Colliekompisarna

Alla inlägg under november 2012

Av Marru - 21 november 2012 23:04

Är inte riktigt på topp här. Var ute och gick med hundarna imorse och varje steg var en pina. Så när jag kom hem gick jag och la mig, och sov visst  bort hela förmiddagen   . Så jag skippade dagens agilityträning. Men kanske skulle åkt på den, så eländet hade brutit ut ordenligt så att det hade varit avklarat. Men nu har jag bara varit hemma och sovit mest hela tiden. Så det här blir nog allt om hörs från mig idag.

Av Marru - 20 november 2012 23:35

Tisdag och träning idag. Fast jag inte kände mig tillräckligt pigg för det. Känner mig lite konstig i halsen. Hoppas verkligen inte att jag blir sjuk. För tillfället har jag inte tid med det. Är alldeles för nära inpå resan. Inte roligt och gå på konsert och vara krasslig.

 

Men idag tränade vi lydnad och rallylydnad. Jag körde lite slalom med Lizzie innan det började komma folk, med bågar. Sen tränade jag lite fritt följ med henne. En inkallning provade vi också. Vet inte vad som har hänt med platsliggningen. Förut så var det aldrig några problem med platsliggningen. Nu reser hon sig varje gång när jag går ifrån henne. Så även idag. Fast idag så låg hon kvar alla fall i 4 minuter sen när jag lagt henne en gång till. Det har ju varit lite strul och få henne och ligga kvar tillräckligt länge.

 

Sen började det ramla in folk, så jag fixade till lite kortbanor. Clara har börjat krångla med fronten igen. Eller det har hon väl gjort av och till hela tiden. Lite svårt att få henne och sätta sig rakt framför. Det jag gjorde med Lizzie gjorde hon ganska bra, förutom att hon har lite svårt att vara tyst.

 

Få se hur det blir om jag orkar ta mig till agilityträningen imorgon. Men har jag tur så känner jag inte av halsen alls imorgon.

 

 

Av Marru - 19 november 2012 23:13

Nu går det verkligen undan här. Det är bara knappa 2 veckor till första advent. Det är väl det bästa med vintern. Advent och man får börja pynta. När man kommer in en bit i november så börjar man längta efter det, lika mycket som man efter nyår börjar längta efter att få bort allt. Det som tar flera dagar att få på plats, tar bara ett par timmar och få bort......nästan   . Jag är in på Tradera varje dag för att titta om det finns nån dragspelstomte där som jag vill ha i min samling, och nån har jag hittat. Men auktionen stängs inte förrän om några dagar, så jag skall vänta och se vart det bär hän med dom. Funderar faktiskt på att baka pepparkakor nästa helg. Har inte bestämt mig ifall jag börjar mig med dom bruna eller vita. Skulle egentligen gått en L2 hos Studiefrämjandet i Västerås. Men kände att nu är det så mycket att jag backa ur. Får vänta ifall det blir nån under våren som passar bättre.

 

Idag har jag varit lite sur på dom fyrbenta här hemma. Jag kom hem från Smebacken, tömde bilen på varorna från affären och körde bilen till parkeringen. Sen öppnade jag dörren och började bära in grejerna. Antagligen så glömde jag sätta på ena haspen på grinden, för helt plötsligt vart det ett j-a liv på framsidan, och jag såg 4 långhåriga dra över gräsmattan mot huset mittemot. Clara har ju upptäckt att ibland när hon hoppar mot grinden så kanske den åker upp. Hon gör ju inte som Lizzie, som hoppar över staketet. Ja, så då såg dom ju en katt som satt på altan mittemot. Så dom remmade ju iväg efter den. Det var ingen som ville lyssna på mig.

Av Marru - 18 november 2012 23:13

Idag var det en inofficiell tävling på klubben, som är en del i min domarutbildning. Det är mycket att tänka på. Man skall komma ihåg och titta på koppel, fötter, avstånd till skyltar och förare och en massa annat. Koncenterar man sig på ett så glömmer man bort och titta på nåt annat, eller tvärtom. Men undrar om inte det här med kommentarerna man skall skriva på slutet är svårast av allt.

 

Men nu har vi alla fall fått önskemål om att ha träningstävlingar i år igen. Vi har ju haft det 2 år, men vi tänkte att det kanske inte var nån som ville komma på dom eftersom det börjar ju bli en del officiella. Visserligen så verkar det vara lite dåligt med officiella tävlingar i början av nästa år.

 

Men det gick inte så bra för Lizzie och Sussie idag. Lizzie fick vara alldeles länge utan att få träffa mig, så det första hon tänkte på när hon kom i hallen, vart är min matte. Och när Sussie kopplade loss henne så började hon leta efter mig. Hon fick väl henne till starten till slut, och de kom iväg. Dom två första momenten gick väl skapligt, men så saknade hon matte igen och drog. Så det var lika bra och bryta. Men hon fick alla fall gå och göra honnören. Glädjen vart desto större när jag gick till bilen när jag klar med mitt. Så det är ingen tvekan om att Lizzie är mattes flicka   .

Av Marru - 17 november 2012 21:40

Idag har det hänt så mycket så nu kommer det säkert inte hända nåt på evigheter, ja bortsett från imorgon då. Men det är väl lika bra jag tar allt i ordning. Börjar väl  med agilitytävlingen. Vi skulle ha 3 x agilityklass. Vi hann springa 2 av dom 3 idag. Lizzies första lopp, ja vad skall man säga om det. Det gick bra till slalomet, sen gick hon ur, återigen   . Då tappade jag suget. Börjar bli riktigt trött på att hon alltid går ur i slalomet. Så resten av banan blev ju bara pannkaka. Sen blev det Claras tur, och det gick väl inte så mycket bättre där. Hon sprang förbi första hindret, en gång, två gånger. Vad jag kommer ihåg så hoppade hon nog inte över den alls. Men jag tänkte att vi springer väl alla fall för att få henne på lite humör. Vid fjärde hindret så tyckte hon att det var dags och springa i mål. Jaja, så var det med det.

 

Nästa lopp startade Lizzie, och allt gick bra i början över halva banan. Men så kom det där slalomet igen   . Och hon gick ur igen. Men då vart jag sur, och tänkte att det här funkar inte. Hon tar slalomet alltid när vi tränar, men när vi tävlar så är det nåt som blir galet. Men nu tänkte jag att nu får hon allt ta om det. Så jag sa åt henne att nu tar vi om. På nåt vis så tror jag att hon har fått för sig att det är ok att skippa slalomet på tävling för vi fortsätter ju bara trots att hon hoppar över några pinnar. Ja, vete sjutton hur hon tänkter. Sen ble det Claras tur, och den här gången så hoppade hon över hindrena. Så Clara tog sig faktiskt runt banan. Visst tog det tid, men runt kom hon. Så dagens saldo 2 disk för Lizzie, 1 disk för Clara och en 8:e placering.

 

Ja, det var den biten av den här dagen. Fort hem och rasta Micki och Farina och byta om, och vidare till nästa ställe. Stannade till i Smebacken och plockade upp mamma och en grannfru. Sen åkte vi till Borlänge. Passerade stället där en bil med 4 ungdomar åkte av vägen.  Det var killar från Söderbärke, varav 2 dog. Jag har för mig att det var precis där en timmerbil, eller nåt åkte av, ut på isen för många år sen. Men isen hade konstigt nog varit tillräckligt tjockt att han hade tagit sig över till andra sidan.

 

Vi kom till Borlänge i tid. Salen började efterhand fyllas på med folk. Och det kom folk, och det kom folk, och det kom folk. Skall det aldrig ta slut   . Spelade ingen roll när man än tittade mot dörren så stod det massa människor där. De fick till slut ta fram extra bord. Tror det var närmare 150 personer där. Undrar om dragplåstret möjligen var sommarens vinnare av det Gyllene dragspelet. Det är en dragspelstävling som hålls i Finland varje sommar. Det Silvriga dragspelet är barnens tävling. Alla fall så var hon som vann den där, med sin lärare. Henriikka Santanen heter hon. Jag fick mig en scarf när jag kom dit. Alla skulle ha en scarf, de var i olika färger. Sen skulle vi göra som dom stora artisterna   , som byter kläder i pausen. Vi skulle byta scarf i pausen. Ja, roligt hade vi alla fall. Hoppas jag får tillfälle och spela med dom snart igen. Synd bara att det är så långt till Borlänge, så åka och tränar varje söndag blir nog lite för mycket. 

 

Lite bilder från dagen, de är klickbara.

 

Först en bild på den allra bästa hallen, som har nästan blivit som ett andra hem. Det är en del av dagens bana.

 

 

 

Sen har vi våra spel som står och väntar på att få komma igång   . Den som är längt bort till höger är min. Sen har vi en bild på all publik, det kom en hel del efter att jag tagit det där kortet. Hon i röd jacka med kryckor längst fram är min mamma, och mittemot henne är grannfrun. Jag frågade grannfrun om hon sympatifryser, för mamma fryser jämt. Men hon tyckte också att det var kallt där inne.

 

   

 

Det var tyvärr lite för mörkt där inne för att få till bra bilder. Sista bilden visar hur man också kan spela. Samma problem hade  jag i hallen imorse. Hade ju fått i uppdrag och ta bilder på tävlingen för att det skulle skickas till en tidning. Men de blev inte bra.

 

           


Här kommer en film på deras variant av Säkkijärvis polkka. Den är inte lätt fast man har dragspelet på sin egen mage. Inte blir det lättare om man har dragspelet på spelkompisens rygg   .

 



Nu blir det snart dags och lägga sig. Blir en tuff dag imorgon också. Då skall vi ha en inofficiell rallylydnadstävling där jag skall ha domaransvaret.

 


       

Av Marru - 16 november 2012 22:06

Idag har det gått hela tiden idag, men jag hann ju till slut slappa lite här på kvällen. Började med morgonpromenad med hundarna, frukost till mig, och hundarna lite senare. Sen var vi till affären en vända. Sen började jag städa, och vi hämtade nytvättade mattor från förrådet. Så nu har vi äntligen lite mattor på golvet. Micki bara njuter   . Sen var det dags och stryka kavajen, och några stickade dukar som jag skall ha med mig imorgon som lotteripriser.  Sen var det dags och öva lite på låtarna. Sen vart det helt plötsligt kväll, och dags för kvällspink för hundarna. Nu har jag tittat på X-factor.

 

Så mycket mer annat har jag inte hunnit med. Mitt största problem imorgon är, vad skall jag äta och när   .

Av Marru - 15 november 2012 23:21

Då var det snart helg igen då. Imorgon blir det städdag som vanligt här. Funderar på om man skulle börja ta in lite mattor eller inte. Har ikväll varit på kennelklubbens styrelsemöte, och vi bestämde att vi skall ha en veckas agilitytävling nästa sommar. Andra halvårets tävlingar skall ansökas före 1 december. Rallylydnadstävlingar har jag inte kollat nåt datum på än, men det lär nog bli nån sån under hösten också. Sen togs det också ett beslut att det skall köpas in en dieselrvärmare, så att vi får lite värme i hallen. Sen var vi till hallen i Norberg och byggde banan inför lördagens Vintercup.

 

Vilken spännande helg det kommer att bli. Först vintercup, sen till Borlänge och spela. Och avslutning på söndag med en rallylydnadstävling, där jag har domaransvaret. Men nu skall jag leka en stund med paint shopen igen.

Av Marru - 14 november 2012 23:27

Vad tungt det kändes imorse när väckarklockan ringde. Gick nog och la mig lite för sent med tanke på att jag skulle upp tidigt, fast det har ju inte varit nåt problem när vi varit iväg och tävlat. Men nu skulle jag med mamma till ögonmottagningen i Falun. Den här gången var det ingen som frågade varför vi inte åkte till Ludvika istället som det var förra gången. Då vart jag lite sur. Men jag kommer inte ihåg om hon träffade nån ögonläkare då. Det är neurologen från Uppsala som vill att dom skall kolla ögonen på henne med jämna mellanrum. Alla fall så hade hon tid kl 8.30 på morgonen. Förstår inte varför man när man åker så långt måste vara där så tidigt.

 

Men vi behövde alla fall inte vänta länge på hennes tur. Hon var först och kolla synen. Sen fick hon gå in i ett rum där dom har en apparat man kolla vidsyntheten, eller vad det heter. Men efter det fick vi gå och sätta oss i väntrummet igen för att komma in till läkaren. När vi satt där så hör jag en karl muttra i ett annat väntrum. De har 4 olika väntrum på ögonmottagningen. Vet inte riktigt säkert man antar att han muttrade nåt om att han fått vänta. Han sa att han hade tid kl 8. Sköterskan svarade han att de har mycket att göra. Då svarade han bara att han hade första tiden kl 8, då kan dom inte ha mycket och göra. Sen att hon fick komma med en annan ursäkt. Det är inte som när mamma och jag är ute. Nog har vi väntat mer än en timme, men inte ger vi oss på personalen för det. Muttra hemma för oss själva kan vi göra. Men de gör säkert så gott de kan på lasarettet.

 

När jag äntligen kom hem så var jag helt färdig. Men innan jag åkte hem så var vi till kyrkogården, och till rörfirman. De skulle komma med en del till nåt rör i pannrummet, och de inte gjort det fast dom sagt för flera veckor sen att dom kommer. Sen åkte vi till mamma och fikade, och tittade på tv en stund. Innan jag åkte så kom jag på att fråga om hon hade nå skoputs hemma. Så jag fick putsa mina skor till helgen. Då sa hon att det finns några skor i skåpet under trappan. Där fanns ett par svarta promenadskor, och ett par mörkbruna vinterskor med pälskant. Likadan vinterskor hade jag också, men mina har jag slitit ut för länge sen. Mammas fötter är ju numera så svullna att hon kan inte använda dom mer. Så jag fick mig två par nästan nya skor.

 

Sen har jag suttit och spelat en stund, på durspelet alltså. Måste spela igenom låtarna varje dag nu.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards