Colliekompisarna

Alla inlägg den 7 januari 2013

Av Marru - 7 januari 2013 21:47

Ja, kan inte säga annat än jösses. Idag skulle jag då börja på den här verkstadsutbildningen med inriktning på CNC. Men om vi börjar med igår kväll. Såklart så skall maken gå och bli sjuk, just nu när han blir ensam med alla fyra hundarna. 38,7 hade han i temp när vi mätte igår kväll. Åh jösses Amanda vad han var sjuk   . Sen var det dags och gå och lägga sig. Jag tittade först klart på Idioten på resa, maken hade gått tidigare. Hade lite svårt att somna, och när jag till slut gjorde det så började maken snarka. Jag puttade till han lite och sa åt han att vända på sig. Sur vart han för han låg redan på sidan. Lugnt ett tag, sen började han igen, och jag hade fortfarande inte hunnit somna. Så jag puttade till han en gång till, och då vart han ännu surare. Kl 5 tänkte jag gå upp, jag stängde av klockan och gick upp. Då frågade maken vart jag skulle. Då svarade jag surt att varför skall jag ligga här när jag ändå inte får sova. Då vart han ännu surare, tog sitt täcke och gick till vardagsrumet och sa att han skulle göra möblera andra sovrummet och börja sova där   . Gör det då sa jag bara jag får sova. 

 

Ja, så morgonhumöret var väl inte det allra bästa. Sen åkte jag till Ludvika. Var där strax före 8. Det står en kille där, tydligen så var vi bara 2 st nya som började idag. Jag fick ett par skor, och en skåpnyckel och en snabbgenomgång av fikarum. Sen gick vi över till verkstadsdelen. Där fick vi en genomgång av första hjälpen, ögondusch, brandsläckare mm, och snabb genomgång av lokalerna. Sen gick vi in i ett datarum, och där startades det två datorer. Vi skulle börja på nån ritningsläsningskurs. Jaha, tänkte jag. Skall vi inte få nån introduktion eller nånting. På tider, och vad som gäller under utbildningen. Jo, vi fick en pärm med alla uppgifter, telefonnummer. Så det fick vi läsa oss till. Kläder har vi inte heller fått än. Fast vi satt ju bakom dator hela dagen så det var ju ingen fara. Hittills har man fått fråga om allt ifall man velat ha reda på nåt. Väldigt mycket av tiden där är dötid. Tänk om man kunde komprimera tiden man är aktiv, så hade jag nog varit hemma kl 11 idag   . Men det är få lite lärare där så det blir mycket väntande när man behöver hjälp av dom. Jo, i pärmen fanns också en instämplingskod. Men ingen information om var man skulle stämpla in sig och hur. 

 

Alltså, om man vill ha en bra början på en utbildning så var det där definitivt inte en sån. Antagligen så berodde det på att läraren som skulle ha introduktionen var på annat idag. Men då skulle dom har flyttat på startdatumet till en dag som passade henne. 

 

Sen på eftermiddagen när jag gjort dom uppgifter jag blivit tilldelad under förmiddagen så skulle jag börja med e-learning. Alltså läsa via datorn. Det var en massa tester man skulle göra. Svenska, matte, ritningsläsning mm. Mellan varje steg som man gjort klart skulle man tala om för läraren att man var färdig så fick dom bocka av en. Men så hängde allt sig och det gick inte att komma vidare. Eftersom vi inte kunde göra så mycket annat så fick vi åka hem, och det tackade jag inte nej till.

 

Mamma ringde också när jag var där. Hon hade fått återbesökstid till Falun imorgon, och hon funderade på hur hon skulle ta sig dit nu. Jag sa åt henne att hon får väl ringa till invandrarassistenten och be henne boka en sjukbil. Men det vart ju lite kort varsel, så jag tänkte att jag ringer. Så jag fick leta reda på telefonnumret till sjuktransporten. Så nu har jag trots att jag börjat utbildningen fixat sjuktransport åt mamma till lasarettet, att hemtjänsten åker till henne tidigare och hjälper med duschen. Sen har jag pratat med biståndshandläggaren om hur vi skall göra med hemtjänsten och mamma i fortsättningen. Det hade varit några och tittat till henne idag, och de hade visst varit lite oroliga för hennes matintag. Ja, vad gör man när inget smakar. Men hon måste ju alla fall äta nåt vare sig det smakar eller inte. Jag skall åka med henne och handla på fredag efter skolan, och då skall jag se till att hon köper nåt ordentligt. 

 

Ja, vi får se hurdan dag det blir imorgon. Får väl hoppas att den blir lite mer händelserik än den här första dagen. Tycker inte om att sitta och bar häcka. Får man inte vara hemma så skall man göra nåt vettigt av tiden och inte bara sitta och glo på e vägg. 

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards