Colliekompisarna

Alla inlägg den 19 mars 2013

Av Marru - 19 mars 2013 21:25

Dag 2 på truckutbildningen. Jag kom dit först av oss i Ludvika, jag åker ju över Ulfshyttan till Borlänge. Gick in och hallen, och tittade runt   . Man hade nästan kunnat tro att det varit jordbävning eller nåt där inne   . Men så illa var det inte. Utan lärarna hade pressat in 4 banor i den lilla hallen. En för varje trucksort. Vi skulle ju börja ute vid truckarna, först med daglig tillsyn. Sen fick vi en bangenomgång. Hmmmm....man skulle behövt en banskiss som i rallylydnaden eller en banvandring som i agilityn. 2 av banorna kom jag ihåg alla fall. En av truckarna är en där man själv står i en så kallad korg. Tanken med den är att man kör fram den till ett pallstativ. Dom kan ju vara flera hyllor höga. Den på skolan var bara 3 hyllor hög. När man står vid pallstativet, så skall man sen hissa upp korgen man står i   . Sen när man är på rätt höjd så skall man ta upp gafflarna med pallen. Sen är det bara och plocka det man vill ha från hyllan och på pallen. Sen kan man hissa ner sig igen när man är klar. Jag åkte iväg med den trucken, körde hela banan och bökade med att backa in bredvid pallstativet. Lyfte upp korgen, och skall ta upp pallen. Pallen   , vart är den????? Den som körde den trucken innan hade ju tagit ner gafflarna, precis som man skulle göra. Meningen var ju att jag skall lyfta upp gafflarna så att jag får pallen med mig. Men det glömde jag ju, så jag åkte ju runt utan pall. Så det var ju bara och hissa ner sig igen, och åka och hämta den där pallen. Kan ju säga att jag inte vart överlycklig över det. Tyckte inte att det var nån höjdare och stå där i korgen och hissa upp sig. Tyckte att man inte kom ner tillräckligt fort. Stabilt golv skall man ha under fötterna. 

 

Den andra trucken som jag tyckte var bökigast igår, en gick ovanligt bra idag. En problemet var att jag inte var säker på avståndet när man skulle svänga in med pallen mot pallstativet. Men jag tog mig runt banan med den med hedern i behåll   . 

 

Men nåt som stör mig är motviktstrucken. Det är över 4 år sen jag kört en sån. Bitvis så körde jag ganska mycket. Tex en sommar så körde jag heltid i 4 veckor. Idag känns det nästan som om man aldrig suttit i en sån förut. Fast det är klart, det fanns ju inga trånga banor inne på stålrör. Enda stället där man kunde säga att det var trångt, det var när man var inne vid svetsmaskin på ettan. 

 

Sen på eftermiddagen så hade vi teori. Man kände sig ganska trött efter lunchen, men det var bara och bita ihop. Vi gjorde en bensträckare alldeles innan fikarasten. Sen när vi skulle ut på fikarasten så tänkte jag att jag skulle hämta min smörgås som jag hade liggande i bilen. Men jag hittade inte bilnycklarna   . Jag kände igenom alla jackfickorna. Hade en huvjacka också och gick igenom dom fickorna och jeansen. Men inga bilnycklar. Då började jag få lite panik. Gick till läraren och satt jag hade ett litet problem. Att jag tappat mina bilnycklar. Men jag kunde ju inte förstå att vi inte hittade dom eftersom jag efter att jag varit till bilen hade bara gått in i hallen och rakt in i teorisalen Vi var ut flera ggr för att kolla. Jag var nära på att ge upp och fasade för tanken över att ringa till maken. Jag och bilnycklar har ju ett litet problem. Men till slut så hittade jag dom. I den lilla fickan som satt på ärmen. Jag hade ju inte jackan på mig när jag var till bilen med matlådan, utan hade den hängaden på ärmen. Jag stoppade nyckeln i en ficka som var öppen utan att tänka mig för vilken ficka det var. Så fort jag inte har nycklarna i höger jackficka så får jag lite panikkänsla att jag har tappat bort dom. Vilken känsla det var och hitta nycklarna. Men jag kan lova att man vaknade till alla fall.

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12 13
14
15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27
28
29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards