Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 31 maj 2012

Lydnadstävling i Surahammar!

Av Marru - 31 maj 2012 23:34

Idag har vi varit på årets andra lydnadstävling. Den första som var i vintras gick ju inte så bra. Vi skall nog inte tävla lydnad inomhus, inte fast det inte är i ett ridhus. Ridhus är då helt uteslutet, vare sig det gäller lydnad eller rallylydnad, men agility är ok. Jag åkte till Sura med en klubbkompis, fast i Sura skildes våra vägar åt  . Det finns nån löjlig regel som säger att vi inte får tävla för en kennelklubb på en tävling som anordnas av en brukshundsklubb. Det är ju löjligt, brukshundsklubben är ju under kennelklubben, då borde det ju inte spela nån roll. Så jag tävlade för vår rasklubb SCK, eftersom collien är en brukshund, och min klubbkompis för en brukshundsklubb. 


Det var ju ganska blött på backen så jag tänkte att Lizzie skall få ligga mycket på det blöta gräset. För jag tänkte att det är ju lättare och få en hund som redan är blöt under magen och lägga sig än en som är torr. Eftersom det bara var 7 startande så gjorde alla platsliggningen samtidigt, sen blev det tandvisning. Sen var det bara och vänta på vår tur efter det. Vår klubbkompis gick in före oss, och jag stod vid sidan om och kollade vad hon fick i poäng. Jag räknade till att hon fick 162.  De fick kanonbra poäng i nästan allt, utom linförighet och apportering där det blev noll. Sen blev det vår tur, och redan på platsliggningen såg jag att vi fick sämre poäng än hon. Linförigheten låg vi lika. Sen fick vi sämre i läggandet och ställandet, men däremot fick vi en 10 på apporteringen. Så jag var ju helt säker på att vi inte klarat första priset, eftersom jag fick till att min klubbkompis hade 162 poäng och vad jag såg så hade vi några moment där vi fick mycket sämre än dom.


Sen blev det dags för prisutdelningen, och jag väntade mig att vi var sist. Men den som kom på sista plats hade 146 poäng. Den som kom näst sist hade 155 poäng, och det var inte vi. Jag sa åt min klubbkompis att nu nästa blir det vi. Jag tänkte för mig själv att nu har vi återigen fått 159 poäng eller nåt annat löjligt. Vad snopen jag blev när jag hörde att vi hade fått 163 poäng och ett 1:a pris. Då sa jag till min klubbkompis att jag måste ha missat nåt när jag räknade poängen när hon var inne på plan. Det visade sig att jag räknat ställandet under gång som en x2 istället för x 3. Alltså man multiplicerar poängen man får på plan med en summa som är bestämt efter hur svårt momentet är. Ställandes anses svårare än läggandet, så därför ger ställandet poängsumman gånger 3, medan läggandet ger det gånger 2. Tex om domaren visar att du får 7 poäng i läggandet så blir det 7*2=14 poäng. Platsliggningen och linförigheten anses som svårast, därför ger dessa x 4. Sen finns det moment som tandvisning som bara ger x1. Ja, så från att vara lite besviken så ändrades allt till en stor glädje istället   .


Jag höll visserligen på att klanta bort apporteringen för oss. Man skall ju visa fram apporten, och kommendera hunden och ta den. Sen skall man vänta på tävlingsledarens order om att ta apporten. Det höll jag på och glömma, utan när jag tyckte hon hållt i den tillräckligt länge tänkte jag ta den. Men kom på i sista stunden att jag måste ju vänta tills jag får kommando om det.


I linförigheten så glömde jag bort mig i början, jag var lite för snabb i svängarna och första halten, sen kom jag på att jag måste lugna ner mig lite så att hon har en chans och hänga med. Sen glömde jag bort och belöna henne mellan dom första momenten. Helt plötsligt så kom jag på att det är ju nåt jag glömt. Alltså klappa om henne och säga att hon är duktig. Men sen var jag desto mer noga med att göra det.


Poängen:


Platsliggande          9     DK vid nedläggning

Tandvisning           10   

Linförighet             6½  Släpper position, hänger ej med start, sitter ej vid halt, sitter snett

Läggande                7     Håller ej position i transport, segt läggande, dk uppsättande

Inkallande              9½   Sitter snett vid avslut

Ställande                7    Är ej med i start, många steg

Apportering          10   

Hopp över hinder    9½    Sitter ej i position

Helhetsintryck       8      Bättre kontakt önskas


Fast det där dubbelkommando vid platsliggningen håller jag inte riktigt med. Hon var sen. Jag skulle precis till och säga ligg en gång till när hon kom på att det var nog kanske nåt mer hon skulle göra. Sen vart jag lite besviken på linförigheten. Här har vi tränat vänsterhalter hela vintern, och dom börjar bli ganska skapliga. Så säger inte tävlingsledaren "vänster om halt" en endaste gång. Fast det var nog kanske lika bra det, då hade vi kanske fått ännu mer avdrag   .


Dagens saldo, 163 poäng, 1:a pris och en 5:e plats.

 
 
Ingen bild

Helen

2 juni 2012 22:15

GRATTIS!!!!!!

Jag såg just i resultatlistan på SBK tävling hur bra det hade gått.
Nu är det bara att träna rutan då.......
Tyvärr lär vi inte få tävla tillsammans. Inte än på flera år i alla fall. Blir det överhuvudtaget fler tävlingar med Tellus så blir det spår.
Agilityn kör jag med Emi och hon är ju klass 1:a.
Ska få upp henne i Lägre klass spår också har jag tänkt mig, men lydnaden kör henes matte med henne.
Hoppas i alla fall vi ses nånting. Inbjudan till övernattning står fast om du kommer ner och tävlar i närheten.
Kan berätta att för tillfället känns det som om Tellus mår bättre i alla fall.
//Helen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards