Colliekompisarna

Alla inlägg den 24 januari 2013

Av Marru - 24 januari 2013 22:42

Börjar känna mig ganska bra nu, mer som jag hade en vanlig förkylning istället. Inge halsont, men täppt i näsan, och det kliar i halsen. Rösten är väl inte riktigt som den skall heller alla gånger. Har nu ätit penicilin 3 dagar. Efter 2 dagar så räknas man ju inte som smittobärare mer läste jag nånstans. Så idag så kokade jag tandborsten och bettskenan. Har 7 dagar kvar på penicilkuren, och vill ju inte att det skall finnas kvar några bakterier så att det kommer tillbaka. Fast risken är väl inte så stor att den kommer tillbaka så snart. Nog sitter väl effekten av penicilinet i ett tag. Men märker nu att det kliar ganska mycket i halsen i nu. Jag hoppas att det värsta är över till måndag då det är dags och gå till skolan igen då. Inge roligt och sitta bland en massa människor och snora och hosta.

 

Men idag så tyckte systrarna alla fall att de har slöat nog. Så idag åkte vi och tränade. Agilityträningen igår hoppade jag över. Men idag skulle det ju inte springas nåt, utan lugn lydnad/rallylydnadsträning skulle det bli. Det var ganska kallt ute, så jag tog med mig en picknickfilt. Tänkte att jag kopplar fast ena hunden vid väggen under tiden jag tränar med den andra. Tanken med filten däremot var att hunden som är kopplad skulle ligga på den och inte bredvid   . Så skulle dom slippa ligga i en kall bil.

 

Men vi var alla fall ensamma där i början, så jag flyttade lite på slalomet, och tränade slalom med dom. Lizzie har ju inte tränat agility på 2 veckor nu, så jag är ju lite orolig för slalomet. Slalomet var förlängt till 14 pinnar. Hon tog alla 14 pinnar utan problem, och ganska snabbt också. Tror vi tog den en 6-8 gånger, och det gick lika bra varje gång. Ibland så satt jag Lizzie vid sidan av, och körde med Clara och hon gick lika bra som Lizzie. Enda problemet var först att få Lizzie och sitta kvar, men till slut så gick det. 

 

Sen kopplade jag Clara vid väggen och började träna lydnad med Lizzie. Började med linförighet. Men det gick inte så bra, och kände att jag hade behövt ha med mig klickern, men den låg ju i dom andra byxorna och jag hade tagit thermobyxor på mig. Så då gick vi över till fjärren. Började först en meter från henne, och hon satt sig upp utan lyfta rumpan. Sen gick jag lite längre, och hon satt sig utan att lyfta rumpan igen. Då tänkte jag att jag provar med 5 meter. Hon gjorde det utan att lyfta på rumpan igen. Jag gick fram och belönade henne medans hon satt. Sen provade jag en gång med sitt, ligg, sitt. Hon gjorde det utan att lyfta på rumpan. Men pratade gjorde hon desto mer. Men hon kanske blir tyst när hon upptäcker att det är det jag vill att hon skall göra och att det blir rätt. Får väl hoppas att det blir så alla fall. 

 

Sen provade vi hoppet, men hon förstår inte att hon skall sätta sig en bit ifrån hindret. Hon hoppar över utan problem på kommandot. Men hon vill ju gärna komma tillbaka till mig istället för att sitta. Men det kanske kommer det också till slut. Sen provade vi apportering. Jag kastade och hon sprang och hämtade. Eller springa var väl kanske och ta i. Hon småjoggade och hämtade den, och småjoggade tillbaka. 

 

Efter det tog jag och tränade lite rallylydandsmoment med Clara. Fronten, tycker hon för det mesta fixar det väldigt bra. Problemet är väl att hon sätter sig lite för nära mig. Så när vi gör momentet där man skall gå bakåt och hon sitter framför mig, så sitter hon så när att hon ibland har tassen på min fot, och när jag börjar gå bakåt så kan ni ju gissa vad som händer. 

 

Sen tränade jag med Lizzie, lite sidbyten och lite moment i högerhandling. Sen bytte jag till Clara igen. Försökte få till hennes vänstersnurrar, men det går trögt. Men de moment Clara kan, dom gör hon riktigt bra och med stor glädje.  Tog en omgång till med Lizzie. Det gick ju betydligt lättare och byta hund när man hade båda inomhus. Tränade backa på höger sida med Lizzie. Vi har ju lite problem med den biten efter i somras när jag råkade trampa på henne. Vänster sida går bra, men hon gillar inte att göra det på höger sida. Men med lite lockande, kort koppel och bredvid en rak tunnel så tror jag vi får till det till slut. Bredvid väggen gillade hon inte, hon tyckte väl att det var lite väl trångt. 

 

Hade en diskussion med mamma idag. Frågade henne om hon ätit nåt. Jo, hon hade ätit kålrotslåda. Men har du inte ätit nå riktig mat. Men kålrotslåda är riktig mat sa hon. Men du måste ju äta annat än kålrotslåda. Jodå, man vart mätt på kålrotslåda så det gick så bra så. Men du måste ju äta proteiner, tex fisk, kött och ost mm. Nädå, det gick så bra med kålrotslåda. Då började jag surna till lite. Så säger hon att hon inte har nåt hemma så hon kunde inte laga. När vi är till affären så säger hon att hon har i frysen. Så imorgon när jag skall till henne skall jag syna frysen först, så jag vet vad hon har och inte har innan vi åker till affären. Jag har alla fall med en låda med sej och potatis, och en låda med lingongröt. Fast det där med lingongröten var nog inte så smart. Då lever hon väl på det en dag. Jag hade faktiskt lust och säga nåt riktigt fult, men det var lika bra och sluta samtalet innan jag gjorde det. 

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards