Colliekompisarna

Alla inlägg den 21 februari 2013

Av Marru - 21 februari 2013 21:41

Har ju inte hänt nåt speciellt idag. Skolan, efter skolan så var jag med mamma till banken. På parkering efteråt höll det på att bli gråtkalas. 2 st av mammas fd jobbarkompisar kom gående, och dom kände inte igen oss först. Men den andra märkte när jag tittade lite på dom. Så dom kom fram till oss och pratade. Anledningen jag tittade till på dom lite extra är att den andra av dom har hand om lottobolaget som pappa var med i en gång i tiden. Det bolaget lever fortfarande, trots att dom flesta i den är pensionärer, och en del har dött. En av mammas grannar hade träffat henne tidigare, och då hade hon bett henne hälsa mamma att hon behövde pengar för en ny omgång. Dom har ju vunnit småsummor hela tiden, så att de har ju gått runt hela tiden så att man knappt behövte lägga till några pengar. Nu sist hade dom fått lägga till 29 kr per person för 10 veckor. Man tycker ju att eftersom hon vet att mamma har svårt att röra sig nånstans, att hon kunde åka till henne och hämta pengarna. Det har hon gjort förut. Så därför tittade jag lite extra för att se ifall hon reagerade. Det gjorde hon ju. 

 

Den andra damen stod bredvid och lyssnade bara, och helt plötsligt så kläcker hon bara ur sig, att nu är hon också änka. Hennes man dog i cancer i höstas. Så hon började grina, mamma började grina. Jag fick bita ihop tänderna för att inte börja sympatigrina. . Men jag har tänkt  lite hur det kommer sig att det bara är männen som dör bland dom finska invånarna i Smedjebacken. Tex på våran gata. Ok, det första var en olyckshändelse. Det var min kompis man som dog i en olycka på valsverket i samma veva dom höll på och byggde huset. Men efter det så dog grannen snett mitt emot mina föräldrar. Änkan dog nåt år senare. Sen var det dags för en ett par hus från oss. Efter det blev det pappa, sen grannen bredvid. Kommer bara ihåg ett enda fall där kvinnan dött först, och det var av cancer, och det är många år sen.

 

Det är så att personer man känt sen man var liten börjar droppa av en efter en.

 

Men det blev alla fall ingen rallylydnadsträning för oss idag för att jag skulle med mamma till banken. 

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards