Colliekompisarna

Alla inlägg den 19 maj 2012

Av Marru - 19 maj 2012 22:57

När vi var ute och gick en kväll så såg vi en konstig pryl, och då sa vi att det där var nåt man kunde ha en gissningslek på. Ni får fram till imorgon kväll och gissa vad denna sak är för nåt.


 

Av Marru - 19 maj 2012 22:18

Idag hade vi sista dagen på vår utbildning, det var bara en halv dag. Lizzie och jag började bli ganska möra. Inte nog att jag inte kunde sova ordentligt. Lizzie hade också lagt sig med huvudet på kudden. Jag hade inte hjärta och köra ner henne på golvet, för det är sällan hon vill vara så nära. Hemma så sover hon för det mesta vid fotändan, eller på golvet. Det kan hända nån gång då och då när jag vaknar på morgonen att jag har henne bredvid mig. Men skulle jag röra henne, då drar hon på en gång. Synd bara att sängen var så smal.


Vi började dagen med en mästarklassbana. Det skulle ju verkligen bli spännande för Lizzie och jag har inte tränat nåt alls på dom momenten än. Därmed var det lite svårt för mig att döma på den banan, när jag inte exakt visste hur dessa moment skulle utföras. Men när vi väl blir auktoriserade domare, så tänker jag ändå inte ge mig på att döma en mästarklassbana förrän jag själv har startat i en några gånger. Idag var det så kallat skarp läge på kursen. Vi skulle leda en banvandring, vi hade en hund i honnören. 4 domare som dömde, och 4 hundar som "tävlade" . Detta för att alla domare skulle kunna gå runt banan. Så har vi gjort alla dagarna, vi har stått på alla 4 sidor av banan och dömt. När en hund har varit klar så hade vi gått till nästa sida av banan. På det viset såg vi ju hur svårt det är och se vissa saker som nån annan ser helt klart. Som tex positionen till skyltarna. Beror helt på vart man står hur man ser det avståndet. Jag var med i den första gruppen som dömde, och det gick ganska skapligt. Men man upptäckte att det fanns en hel del saker som jag missade, men så hade jag dragit poäng på nåt annat. I det stora hela så var vi 4 ganska jämna, inga större avvikelser.


Hur det gick för Lizzie och mig på banan sen när det blev vår tur är en helt annan historia  . Dom där sidbytena från mästarklass hade vi ju ingen pejl på riktigt. Sändande till kon har vi aldrig gjort. Ja, vi provade ett par gånger igår kväll. Lizzie tyckte inte det var så roligt när hon inte visste vad jag ville så det blev lite pipande där. Men vi tog oss runt på nåt vänster alla fall. Enligt domarna hade vi några poäng kvar när vi kom i mål, fast jag tror dom poängen rök sen när vi satt inne och tittade på filmen och dom upptäckte vad dom hade missat  . Så med andra ord, idag så behövde jag inte göra tabbar på flit, dom fixade vi så bra helt naturligt. Sen till slut så vart det ju honnören. Jag hade innan haft en banvandring. Alla skulle göra en, så då vart det min tur. Och därmed fick jag välja vad ekipaget skulle göra i honnören. Hade ju inte en tanke på att vi skulle stå där idag. Så jag bestämde hastigt och lustigt att föraren står med ryggen mot banan, hunden sittande framför med nosen mot föraren. Så då ställde vi oss där. I mästarklass så är hunden okopplad, men det är inga problem för våran del. Det är mest problem där och få hunden och behålla positionen, och i vårat fall att få Lizzie och vara tyst. Men det gick ganska skapligt. Våran lärare stod som honnärvakt, och jag vet ju inte om hon kollade det där som om det hade varit en riktig tävling. Men alla fall så blev det inget avdrag där. Tänk att man kan vara på kurs och lära sig nåt, och samtidigt träna  . Vi missade ju både agilityträningen och rallylydnadsträningen i veckan. Fast båda har vi fått kompenserade på kursen. Mellan varven så var jag med Lizzie på agilitybanan. Tränade på deras gunga som är av samma modell som dom flesta klubbarna har. Slalom tränade vi också på en hel del. Sen lite övningar på att runda ett hinder. Det gick väl inte så fort dessa övningar för det var ganska blött på plan, förutom idag då. Fast jag blir ju lite fundersam över hur jag skall orka om några veckor när vi har DM, om det blir så att jag får springa 8 lopp. Har ju anmält både Lizzie och Clara, i individiuellt och lag.


Men alla fall fortsättningen på domarutbildningen blir nu i fortsättningen att vi måste fixa några officiella tävlingar och bakdöma på. Sen måste vi ha en inofficiell tävling där en auktoriserad domare är med, men vi skall ha domaransvaret. Sen blir det domarprov också.


Här kommer lite bilder, inte många. Man hinner ju inte springa runt med kameran. Men dessa är från kursen. Först lite klickbara bilder från Värmland, både från kursen och från Mimulus, stället där vi bodde. Tyvärr så var vi aldrig där när tupparna var ute, dom fina som tänkte anfalla våra hundar. Dom stängde in dom på kvällen innan vi hann dit, och de vart inte utsläppta förrän vi hade åkt. Men några bilder på deras hästar, inne i cafeterian


                                       


Sen på eftermiddagen efter att vi hade haft en utvärdering av kursen, och vi hade fått våra kursbevis och lite papper som vi skall ha med oss på våra aspiranttjänstgöringar så var det dags och åka hemåt. Eftersom vi hade rastat hundarna på förmiddagen så bestämde vi oss att åka en bit och rasta dom sen. Så vi hamnade i Filipstad, och gick runt där lite. Såg lite konstiga träd, om jag kommer ihåg rätt så var det nedklippta lindar, kraftigt nedklippta. Men det var grönt på väg på dom så dom levde. Nån bild på Nils Ferlin-statyn tog jag inte eftersom det satt några ungdomar och klängde på han. Men en del andra bilder.


                     


Sen börade vi bli lite sugna på glass. Vi hoppades på att det skulle komma nåt ställe med glass efter vägen, men vi fick vänta ända till Kopparberg. Där hittade vi en cafeteria som hade  kulglass. Ett par bilder från Kopparberg. Man skulle ha mer tid och gå runt där. Men enda gången man har och  åka till Kopparberg är väl marknaden. Då går det inte få några vettiga bilder för det är så mycket folk där.


   

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards