda som jag hade problem med. Numera jobbar hon på Ica i Smébacken. En gång för länge sen när pappa hade varit där och handlat, så hade hon frågat hur jag hade det. Och sagt åt pappa, "dom var ju så trevliga". Då pratade hon om mig och min andra klasskompis som också var finsk. Fast jag tror inte att hon nånsin hörde det, dom berättade det nog bara åt mig.


Sen när jag åkte hem, så började jag tänka på lösgodis igen. Jag åkte ju förbi området där vi bodde när jag var liten. Nu finns ju inte huset kvar, det är nog nåt 12-15 år sen dom rev dom. Det finns bara 2 st tvåvånings trähus kvar med lägenheter. Men alla fall där på området fanns det en stor kiosk på 70-talet, den revs nog nån gång på 80-talet. Men alla fall på den tiden när jag var liten så plockade man inte själv lösgodis i en påse. Utan då stod man där i luckan och pekade " en sån där, 3 såna där, en sån där" . Eller så sa man bara "en av varje"   . Inte stod man där med en skopa och slevade själv i en påse. Antar att det var det min klasskompis hade gjort där vid luckan, sagt "en av varje, men inga sockerbitar tack" .


Då på 70-talet när jag gick i skolan där så fanns det ett bageri i en källarlokal i ett av husen ner till järnvägsstation. Vi gick dom 2 första klassen i ett av husen på området. Det var bara ett hus mellan huset vi bodde och där vi hade skolan. Ändå så hann man få stryk av killarna på väg hem från skolan. Fast det var ju en tjej som bodde i samma hus, tom i samma trapp, och hon hann ändå få stryk. Det var ju så att det stod 2 hus i vinkel, och det var ett högt trästaket mellan dom. Det fanns en dörr i korridoren som gick till hennes trappuppgång, men den fick hon inte använda för lärarna. Så hon fick gå runt det andra huset för att komma till sin trapp och hem. På den vägen så hann hon få stryk av killarna.


Då på 70-talet så bodde det massor av folk där, det var nog närmare 20 hyreshus där. Massor med ungar som sprang överallt. Bilar som skulle ut från området. En Icabutik stod i korsningen så att man inte såg ifall det kom några bilar från höger när man skulle ut från området. Det var lite av en chansning och åka ut i den korsningen. Idag finns det nog bara 8 lägenheter där, ingen trafik, ingen Icabutik i korsningen, idag får bilarna åka i bara 30 förbi den korsningen. Då på 70-talet när vi ungar sprang där, med affären som skymde sikten och allt, inte var den nån då som tänkte "här kan man absolut inte åka i 50, vi måste sänka ner farten till 30 minst" . Varför nu detta??? Antagligen för att bussarna måste ner till järnvägsstation nuförtiden.


Porten till valsverket där alla långtradare åker in ligger också vid den korsningen, men den har gjort det alltid, så inte är det därför. Men det känns lite komiskt. När det var liv och rörelse där, dålig sikt mm, då var det ingen som brydde sig om hastigheter. Nu är det ingen trafik, hyfsat sikt, bara nån buss då och då, nu skall man krypa fram där i 30  .


Nu är det snart dags och lägga sig, agilitytävling imorgon bitti.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards