Colliekompisarna

Alla inlägg under augusti 2012

Av Marru - 7 augusti 2012 23:00

Alla grafikgrupperna börjar komma igång igen.  Elanya och Winnis scriptgrupp har redan  startat efter sommaruppehållet. Jag hade  ju tänkt göra färdigt några lektioner av Elanyas, men det har inte blivit av. Bara 5 st tror jag. Just nu sitter jag med en scriptlektion, och jag får inte till  det som jag vill. Jag funderar på att lägga av med det. Script är mailmallar, eller skall man kunna säga brevpapper, fast till mailen. Jag förstår inte riktigt varför jag göra såna när jag inte har nån att skicka dom till. Bara mina grafikvänner i grafikgrupperna. Alla andra använder ju nåt hotmail eller gmail, och kollar sina mail på nätet. Jag har ju gmail, men mina mail rasslar ner i mailprogrammet. Snart kommer ju LBD igång också. Ja, det är väl också ett hösttecken.


Vädret har ju varit höstväder nästan hela sommaren. Det är varmt och kvavt, men att det skall regna nästan varje dag. Ja även idag har vi fått vår ranson av vattnet. Jag har idag och igår haft en liten genomgång med Lizzie på några lydnadsmoment. Vi skall ju tävla imorgon, och vi hoppas på ett 1:a pris så att vi äntligen kan lämna LK 1  bakom oss.

Av Marru - 6 augusti 2012 23:22

Den där rubriken har jag tydligen använt förut   . Men den där förbaskade måndagen kommer ju lika envist varje gång. Men det var inte klokt vad trött jag var igår. Jag fick ju en blomma av skrivaren och domaren som var och dömde hos oss i helgen. Men den var visst mest från skrivaren. Dom, eller hon hade ju glömt att ta med sig banorna till helgen. Så jag fick ett nödrop på FB, ifall jag kunde skriva ut dom. Det gjorde jag ju då. Bara för det lilla så fick jag en jättefin blomma med en lika fin kruka till. Och nu kommer beviset på hur trött jag var när jag kom hem igår. När jag kom hem så tog jag bort plasten runt blomkrukan, och satt tillbaka blomman i den fina blomkrukan. Sen tänkte jag att dom är så fina att jag måste ta en bild på härligheten. Så jag ställde blomman på bordet på framsidan. Och tar en bild.


 

Men jag blev inte riktigt nöjd, för dom fina blommorna var ju vända åt helt annat håll än den fina bilden på krukan. Vad gör då intelligenta, eller övertrötta jag då. Jo, då tar jag en bild på krukan, och sen vrider jag på den för att få blommorna åt rätt håll. Visst är jag smart   .

   

Sen när la upp bilderna kom jag på en sak. Hur dum får man lov att bli   . Varför lyfte jag inte upp blomman ur krukan och ställde tillbaka den med blommorna åt samma håll som den fina bilden på krukan    . Det har jag nu  gjort idag.  Men visst är blomman och krukan jättefin??? Jag tackar så mycket för dom.


Idag har jag varit till Smebacken, och med mamma till vc. Idag var dom snabba på labb, jag hann inte mer än komma upp så fick mamma komma  in. Jag hade alla 4 hundarna med mig. Men de fick stanna kvar hemma hos mamma under tiden vi var till vc och affären. Det var ju ganska varmt på förmiddagen. Var ute och gick med dom på morgonen. Gick ut i skogen bakom mamma. Det är så bekvämt att gå där med dom. Men om vädret var fint på förmiddagen så har det varit mindre fint ikväll. Det har regnat nästan hela kvällen nu   . Men vad tidigt det har börjat bli mörkt ute nu. JAG VILL INTE HA HÖST, JAG VILL INTE HA MÖRKT.

Av Marru - 5 augusti 2012 23:10

Då var den andra tävlingsdagen avklarad. Det var mycket lugnare idag än igår. För det första var det mesta på plats redan, och så var det bara ca 20 ekipage i fortsättningsklass. När dom var klara vid lunch då kom dom som skulle tävla i avancerad klass. Fast lite strul var det ju imorse. Maken skulle skjutsa mig till klubben, och jag hittade inte nycklarna till klubbstugan. Jag letade överallt inne, bilen och kände i jackfickor. Men inga nycklar. Det var bara och inse att dom var vid klubbstugan, men inga där heller. Så jag ringde till henne som skulle ta hand om serveringen att hon skulle ta med sig sina nycklar. Men när jag stod där och väntade på henne så beslutade jag mig för att känna i jackfickorna igen. Och dom fanns ju där. Antagligen så hade den där huvjackan där jag hade nycklarna snurrat runt så jag hade känt i samma ficka och trodde att jag känt i båda. För där i jackfickan låg dom. Så jag öppnade dörren och gick in och började göra i ordning allt. Sen började dom andra droppa in.


Det var lite halvskumt väder idag. När jag klev upp så såg det så soligt och fint på framsidan. Men så såg jag regntunga moln på baksidan. Men under fortsättningsklassen så var det  skapligt väder. Men när vi hade lunchuppehållet så såg vi att mörka moln var på väg. Så då flyttade vi på ringbanden närmare tältet vi hade ställt på plan så domaren och skrivaren kunde sitta under där ifall det började det regna. Det gjorde det såklart. Det vräkte ner ganska bra vissa perioder där. Men det vart till slut uppehåll och sol. Men tältet blev ju såklart blött, så den fick stå kvar. Allt annnat är bortplockat därifrån.


Men nu är jag alldeles för trött för att skriva mer.

Av Marru - 4 augusti 2012 22:32

Idag har vi då haft den första av två av helgens rallylydnadstävlingar. Jag var till klubben kl 8 imorse. Samlingen skulle vara 9.30 Men jag hann inte mera än låsa upp klubbstugan förrän den första tävlande kommer. Men hon sa att hon brukar vara tidig även på agilitytävlingarna. Det var ju en som brukar vara på våra agilitytävlingar också, så hon var inte tidig för att hon inte skullle hitta. Sen en stund senare kom den första domaren.


Jag hade fullt upp på morgonen. Det skulle dit banmarkeringar runt banorna, ett tält skulle resas där domarna kunde vistas under banvandringar. Även fika till dom fanns där. Startlistor skulle fixas fram. Banskisser skulle sättas upp. Protokoll skulle läggas i ordning. Jag sprang som en tätting fram och tillbaka i 2 timmar minst på morgonen. Jag vart alldeles genomsvettig. Sen kom tävlingen igång, och det kom in protokoll som skulle räknas och kopieras. Resultat skulle skrivas in. Ja det var mycket som skall göras.


Dagen började visserligen med att jag höll på att glömma det viktigaste av allt. Nycklarna till klubbstugan. Fick vända och åka hem efter dom. Jag har ju nykeln i ryggsäcken jag brukar ha med mig till träningarna. Då kommer nykeln med automatiskt. Vädret såg lite misstänkt ut på morgonen. Det var ganska mulet, och jag var lite orolig över att det skulle börja regna. Men det blev en väldigt fin dag till slut.


Nu känner jag mig ganska färdig. Kanske lika bra och gå och lägga sig.



Av Marru - 3 augusti 2012 20:54

Imorgon är det dags för vår rallylydnadshelg. Kommer bli jättespännande och jättekul. Vi har två nybörjarklasser imorgon, och på söndag en fortsättning och en avancerad. Vi i våran klubb tänker satsa på små tävlingar. Det finns klubbar så tar alla klasserna x 2. Nästa år skall vi ha tävlingar där vi har samma klass x 2. Vet inte vilket som är bäst. En del vill ha tävlingar så att de kan starta två gånger med samma hund. Om man tex har fått ett godkänt resultat sen förut, och man vill ha 2 till. Då kan man ju starta på en tävling där man har chansen att få två resultat. Men en del tävlar med flera hundar, som kanske är i olika klasser. De vill gärna ha tävlingar med alla klasserna för att kunna tävla med alla hundarna. Ja, båda varianterna har sina fördelar och nackdelar. Men imorgon har vi alla fall 2 nybörjarklasser. Det verkar ju vara mest anmälningar i den klassen än så länge. Jag känner mig då laddad inför tävlingen. Det kommer bli jättekul.


Var så trött igår kväll att jag glömde bort och skryta lite. Jag hade ju byggt en liten fortsättningsbana igår, och där var 8:ans frestelse med. Det var en dummy, och på andra sidan en skål med korv i. Sen på kvällen började vi plocka ihop skyltarna, men skålen låg kvar där, den hade vi helt glömt bort. Lizzie är framme vid skålen och tittar, och går runt den. Tror hon körde en egen variant på 8:an, tror nog det blev en 0:ans frestelse istället, när hon bara gick runt den. Men hon tog inte korven. Sen tittade hon upp mot mig och kom mot mig. Såklart fick en så duktig tjej korv av mig. Sen sprang hon fram till skålen en gång till, men tog fortfarande inte det som låg i.


Jag hoppas att det inte blir lika kvavt imorgon som det var idag. Jag försökte plocka lite hallen på förmiddagen, men svetten bara rann av mig vid minsta lilla ansträngning. Det har regnat nån gång under natten, och jag tror att det har kommit ganska rejält för mossan som ligger på takpannorna hade ramlat ner på framsidan. Kan inte säga annat än att det blev sämre här när vi fick ny vaktmästare. Gräsmattorna ser ut som en potatisåker nästan. Vi hade ju kanonfina gräsmattor förra sommaren. Visserligen så klagades på den förra vaktmästaren. Men nog var det mycket finare här på området på hans tid. Det såg man ju i våras när det var dags för sopningen. Den förra gjorde det så fint vid gräsmattskanterna. Den här orkade knappt göra rent dom. Det klagades på den där mossan på den där träffen som Bärkehus hade här tillsammans med hyresgästföreningen. I huset vi bodde förut är det så mycket mossa på taket att de hänger ner från stuprännorna.





 

Av Marru - 2 augusti 2012 23:42

Idag har det varit mycket inför helgens tävlingar. Jag har skrivit ner dom som har strukit sig från tävlingen, och dom som har löptikar. Måste lägga protokollen i rätt ordning på lördag. Plocka bort dom som inte kommer, och placera dom som löper sist i startfältet. Idag har vi och handlat det som behövs inför helgen. Sallad blir det, våfflor och smörgåsar. Sen var det och kånka upp allt till klubbstugan. Ja, så långt var det inte att kånka, men det är uppförsbacke.


Sen efter det började vi och träna. Fast det blev inte så mycket träning för Lizzie och Clara om jag skall vara ärlig. Lite sidbyten med Lizzie och backning. Clara blev det lite frontträning. Hade inte riktigt nån inspiration att träna idag. Jag koncentrerade mig lite mer på dom som skall tävla i helgen. Sen när alla hade tränat så var vi några som var kvar och krattade lite på plan. Det klipptes ju igår och det vart stora högar med gräs kvar. Inte så lyckat kanske om man har en hund som tror sig vara en ko.


Hoppas nu att vädret håller i sig till helgen. Det har ju varit fint hela dagen hittills. Nu orkar jag inte skriva mer, är helt slut. Håller på och somnar sittande här i fåtöljen.

Av Marru - 1 augusti 2012 23:25

Då är vi inne i augusti igen. Månaden när  man börjar bli lite vemodig för att sommaren till stora delar är bakom en, och framför är en lång, mörk och trist vinter. Men sommaren har ju inte riktigt varit det man önskade sig så vi får väl hoppas att augusti blir fin alla fall innan den mörka trista vintern kommer. Enda ljuspunkten i tillvaron är alla tävlingar vi har framför oss.


Nästa helg är det dags för rallylydnad, men vi skall inte tävla. Det är vår klubb som ordnar en rallylydnadstävling i dagarna 2 nästa helg. På lördagen blir det nybörjarklass, och på söndagen är det fortsättning och avancerad klass. Idag har det förberets en del. Imorgon skall vi åka till Fagersta och handla lite ätbart. Vi tänkte ha pastasallad för funktionärer, och även till försäljning till dom tävlande. Det skall även finnas våfflor och mackor. Men många är och tävlar hela dagen, då kanske de vill ha nåt annat och äta än våfflor och mackor.


Ser verkligen fram emot den här helgen, skall bli spännande. Enda nackdelen är väl att jag inte kan utnyttja vår tävling till att bakdöma för nån domare. Jag måste vara tävlingssekreterare, och måste sitta och räkna ihop poäng. Det är ju en del som är borta på semester fortfarande, så vi har inte så mycket folk att jag kan göra det på denna tävling. Men det kommer fler tillfällen.


Tån känns väl ganska ok nu, men jag är ganska säker på att nageln kommer att lossna förr eller senare. Men det var alla fall inget som störde på agilitytränningen idag. Vi byggde första delen av hoppbanan som vi hade på tävlingen i Dala-Floda i söndags. Förstår inte varför jag inte gjorde likadant där som jag gjorde här. Men när jag stod uppe vid slänten och såg ner över banan så såg jag ju hur jag skulle gjort starten. Istället för att göra ett framförbyte mellan tvåan och trean, skulle jag gjort ett blindbyte mellan trean och fyran. Varifrån fick jag ifrån att jag inte skulle hinna göra ett blindbyte. Var ju inga problem där. Sen var det ett staket på 2 hopphinder där, och efter dom var det ett hopp som stod lite knepigt till. Jag fixade ju den biten på tävlingen, tror jag. Men nu fick jag ju lite mer idér på hur jag skulle göra. Det är sen en annan sak om man gör det när man kommer till en tävling. Sen tränade jag slalom med Lizzie idag, flera gånger. Bara en gång gick hon ur. Dom andra gånger tog hon hela, och hon går skapligt fort också.


Sen gick jag igenom lydnadsmomenten med henne. Skall ju tävla lydnad nästa vecka kom jag på. Hade nästan glömt bort det   . Imorgon är det rallylydnadsträning, och vi får hoppas att vädret håller i sig. Här hemma så duggade det bara lite på förmiddagen, men annars har det varit fint hela dagen. Måste kolla vad dom har lovat för väder till helgen.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards