Colliekompisarna

Alla inlägg under april 2013

Av Marru - 9 april 2013 22:29

Idag har jag börjat träna in 2 nya moment i rallylydnad på Lizzie. Den ena är nog ganska lätt. Har ju tur att Lizzie är ganska hög. Den går ut på att hunden skall bära på ett föremål, och jag skall ta den under gång efter 2 meter. Föremålet är en liten fleecefläta som är lätt och stoppa i fickan. Den får ju inte vara synlig under övriga delen av banan. Sen har vi tränat på att backa framför mig. Tror det är en av dom svårare momenten i mästarklassen. Hunden skall in framför mig, med nosen mot mig och därifrån börja backa. Ett annat moment som jag tror skall bli svårt att få till är snurren mot mig. Kommer ihåg vilka problem jag hade med att få henne och snurra från mig på höger sida. På vänster sida gick bra, men höger sida ville absolut inte. 

 

Jag kommer och skippa morgondagens agilityträning. Har ju beställt extra träning till på lördagen, och fartträning. Ingen idé att hålla på och krångla med svåra kombinationer om hon inte har fått upp farten igen. Så på lördag skall vi prova om farten kommit tillbaka. 

 

Jag har nog haf lite problem och räkna igår. Nu på fredag blir det 2 veckor till valpen kommer.

Av Marru - 8 april 2013 22:11

Nu är det knappa två veckor kvar, om jag har räknat rätt, tills våran lilla kille kommer. Eller Jeri som han kommer att heta. Det tror jag är ett bra namn, fungerar nog bra i dom flesta sammanhang. 

 

Här har det inte hänt så mycket mer. Har inte gått kvällspromenaden på byn sen vi gick över till sommartid. Utan vi njuter av att kunna gå på andra ställen istället. 

 

 

 

 

Av Marru - 7 april 2013 22:15

Då var det slut på denna helg igen, och imorgon är det dags och åka tillbaka till vardagen och skolan i Ludvika. Jag hann trots allt göra lite av det jag skulle göra i helgen men inte allt. Jag hann tex tvätta Farina och borsta henne, och trimma tassarna på henne. Hon är lite jobbig och hålla på med. Tvätta går väl an, men borsta och trimma tassarna. Brukar ha henne liggandes på sidan när jag håller på. Men hon är stel som en pinne. Man skulle nästa tro att jag skall till och slakta henne eller nåt. Men nu är hon alla fall fin. Nästa helg tänkte jag att Clara skall få sig en omgång. Hon ser för bedrövlig ut nu Clara. Har jag tur så hinner jag kanske med Lizzie helgen efter. Det är bäst och ta en hund per helg.

 

Nu på kvällen har jag varit till Borlänge och spelat. Det är alltid lika roligt och vara med gänget och spela. Många skratt blir det. Tex när en idag skulle visa att hon faktiskt kan kompa med basen till en låt. Det var bara det att hon koncentrerade sig så på melodin att hon glömde bort det med fingrarna på vänstra handen   . Sen fick jag några nya låtar och öva på. 

 

Jag har idag börjat träna bärande av föremål på Lizzie. Det är ett moment i mästarklassen. Det finns många svåra moment och träna på i den klassen. Bla måste vi träna på snurren mot mig. Snurra från mig kan hon, men hon måste lära sig att snurra mot mig också. Det blir nog inte det allra lättaste.

Av Marru - 6 april 2013 23:43

Jag hade hur mycket som helst jag skulle göra idag, men vet inte om hälften blev gjort ens. Men har alla fall tvättat Farina, och städat toaletten. Maten blev ett långkok, så den behövde jag inte ägna så mycket uppmärksamhet. Den fick väl stå på spisen och puttra bäst den ville. Jag skulle ha ritat rallylydnadsbanor idag, och sen skulle jag väl spelat på durspelet om jag skall till Borlänge och träna imorgon. Imorgon blir det då borstning av Farina. Får ta nästa hund nästa helg. Då tror jag att jag tar Clara. Hon är ganska smutsig nu. Men just nu luktar det så gott om Farina. Sen får vi se hur länge det gör det. Hon har ju den dåliga ovanan att hon sitter snett när hon pinkar. Inte så att hon är sjuk eller nåt. Men hon skall ju lyfta på benet samtidigt som hon sitter. Med resultatet att hon pinkar ner sig själv, och efter ett tag börjar det lukta ganska illa om henne. 

 

Nej, nu börjar jag bli trött igen så det är väl lika bra och krypa ner i sängen.

Av Marru - 5 april 2013 23:58

Återigen en ledig helg. Inga tävlingar på ett par veckor. Eller egentligen blir det ju inga tävlingar för våran del på en månad. Men trots det har jag mycket och göra i helgen. Får försöka städa lite. Sen måste jag hinna rita en hel del rallylydnadsbanor. Har ju ganska många tävlingar jag skall döma, och lite tid att rita banor på. Så det är lika bra och börja med dom nu så man inte behöver göra några hastverk som inte alls blir bra. Visserligen så vet jag inte vilka alla klasser jag skall döma. Men jag gör väl några banor i varje klass så har jag lite och välja på sen när det blir dags   .

Av Marru - 4 april 2013 22:40

Idag som vanligt på torsdagar så hann jag bara slänga i mig maten för att sen åka till Norberg och träna. När  jag kom dit så vart jag lite fundersam, är det onsdag eller torsdag idag. För det fanns folk på plats så brukar bara vara där på onsdagar på agilityträningar. De har dessutom en bit att åka eftersom de bor mellan Virsbo och Surahammar. Det var en hel del personer där från Söderbärke idag. En terv och en new foundland som bara var där för miljö- och socialträning. Sen har vi ju en som har börjat träna rallylydnad med oss. 

 

Jag började träna lydnad med Lizzie. Först lite linförighet, och en läggande. Sen tränade vi lite apportering, och efter det fjärren. Lydnadsbiten avslutade vi med hoppet. Det gick ganska skapligt idag. Så jag funderade faktiskt om vi inte kan göra en start i lydnadstvåan i höst. Sen gick jag ut med Lizzie till bilen, och tänkte börja göra kortbanor till rallylydnaden. Då kom jag helt plötsligt på att det faktiskt var den första torsdagen i månaden. Så idag skulle det ju vara banträning. Men det var ganska mycket nya som inte tränat så mycket. Så jag gjorde ett par kortbanor i nybörjarklass. Sen i ena änden av hallen gjorde jag en bana i nybörjarklass, som jag senare ändrade om till en variant av avancerad klass. 

 

Jag körde nybörjarklassen med båda två, och båda gick kanonbra. Sen körde jag den andra banan med Clara, fast jag ändrade om en del skyltar till fortsättningsskyltar i mitt eget huvud. Det gick också bra. Sen körde jag Lizzie i avancerad klass. Hon var riktigt duktig idag. Fast det är hon ju nästan jämt. Honnören gjorde vi med hund liggande på höger sida. Hon låg stilla hela tiden. Jag har ju kommit på att ifall jag står och pratar med henne, så sätter hon upp sig efter en stund. Så förra gången provade jag med att vara tyst, och bara titta framåt. Då låg hon på sin plats hela tiden. Så jag gjorde likadant den här gången också. 

 

Sen tränade jag Lizzie på gungan. Först så ville hon inte  upp. Men när jag väl bestämt att nu skulle hon upp, vare sig hon vill eller inte. Till slut så gick gungan skapligt bra.

Av Marru - 3 april 2013 21:54

Från agilityträningen alltså. Lizzie måste få vila upp sig från helgen. Jag också. Igår så var jag så trött att jag stängde ner datorn efter kl 22. Men av nån anledning så ställde jag inte bort den, utan hade den i knät under tiden den stängde ner sig. Så klart så somnade jag ju. Blev väckt av maken en kvart senare när han sa " är du så trött så stänger du ner datorn och går och lägger dig" . Jag sa bara att jag har gjort det redan   . Fast jag kom ju inte så långt. Men kände mig lite piggare idag i skolan. 

 

Så här har det inte hänt mycket mer idag. Varit till skolan, kom hem och gjorde laxlåda som blev kanongod. Efter jag ätit så tog jag systrarna på kvällspromenad. Vi tog en vända till Hagudden. Det är länge sen vi varit där.

Av Marru - 2 april 2013 21:27

Idag var det verkligen en tung dag på skolan. Första halvan av dagen kändes huvudet som man gick i ett vakum. Men på nåt vis så tog man sig igenom den. Det lär nog dröja några dagar innan man är sig själv igen. Men nu blir det som sagt inga tävlingar på ett tag. Ja förutom dom som jag skall döma på då. 

 

Ikväll så gjorde vi våran första kvällspromenad på länge utanför byn. Nu är det ju äntligen så ljust på kvällen att man kan gå vart man vill igen. Så nu blir det bara bättre och bättre, fram till midsommar då när det vänder och börjar bli mörkare igen. 

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2013 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards