Colliekompisarna

Alla inlägg under juli 2012

Av Marru - 23 juli 2012 22:47

Idag har det varit en sån där tråkig dag igen. Det regnade när jag vaknade på  morgonen. Men så vart det uppehåll när jag gick ut med systrarna. Sen har det bara varit mulet mest hela dagen.


Ikväll så fortsatte jag med en grafikbild som jag började med i förra veckan, men hann inte klart. Det var väldigt många moment på den innan det blev färdig. Men den var väldigt rolig och pyssla med. Få se om jag får igång fantasin nån gång så att jag orkar göra en egen version av den.


 

Av Marru - 22 juli 2012 23:41

Tänk att det redan har gått ett år efter den hemska händelsen i Norge. Känns som om det inte var alltför länge sen. Det kanske beror på att det inte var så länge sen dom visade från rättegången på tv. Jag förstår inte hur en människa kan inbilla sig ha rättigheter att ta livet av en massa människor. Ja, inte fast det  bara hade varit en, så har man ju ingen rätt och ta livet av en person. Ja, det var nåt hemskt. Det är bara och hoppas att det inte dyker upp en till idiot. Fast idioter finn det ju gott om av alla det slag.


From nästa år skall jag sluta och lita blint på alla människor jag möter. Jag har ju den egenskapen att jag alltid tror det bästa om en person när jag möter den. Istället för att som nu lita fullt ut på en person kommer dom hädanefter få visa att dom förtjänar mitt förtroende. Jag har alldeles för många gånger trott bra om en person, medans maken har redan från början sagt att den där personen är inte att lita på. Och återigen så har han ju visat sig ha rätt då. Det var inte första gången. Fast den här gången var ju inte maken ensam om att säga det, utan det var flera som sa att den personen inte var nån att lita på. Fast å andra sidan, när det gäller hans egna bekanta så är han mer blåögd på den fronten. Han har blivit rejält blåst av en del personer som jag i sin tur har sagt att det där var inte mycket och hänga i julgran. Så då är vi väl kvitt på den fronten. Och båda två har vi förhoppningsvis lagt dessa personer bakom oss.


Men till nåt mycket roligare, vädret tex. Vi är inne i kärringveckan nu, och vädret skulle väl egentligen vara det sämsta tänkbara. Det är länge sen vi har haft så här bra väder som vi har nu. Inte en droppe regn på flera dagar nu. Eller så måste jag helt enkelt komma ihåg fel.


Eftersom det vart så fint väder så blev det en extra agilityträning idag. Jag har kommit på ett knep på hur jag får bra fart i slalomet med Lizzie. Men det gäller ju hålla den där farten på tävling också, och där är det värre. Men alla fall på träningen så står jag en bra bit ifrån slalomet. Lattjar med henne och klappar på fickan där jag har godisburken och säger "vad har mamma här, vad har jag i fickan"  . Till slut så fick hon ju så bråttom att springa in i slalomet att det nästan vart startgropar efter henne   . Clara ville som vanligt inte göra nånting alls.


Sen tränade jag lydnad med Lizzie. Tog det vanliga, linförighet, läggande, inkallning och ställande. Allt gick kanonbra idag. Igår när jag tränade hemma så spelade det ingen roll vad jag sa åt henne så la hon sig varje gång. Men idag gick det bra.

Av Marru - 21 juli 2012 23:25

Det har ju varit Möljan hela veckan, men idag var själva Möljandagen. Då brukar det vara marknad, kyrkbåtsrodd och en massa andra aktiviteter. Vädret var lika vackert i år som förra året. Strålande solsken hela dagen, fast ibland så blåste det lite väl kallt. I år bestämde jag mig för att jag skulle cykla ner och titta på kyrkbåtsrodden för förra året kunde jag inte för vi hade rallylydnadsuppvisning. Kyrkbåtsrodden är en tävling mellan Fagerstas och Smebackens kommun. Det hela slutade med att Smebacken vann i år igen. De har nu visst vunnit 3 ggr på raken, och vandringspriset blir kvar i Smebacken   . Det var väldigt mycet folk ute idag. Hela bron var fullsmokad med människor. En del bilar stannade tom mitt på bron för att titta på rodden.

 

Efter rodden så cyklade jag upp på byn och tittade på marknadsstånden. Det fanns inget utöver det vanliga. Jag köpte en påse nougat, vilket jag ångrar nu efteråt. Jag hittade ju recept på marknadsnougat på nätet. Så jag tror jag gör det själv istället när jag blir sugen på det. Skulle köpt nåt salt istället, som lakrits eller chips. Man kan inte köpa både och, utan man bör hålla sig till en sort .


Har tagit en hel del bilder idag. Bla från morgonpromenaden med systrarna. Tex på båthuset som pensionärerna håller på och bygger till byns 2 kyrkbåtar, på Lizzie och Clara, rodden och vindkraften som står på berget där mamma bor. Tänk att man kan stå på bron i Söderbärke och sen berget i Smebacken. Ja, nu är det ju bara en och en halv mil emellan. Men alla fall. Ang bilderna från rodden, så är dom med gula västar Smebackslaget och dom med orangea västar Fagersta. Dom som har mörkagröna västar är Söderbärkes kyrkbåtsförening, som var med som följebåt. Det var nån från Smebackslaget som vart så glad över segern, att personen hoppade i.


                                 

Av Marru - 20 juli 2012 22:55

Ja, eftersom det är Mölja den här veckan så är det full rulle här i byn. Vi får väl hoppas att det inte kommer nån och gapar den här helgen. Fast helt i fred har vi ju såklart inte fått vara. Eller våran bil menar jag. Gubben som bor i huset bredvid som redan innan vi flyttade hit sa "skäller era hundar efter 22 så kommer jag och ringa till Bärkehus"  Ja, han påstod ju att han hört att våra hundar skällt efter 22. Dom som nästan aldrig är ute så sent. Han har hela tiden vi bott här retat sig på våra bilar. Sen att 2 st för tillfället är avställda, och bara en är i trafik spelar ingen roll. Men den ena avställda står i garaget, och den andra i carporten. Den som är i trafik står på parkeringen. Och det är den som blir utsatt för en del grejer. Ja, förutom Chrylern som en hotade och spränga i luften förra sommaren. Ja, som ni märker så bor det ju några idioter här. Nu hade alla fall den här karln varit hos några i huset mitt emot. När han går därifrån så går han förbi parkeringen. Tror ni han kunde hålla fingrarna från våran bil. Maken hade hans fd granne på besök här, och helt plötsligt säger han, titta vad han gör vid bilen. Där står gubbjäveln och vrider på backspeglarna och vindrutetorkarna. Maken hopper över staketet, och skriker åt han. Då springer han iväg och skriker att han inte har gjort nu. Just nu när jag sitter här och skriver detta så kom maken in och sa "undrar om det är vår bil som larmar" . Nu var det flera som såg han när han höll på med våran bil.


Idag var det förresten kanonfint väder på förmiddagen. Men sen har det regnat nästan hela eftermiddagen. När jag var til Smebacken hos mamma  så mullrade det också en aning. Hon påstod att åskan aldrig kommer nära där. Och jag har försökt tänka hur det var. Men det var nog mer åt det här hållet det åskade när man stod ute under balkongen och tittade.


Undrar hur det blev med mammas provtagning nu. Det skulle ju tas igår, men dom fixade det inte. Så dom hade ringt till vc och bokat tid för det idag. Men jag tycker att hemsjukvården som är stationerade i Ludvika borde ha lite koll på medicin i Ludvika. De har stängt på fredagar nu under sommaren. Så jag vet inte ens om det är nån som har kollat det här provet. Dessutom så fick mamma inte nån ny Waranordination. Hon får vänta till måndag på den. Skulle inte bli förvånad om de ringer på måndag morgon och säger att vi måste åka och ta ett nytt prov på en gång.


Jag överraskade min faster idag genom att via FB gratta henne på bröllopsdagen. Hon kom inte ens ihåg den   . Anledningen till att jag kommer ihåg den är att vi alltid hos farmor gjorde en jordgubbstårta. Det var en kombinerad bröllopsdags- och namnsdagstårta. Jag har ju namnsdag idag. Så då var det ju lätt för mig att komma ihåg den.


Här kommer lite bilder jag tagit under veckan, eller det är väl bara gröten som är från tidigare i veckan. Det andra är tagna igår. Gröten är en finsk gröt som jag tycker om. En bekant till mig som var i Finand och köpte hem åt mig. Fast det är länge sen jag gjort det, så jag kom inte ihåg hur mycket vatten jag har haft till det. Så det blev lite väl mycket. Sen har vi en hel del igelkottar här i området. Några igelkottsungar också, och dom springer fram och tillbaka vid vårat staket. Maken täppte igen ett hål där dom hade kunnat komma in på vår sida. Clara har ju såklart fått span på dom. Sen till sist en bild på vår klubbstuga i Semla, Fagersta.


         

Av Marru - 19 juli 2012 23:03

Nu börjar jag bli less på en del personer. Dessa som skriver anonyma kommentarer och inte kan stå bakom det dom skriver. Eller så vet dom om att de är ute i ogjort ärende. Tänk att denna mening, helt plötsligt tolkas som om jag gnäller: Har aldrig behövt gå så långt med grejerna från bilen till tävlingsplatsen. Om det här kallas för gnäll, då har dom aldrig träffat på en som gnäller. Det jag skrev var bara helt enkelt ett konstaterande, och att denna lilla mening ställer till med ett sånt hallå. Det är egentligen synd om dom personerna, för dom stackarna har visst inte nåt annat och ägna sin fritid åt. Kan bara säga en sak till dom "get a life" . Börjar bli trött på personer som inte har ett eget liv.

 

Sitter här och funderar om det har regnat här idag. Kan inte komma ihåg att det har gjort det. Maken påstår att det har, fast

 

Vi har varit och tränat rallylydnad idag, fast egentligen så borde jag träna lydnad med Lizzie. Skall ju tävla nästa månad. Systrarna var riktigt duktiga idag. Lizzie har fortfarande inte förstått att kommandot sidan betyder att hon skall vara på höger sida. Men hon accpeterar och vara på den sidan, och gör momenten på höger sida. Men däremot så kommer jag ju att få problem med en del svängar med henne i och med att hon inte kopplar kommandot sidan till att hon skall vara på höger sida. Clara var också på sitt soliga humör. Fast henne hade jag problem med att få henne och sitta rakt framför mig. Så vi nötte på det. Det var lite mindre med mygg och knott än igår. Men dom började och störa lite innan vi åkte hem.

 

 

Av Marru - 18 juli 2012 23:48

Ja, då vart de onsdag igen. Jag upptäckte ganska snart att jag skulle inte skrivit nåt om att jag sovit ganska bra dom sista veckorna. För det straffade sig direkt. Vaknade vid 5-tiden av att jag tyckte att det var nåt som gick på mig. Sen vart det klippt. Fästingnoja hela natten. Kändes hela tiden som om det kröp nånting nånstans. Nu när maken gick och la sig så var jag och kollade min säng att det inte finns några överraskningar där. Fast man vet ju inte vad som kryper på Lizzie. Jag hade bara henne med mig idag till Semla och tränade. Och innan vi åkte hem så höll hon på och bökade mycket i det höga gräset för hon skulle kissa. Det går ju inte för sig att bara slå ner rumpan och kissa. Nä, det skall stampas fram och tilbaka, fram och tillbaka. Sen kanske hon slår ner rumpan. Nä förresten, det ser mycket bättre ut där borta, fram och tillbaka, fram och tillbaka. Och då äntligen så kan hon sätta sig och kissa. 


Annars idag så var jag för det första så smart att jag väntade med att gå med hundarna på morgonen precis när det började regna....hmmmmm. Vart ju alldeles genomsur. Ja, det var ju nästa sak som straffa sig. När jag skrev att det inte regnat nåt igår. Då gjorde det det desto mer idag. Sen åkte jag till mamma, vi var och handlade. Jag tog min matta vi tvättade förra veckan med mig hem. Gjorde maten enkel idag, köpte en färdig grillkyckling så jag kokade bara ris till. Åt sen var det ju dags för mig och Lizzie och åka till träningen.

Av Marru - 17 juli 2012 23:24

en dag då det inte har regnat. Visst har det varit mörkt på himmelen ibland, men det har alla fall inte regnat. Hoppas att det håller i sig några dagar nu. Hade ju tänkt åka på agilityträningen imorgon. Då vill vi inte ha vatten, det är redan alldeles plaskvått på plan.


Jag har för övrigt minskat ner mycket på min datortid   . Jag har börjat med handarbete igen. Har länge funderat på att börja med korsstygn igen, och har en hel del såna liggandes. Det är faktiskt riktigt kul som omväxling. Fast nu har jag börjat med en bild i psp, få se när den  blir klar för snart är det sängdags här. Håller ju fortfarande i det att jag skall komma  i säng senast vid midnatt. Ok nån minut över har det blivit, men inte mycket mer. Jag sover mycket bättre nu när jag börjat med det, istället för att sitta uppe till ett och två. Igår förresten när jag gick och la mig så upptäckte jag att vi hade faktiskt haft strömavbrott under dagen. Inget jag märkte annars, men när jag gick till sovrummet igår så blinkade siffrorna på klockradion.

Av Marru - 16 juli 2012 22:13

Idag har det inte varit nåt särskilt. Vädret är som vanligt bara piss   . Det har tom åskat lite idag. Regnat av och till, ibland har det tom vräkt ner rejält. Jag tog ut hundarna en vända mellan regnskurarna, så att de fick leka lite och träna. Jag måste börja träna mer lydnad med Lizzie om vi skall fixa det sista 1:a priset i sommar. Vi har legat lite på latsidan på den fronten. Men vädret gör ju så att man tappar suget och träna.


Så det har inte hänt så mycket här, så det finns inte så mycket att skriva heller.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards