Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 27 december 2012

Bortskämda ensambarn!!!!!!

Av Marru - 27 december 2012 22:49

Ja, det är det jag fick höra hela tiden när jag var yngre. Pga av att jag inte har några syskon. Då fick man alltid höra att man var bortskämd och att man fick allt man pekade på. Det kan jag ju lugnt säga att det stämmer inte. Kanske jag fick lite mer än andra, men absolut inte allt jag pekade på. Dessutom så var jag mer påpassad än vad mina kompisar. Inte saknade jag heller några syskon när jag var yngre. Det räckte ju med att se hur mina kompisar bråkade med sina syskon. 

 

Idag skulle alla som pratar om bortskämda ensambarn se hur bortskämd man är. När man sitter här ensam med en gammal mamma. Man har ingen att dela ansvaret med, utan man måste göra allt själv. Man kan inte ringa till nån annan och fråga "fixar du det där, för jag hinner inte idag" . 

 

Så nästa gång du säger till nåt om att vara bortskämd, och att få allt man vill till en person som inte har syskon, tänk vad den kommer att få dras med en gång i tiden. Den personen kommer ensam få ansvaret för sina gamla föräldrar en gång i tiden. 

 

Jag ringde till Falun imorse, men fick ringa igen senare för de höll på med ronden precis när jag ringde. Mammas hjärta hade stabiliserat sig, men infektionen hade inte gått tillbaka nånting. De funderade på att flytta över henne till infektionskliniken från kardiologen där hon tydligen hade hamnat pga hjärtat. Hon hade inte fått nån egen telefon. Men sköterskan lovade att mamma skulle få låna en telefon när sköterskan hade tid att fixa det. Mamma ringde sen en stund senare, och vi höll på att få ett riktigt maratonsamtal. Hon visste ju inte hur hon skulle stänga av den. Jag försökte säga åt henne att hon kunde trycka på larmet så kommer det dit nån sköterska. Men hon sa att hon inte hittade larmet fast dom hade visat henne. Hon sa också att hon blir säkert liggande där över jul. Så då frågade jag henne om hon verkligen tänker ligga där över ett år. Men jul har ju inte varit än säger hon. Jodå, det har den visst. Idag är första vardagen efter jul sa jag. Kommer du inte ihåg att jag var till dig med alla hundarna, och att du inte kunde åka till affären utan jag fick åka ensam istället. Då sa hon att du har säkert planerat att komma med alla hundarna. 

 

Jag har också försökt få tag på nån på äldreomsorgen på kommunen. Hemtjänsten måste börja åka till henne varje dag. Visserligen säger mamma att det blir dyrt, och att pengarna inte räcker. Men maxkostnaden är 1700, oavsett hur många gånger dom åker dit. Och det har hon råd med, det vet jag. Vet inte om hon fortfarande håller på med sitt påhitt att hon måste spara pengar åt mig tills jag blir gammal.  Våra bekanta som var upp till henne igår kväll och titta hur det var med henne innan jag hann dit, sa att hon hade en gång suttit och räknat kvitton. Under en period på 3 månader hade hon köpt mat för 1700 kr, och det hade hon tyckt är mycket. Jaaa, vad skall man göra. Hon envisas ju och bo kvar i huset. Det är bara och vänta och se hur hon blir när infektionen går över. Om hon är lika förvirrad fortfarande. 

 

Imorgon så ringer jag till Falun igen, och höra om de har nån aning hur länge hon blir kvar. Eventuellt så åker jag till Falun imorgon eller på lördag.

 
 
Paula

Paula

28 december 2012 10:11

Hej, det låter inte alls roligt med din mamma. Det är jättejobbigt när man blir äldre och kanske förvirrad och sjuk. Minns hur min egen mamma också fick kämpa med min gamla senila mormor innan hon kom in på ett demensboende. Verkstadsutbildning, där ser man. Ja det är inte klokt vilken uppfinningsrikedom de har på AF. Kanske ska du börja jobba i någon av alla gruvor dom ska öppna igen?
Kram

http://paulaz.se

 
Annkila

Annkila

28 december 2012 20:00

Kikar in för att önska dig ett gott slut och ett Gott Nytt År!
Är oxå ensambarn så jag kan förstå hur du menar. Min mamma blir 89 i maj men är fortfarande klar i skallen.
Hoppas allt löser sig på ett för dig enkelt sätt!
Kram Annkila
Rasmus & Roffe skickar nospuss

http://www.blogg.annkilas.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards