Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 5 maj 2012

Agilitytävling i Västerås!

Av Marru - 5 maj 2012 22:34

Vaknade imorse och tittade ut, grått, trist och regn. Men vad gör väl det när det är dags för årets första agilitytävling    . Det var 2 x agilityklass idag, och jag hade bara anmält Lizzie. Vilket kanske var bra, att jag hade bara henne med mig och kunde koncentrera mig helt på henne. Vi fick upp tältet, och sen var det snart dags för banvandring. Lizzie hade startnummer 2 så inte behövde vi vänta på vår tur länge heller. Jag var lite osäker om skorna. Hade ju med mig fotbollsskorna, men kände mig samtidigt lite skeptisk till att ta på mig dom eftersom dom känns ganska hårda, och jag ju lite problem med fötterna för tillfället. Fast vänster foten känns bra nu. Får väl hoppas att det inte är nåt tillfälligt. Men så startade Lizzie och jag. Slalom var hinder nr 2, och den fixade vi. Så då är det bara och köra järnet tänkte jag. Det var en kul bana med flera  möjligheter och göra blindbyten på, dom gillar vi, Lizzie och jag   . Till slut så kom vi till näst sista hindret som var gungan. Lite orolig var jag inför den för det var den rangligare varianten som dom flesta klubbar har, och dom tycker hon inte riktigt om. Men hon gick över den ganska skapligt, saktade inte ner så mycket. Sen var det bara in i mål. Jag hörde att vi var nollade och tiden var nåt på 41 sek. Tänkte inte mer på det sen, förrän en klubbkompis sa att referenstiden låg på 49. Fast det tyckte jag lät mycket, men det tändes ett litet hopp i mig. Jag vill ju så gärna ha Lizzie i tvåan i agilityklass också. Det blir ju så mycket enklare med tävlingar när hon är i samma klass i båda. Så när klassen var slut så började jag trampa fram och tillbaka vid sekretariatet för att höra nåt ifall tävlingsboken skulle lämnas in. Men till slut så var det en som gick och satt upp resultatlistan, så jag var fort dit för att titta. Lizzie på 8:e plats, och en pinne, tiden var 41.93 . Vad skönt tänkte jag, då har vi bara en kvar och fixa.


Sen blev det ett uppehåll för våran del i några timmar, medium och small skulle köra först. Sen nästa bana hade dom vänt på banan. Så där man startade förra gången så kom man i mål och målet var start. Vilket betydde att slalomet var näst sista hindret före mål   . Gungan var ju alla fall inte med så det var ju bra, trots att det gick bra loppet innan. Men jag är ju van vid att alltid när slalomet står före mål, då går hon ur. Vilket är irriterande om det har gått kanonbra fram till dess. Så nu la jag upp lite taktik. Jag tänkte att jag måste få upp tempo på henne under banan, för att sen safea slalomet. Så när det blev vår tur så jagade jag på henne hela tiden, och det gick skapligt. Sen saktade vi ner tempo till slalomet, och det gick ganska sakta, tyckte jag. Fast när jag tittade på filmen efteråt så såg det inte så långsamt ut som det kändes. Så jag tänkte ju där att nu tog det för långt tid, men inte. Hörde att dom ropade att vi hade 0 fel och tiden var nåt på 39 sek. Så då väcktes ju det där hoppet i mig igen. Men samtidigt så tänkte jag att hon kan väl inte ta två pinnar på samma dag. Så vi gick ut på en promenad, och när vi kom tillbaka så stötte vi på en som grattade. Så jag frågade om hon hört att vi fick pinne. Nä, men hon tog förgivet. Sen var det en till som grattade. Men så hade min klubbkompis hört när dom ropat ut dom första placeringarna, och att vi hade kommit på 7:e plats, så då var jag och hämtade tävlingsboken igen. Så i andra loppet blev det 7:e plats, pinne och tiden var på 39.74 sek. Referenstiden låg på 49 sek i båda loppen. Så det verkar som om hon har ökat på farten rejält.


Så nu är jag nöjd, hon är i klass 2 i både agilityklass och hoppklass. Oavsett om hon får pinnar i framtiden så tänker vi förbli i klass 2 nu när det är frivilligt med uppflyttning. Men det kändes lite otäckt och åka från tävlingsplatsen idag och lämna kvar tältet där. Det blåste nåt otroligt, så ibland så låg tältet över oss när vi satt inne i den. Ett av snörena gick av. Men bågarna är mjuka så vi får väl hoppas att dom inte knäcks av så lätt. Tack och lov så finns det reservbågar att köpa ifall olyckan skulle vara framme.


Några bilder från tävlingen. En hund som trodde att det var apportering vi höll på med   . Sen ett par på en ståtlig afghan. Det är så roligt när man ser hundar på tävlingar som inte är så vanliga. Börjar bli lite less på att en viss ras verkar vara lite överrepresenterad på alla möjliga och omöjliga tävlingar.


     


Sen till sist en film på Lizzies sista lopp i agilityklass 1.


 
 
Bettan

Bettan

6 maj 2012 00:04

GRATTIS!!!!
Va roligt att ni fick så fina resultat... Underbart när det går ens väg. Nu är ni i tvån å ni kör så det ryker. Tack för att du delade med dig av denna filmen. Kul att se er båda in aktion!!!
Massor av kramar & Lycka till imorgon!

http://walkonfire.bloggplatsen.se

 
paula

paula

6 maj 2012 10:07

Vilken päls den har, afgahnen! O grattis till fina resultat!

http://paulaz.se

 
Ingen bild

Helen

6 maj 2012 21:53

GRATTIS!!!!!! Vad kul!
Det är en bra tävling den där agilityn i Västerås, Tellus och jag fick pinne 2 och 3 i ettan där förra året.
Undrar när vi ska få tävla tillsammans igen då. Just nu är Tellus sjuk och får inte tävla alls. Så jag tvungen att stryka oss både från spåret i går och agilityn nästa helg.
Lycka till i tvåan nu!
//Helen

 
Ingen bild

Klara och (s)tollarna

9 maj 2012 23:21

Grattis till helgens fina resultat!! Jag blir lika imponerad varje gång, över hur beslutsam och målmedveten du är! Du och Lizzie har utvecklats massor varenda gång jag ser er på banan!! Lycka till i klass 2 och lycka till med Clara!! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards