Colliekompisarna

Alla inlägg den 19 april 2012

Av Marru - 19 april 2012 23:54

Fortfarande dålig, fast nu håller jag på och går vidare till nästa steg. Är täppt i näsan nu, och det är bland det värsta jag vet med förkylning. Andas genom näsan när det är täppt. Fast det brukar för det mesta gå över på några dagar. Fast fortfarande är jag lite kraxig av och till. Det var nån som sa en gång att det tar hela 14 dagar och bli fri från en förkylning utan medicien, men bara 2 veckor med medicin   . Så nu är väl det första veckan avklarad.


Klädde på mig lite extra varmt idag och åkte till Semla för att träna. Vi skall ju tävla på söndag så det var en del saker som behövdes slipa på, och det var en del saker jag glömde. Claras problem är 360 ºvänster. Jag får henne inte att snurra, och som jag har nött med henne. När jag tar kopplet till hjälp och stramar åt den bakom knävecket så får jag henne och göra det någorlunda, när hon inte sätter sig. Sen har vi läggandet. Hon kan lägga sig på kommando från sitt. Men hon måste kunna göra det utan att sitta emellan.  Sen har vi ju de här vänster halterna. Hon kan ju inte fot, så det skall bli spännande och se hur vi får till dom utan att klanta oss allt för mycket. En annan sak vi har lite problem med är sidosteget. Eftersom hon inte kan fot, så följer hon inte med riktigt. Fast ett par gånger har jag lyckats få henne att följa efter utan att vrida på kroppen allt för mycket. För det mesta så sätter hon ju sig snett framför mig, när jag bara vill att hon skall förflytta sig sidledes för att sitta bredvid mig.  Ja, det går som det går. Har även anmält Clara till en tävling i maj, det blir bara hon och jag. De har inte avancerad klass där, så då blir det bara vi. Det är 2 nybörjarklasser och 2 fortsättningsklasser på den.


Med Lizzie provade olika varianter på honören. Det är nåt som vi har tränat dåligt på. I honören skall hunden antingen sitta eller ligga, bredvid eller framför föraren. I en och en halv minut. Var och hur har domaren bestämt före tävlingen. Man gör detta i en bestämd ruta, under tiden nästa ekipage går på banan. Sitta var mycket lättare än ligga. När man kommer upp i avancerad klass så finns det så mycket som skall tränas. Hunden skall kunna göra alla momenten, även från dom tidigare klasserna på höger sida bla. Det är så mycket att träna på så att det är svårt att hålla koll på ifall man tränat på alla varianter. Måste träna på 360 º höger med Lizzie på höger sida. Det var betydligt mycket svårare än åt vänster på vänster sida. Den gör hon ganska snyggt numera. Sen glömde jag bort och träna sitt-stanna kvar-sväng höger, ta ett steg- kalla in med henne. Har ju lite problem med att få henne att sitta kvar. Tränade det med Clara alla fall. Det vore ju skönt om vi klarade dom där 70 poängen eftersom vi inte har så många tävlingar och välja mellan här i närheten. Troligen blir det en vända till Uppsala igen i höst. Om man inte offrar lite och åker längre bort. Men vi får väl se hur det går med den här nu på söndag först.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards