Colliekompisarna

Alla inlägg den 11 maj 2012

Av Marru - 11 maj 2012 21:57

Jag är ju med i en klubb, Fagersta kennelklubb. En liten klubb, men väldigt aktiv. Problemet är bara att vi är inte så många medlemmar, så när vi har tävlingar så måste alla dom som är aktiva ställa upp som funktionärer. Vi har flera agilitykurser varje år. Dom flesta som går kurserna säger "åh, det här är jättekul, det här måste vi fortsätta med" . Jaha, och vad händer sen när kursen är slut. Tydligen så slutar det och vara roligt i samma stund som kursen är slut. Hur kommer det sig att folk har tid och gå en kurs med sin hund, en till två gånger i veckan. Men efter kursen har dom inte tid att träna med hunden en gång i veckan. Tycker det är lite taskigt mot hunden också. Först visa, så här roligt kan vi två ha tillsammans. Sen tar det tvärt slut.  Men det här är ett problem som vår klubb inte är ensamma om.


Men det spelar ingen roll om det är nån annan kurs heller. Det är samma visa där, oavsett vad det är. När man går kurs så är allt jättekul, tills kursen är slut och då slutar allt och vara roligt helt plötsligt  . Nu är det en agilitykurs på gång igen på klubben, vi får väl se om det är nån som fastnar i "agilityträsket"    . Vi som har hållt på i några år, och åker ut och tävlar, vi håller nästan på och blir psykfall på vintern när det är sämre med tävlingar. Agility är ju så kul att det är beroendeframkallande. Fast i mitt fall duger det med rallylydnad och lydnad också. Jag tycker om den där förväntan och spänningen när man väntar på att det blir vår tur att gå in på plan. När man tävlar med hund så kan man verkligen aldrig förutspå vad som kommer att hända. En hund som hemma har gjort en sak perfekt kanske bara står och glor på en tävling  .


Men min fundering är, vad skall man göra för att få med dessa som tycker det är jättekul på kursen? Hur får man dom att tycka det roligt i fortsättningen också, när man börjar träna för att komma vidare?


Sen har vi en annan sak också, gemenskapen. För det första så försöker vi samåka så mycket som möjligt för att det skall bli billigare. För vi åker ju runt på en hel del tävlingar under året. På tävlingsplatsen reser vi upp ett tält, som skydd mot både sol och regn. Där sitter vi tillsammans, tittar på dom tävlande och hejar på varandra. Ibland så går vi en sväng nånstans med hundarna. Vi har det ganska trevligt när vi är ute på tävlingar.


Ni som går kurser med era hundar, kan ni inte alla fall försöka vara med på nån träning innan ni ger upp. Vem vet, kanske blir ni lika bitna till slut som vi andra  .


Imorgon var det meningen att jag skulle tävla  rallylydnad med Clara i Dala-Floda. Men ca 1 vecka efter att jag anmält mig så vart jag tillfrågad om jag inte kunde skriva istället. Så istället för att tävla imorgon så blir det att skriva. Jag har förberett mig lite här hemma ifall det blir dåligt väder. Får väl bara hoppas att det inte blåser för mycket, för då kan jag få problem. Men har tagit fram paraplyt, och ett par skärp. Så om det regnar så skall nog jag klara mig ganska torr på plan. Det blir värre ifall det blåser också, som det gör nu för tillfället. Var ut en sista vända med Micki och Farina för en stund sen, då tog jag på mig täckjackan. Det var ju inte helt fel kan jag ju säga.


Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards