Colliekompisarna

Alla inlägg den 10 augusti 2012

Av Marru - 10 augusti 2012 23:33

Har idag varit till Smebacken, skjutsat mamma till fotvårdaren. Under tiden när hon var där så tänkte jag gå och titta på aktiviteterna på byn. Hmmmm......hade fått hem ett blad där det stod att kl 12 skulle det börja lite av allting på byn. Tror det har brustit i kommunikationen nånstans. Det fanns ingenting alls, var inget på gång heller. Bla skulle det vara medeltidsmarknad i hamnen. Den skulle börja kl 12 idag enligt lapparna som delades hem. Men sen såg jag på en stor anslagstavla att det är bara under helgen. Sen senare så gick jag förbi torget. Där skulle det också vara aktiviteter idag. Bla skulle guldvaskarföreningen göra Muurikkaplättar där från kl 12. Men torget var tommare än tomt. Ja, enligt det som delades ut skulle allt starta idag, och mycket av det skulle börja kl 12. Jaja, dom får väl fira sin augustifest själva för jag skall vara funktionär på våra agilitytävlingar på klubben i 2 dagar. Så vi hoppas på fint väder i helgen. Idag har det ju varit lite blandat, soligt och fint, och ibland har det regnat.


Men jag tog lite bilder alla fall när jag var ner till hamnen. Först har vi en ångbåt. Vet inte om det går några längre sträckor. Strömsholms kanal börjar ju här. Sen är det en byggnad som förut stod vid järnvägstationen. Men när dom byggde om där till busstation som vart dom tvungna och flytta på den. Den hamnade i hamnen som hamnkrog. Såg att det var en hel del personer där och åt idag. Bakom hamnkrogen ligger det stora ankaret, som har varit där så länge jag minns. Ja förut så fanns det ingen byggnad i bakgrunden. Dom har gjort en tankstation där så man kan tanka sina båtar.


     

Sen blev det lite änder. Dom är ju ganska tacksamma och fota. De springer inte omkring som yra höns. Det var en and som såg lite knepig ut. Den hade en stor vit fläck på bröstkorgen.

             

Dessa leksaker stod vid sandgropen på Västansjö, där vi bodde i början. Men det fattas alla fall ett par av dom. Vet inte vart dom står, men det var en stor sköldpadda, och en utomjording. Men loket och hästen stod där. Kommer ihåg en sommar när mina föräldrar jobbade förmiddag. Dom brukade göra det nån vecka före semestern, och när jag hade skollov. Dom räknade väl med att jag låg och sov nästan hela tiden dom var på jobbet. Men en morgon så hade jag vaknat tidigt alla fall, och gick till lekparken. Hmmmm.....vart är alla funderade jag när jag satt där på hästen. Men det kändes väl lite ensamt så jag gick hem. Klockan var nog bara kring 5-6 nånting. Ja, det var så det var på 70-talet. Man hade en nyckel kring halsen så man kom in ifall nån inte var hemma. Har ju klarat mig ganska bra trots det. Ja, förutom när vi var och hälsade på hos en familj som hade 4 söner. Då fick en av bröderna för sig att dra i min nyckel, som av nån anledning satt i ett gummiband. Sen släppte han den och jag fick den på hakan. Ja, tom det överlevde jag   . Leksakerna har alldeles nyligen blivit målade, därför dom är så fina. Dessa är förresten gjorde i glasfiber.

       

Lite bilder på själva hamnen då. Som sagt så börjar Strömsholms kanal här. Hamnen var en gång i tiden, vet inte om det gäller fortfarande en av Sverigest största insjöhamnar för småbåtar. Puuuhhh, tror jag fick meningen rätt nu. Men det gällde att hålla tungan rätt i mun   

        

Detta lilla vikingaskepp är nytt, men då är det länge sen jag har varit till hamnen sist.

 

Sen har vi lokstallet. Det brukar vara konstuställningar där.

   

Sen har vi själva Kyrkogatan. Till vänster så är det valsverkets byggnader. Dessa används numera som utställningshallar, och till andra diverse jippoon. Finns bla en smedje där, och det brukar ha smidestävlingar där. Till höger fanns förut Hoganders, järnaffären som numera finns på industriområdet mittemot Nisses. Sen bredvid där så hade Rialto sina lokaler. Men det är nog inte många som vet vad Rialto är, men de sålde elorglar av märket Yamaha bla. Sen hade det även musiklektioner. Det är där jag tog mina första stapplande steg inom musikens värld. Det såg ganska komiskt ut när man satt där och helt plötsligt så kom det en orgelleverans, och dom rullade in orglarna   . Man trodde ju att dom skulle gå sönder, men de var så väl packade så det hände ingenting.

   

Sen slutar vi våran resa på Stegelbackens skola. Tyvärr så har jag ingen bild på den gamla skolbyggnaden som vi gick i. Den revs direkt efter vi slutade. Man satt där inne och lyssnade när det knakade i väggarna vid blåstväder, och hoppades att den skulle hålla så länge vi satt där inne alla fall   . Fast jag hoppas ju att de hade koll på sånt. Fast det är ju klart, det var ju på 70-talet. Då rökte tex pappa i bilen när vi åkte våra 140 mil till Finland. Inte ett ljud om passiv rökning hördes på den tiden. Men alla fall så är den gamla byggnaden med gymnastikhallen kvar. De har bara ändrat om den lite. När vi gick där så var ingången på gaveln. Sen var det omklädningsrummen, flickorna till höger och pojkarna till vänster. Sen var det en trappa upp till själva gymnastiksalen. Till sist en utsiktsbild från själva skolgården över valsverkskontoret.

     


Oj, det här blev en riktigt minnenas afton. Dags och krypa till kojs, upp tidigt imorgon och jobba   




Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards