Colliekompisarna

Alla inlägg den 19 juli 2013

Av Marru - 19 juli 2013 23:30

Hade skrivit hur mycket som helst, och råkar komma åt knappen man stänger av datorn på, och allt försvann   . Så det är bara och börja om från början. I onsdags var vi hos mamma, maken målade och jag tvättade en stor matta åt oss. Det är lite svårt för mig att göra nåt när vi är hos henne och alla hundarna är med. Det går ju inte att ha dom lösa på tomten. Micki drar ju till grannen så fort han kommer åt. Visserligen säger hon att det inte gör nåt, men jag tror inte hon blir glad om han börjar gräva där. Vilket han var på väg att göra en gång när jag hämtade han. Kommer ihåg när vi nyligen hade flyttat dit, hur min första collie, och deras schäfertik stod nos mot nos vid tomtgränsen. Men ingen klev över, utan dom stod och nosade på varandra på varsin sida. Enda gångerna han stack från tomten var när pappa gick till nån granne, då följde han efter. En gång så smet han faktiskt till en annan granne ensam. Han var hos dom är mina föräldrar jobbade, och jag bodde i Borlänge. Han tyckte visst om pepparkakorna han fick hos dom   . Men alla fall så kan man inte ha Micki lös där, inte Jeri heller för han drar till skogs. Flickorna har gått bra. Men nu var det nån som började elda på gatan nedanför, och det sprakade rejält. Clara trodde nog att det var nåt djur i buskarna mellan tomterna. Så då drog hon iväg, med Lizzie och Farina efter sig. Clara har lite för mycket vakt i sig, hon vill gärna ut på vägen om nån går förbi där. Inne är det lite besvärligt och vara med dom, för dom känner sig inte riktigt hemma där. Så då är dom ganska rastlösa. Sen litar jag inte riktigt på att Jeri är riktigt rumsren än. Det har inte hänt nån olycka här hemma på flera veckor nu. Men när vi var hos mamma för ett par veckor sen så kissade han på hallmattan. Vi har inga mattor hemma, så det är nog inte så lockande och kissa inne. 

 

I torsdags var jag då med mamma på ärenden. Bla skulle hon till vc och ta pk-prov. När vi är på väg dit så säger hon helt plötsligt "jag är inte säker på om vi behöver åka och ta det där provet"   . Vadå, tänkte jag. "Jo, det var två damer och dom tog nå prover på mig, och visa på plåster hon hade på handen och i armen. Hmmmm.....hur blev det här nu då tänkte jag. Jag har ju fixat så att hemsjukvården skall se till att hon får i sig sina tabletter. När jag pratat om provtagningen med dom, så har dom satt att så länge hon kan ta sig till vc på ett eller annat vis, så skall hon göra det i första hand. Då sa jag åt den jag pratade med att jag har redan bokat tid till torsdagen för provtagning. Men alla fall så hade det stått i deras bok att det skall tas prov på torsdag. Men alla fall när jag var på väg ut så träffade jag på en av distriktsköterskorna på vägen. Berättade åt henne vad som hänt. Hon sa att dom tycker det är synd och skam att mamma skall behöva ta sig till vc för provtagningen, att hon borde kunna få det gjort hemma. Så berättade jag åt henne att jag har bokat tid till läkaren nästa vecka, för mamma äter så dåligt. Då sa hon direkt att jag skulle säga åt läkaren att han skall skriva in henne i hemsjukvården. Då kan dom inte säga nej, utan måste åka och ta det där provet. Vad skönt det vore om det gick och ordna. Då skulle inte jag behöva komma ihåg och boka tid för provtagning, och sjuktransport till vc. Dom får ju rapport direkt från medicin på Warandosen, då får de ju samtidigt reda på när nästa prov skall tas. 

 

Fast en sak tycker jag blev lite dålig nu. Jag har ingen koll alls på hur mycket medicin det finns kvar, och när det skall hämtas ut nytt. Nu hade dom lämnat en lista där de kryssat i vad som skulle hämtas. Den ena medicinen fick vi inte hämta förrän i slutet av nästa månad   . Den andra gick bra. Men den som hon fick ut såg jag att hon hade flera burkar av hemma, men däremot inte av den som hon inte fick. Så jag borde ha åkt till apoteket igen och sagt det åt dom. Men jag orkade inte. Vi hade flängt så mycket redan, och klockan var mycket. Vi hade ju varit till Ludvika och fotat mamma, sen till banken och fixa ett id-kort åt henne. Sen till apoteket, och Ica för att hämta ett paket. En sväng till kyrkogården skulle också hinnas med.

 

Sen på kvällen skulle jag hinna på träning på klubben. Jag började träna lydnad med Lizzie, han med lite fritt följ. Sen började dom som skulle träna apportering med sina fågelhundar ropa om jag skulle med ner till kanalen. De skulle vattenapportera, och de tänkte ifall Jeri skulle bli sugen på att bada när han ser dom andra hundarna hoppa i vattnet. Men det blev han inte. Sen gick vi tillbaka till klubben, och jag gjorde en fortsättningsbana som vi tränade på. Gick en vända var med med Lizzie och Clara. Sen innan vi åkte hem så gjorde jag lite fartträning med Lizzie igen på agilityhindrena. Det blev samma som i måndags eftersom dom stod kvar likadant. Sen alldeles innan vi skulle åka hem så släppte jag ut alla 3 så de fick springa av sig lite. 

 

Idag har Jeri och jag haft miljöträning på byn. Det är ju Mölja hela veckan. Idag så hörde jag musik från byn, så då tänkte jag att vi går upp och lyssnar. Det var den här Cadillac Band som dom tar hit varje år, vet inte varför, som hade spelning för barn. Hmmmmm.....det var väl lite si så där. Men alla fall så var det lite väsen, mycket människor och en del barn. Så kom en som bor här i området fram till mig och sa "så ni är ute och miljötränar". Sen tog hon kopplet och sa, kom så går vi och hälsar på....... Så då tog hon Jeri med sig och gick. Och han följde med utan att bry sig om att jag blev kvar   . Vet inte om jag nu tycker det är så bra. Visserligen så vill jag att mina klubbkompisar skall kunna springa med han på en tävling, om jag inte själv skulle kunna det. Men jag vill ju inte att han skall följa med vem som helst. Ok, nu var det ju inte riktigt vem som helst, utan en person som han fått hälsa på flera gånger. Men alla fall. 

 

Imorgon är det tänkt att vi åker till uppfödaren och visar upp oss. Kanske får han träffa en syster eller nåt.

 

Lite bilder som jag tagit idag, och en äldre. Börjar med den äldre som är tagen under veckan. Jeri nyfiken i strut, undrar vad jag håller på med.

 

 

 

Sen har vi en nyborstad Lizzie i sin sommardress. Jösses, så mycket jag borsta ur henne, och så mycket som finns kvar på henne.

 

 

 

Sen lite blommor som vi har på framsidan. Först har vi petunior som jag har själv sått under våren. Dom blev riktigt fina. Dom i tredje lådan har inte börjat blomma än, men dom tar sig väl dom också. Dom var minst när jag planterade om dom. Sen har vi lite pelargoner som maken köpte för halva priset på Ica, och dom såg riktigt eländiga ut när han kom med dom. 

 

       

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards