Colliekompisarna

Direktlänk till inlägg 1 december 2013

Oj, har visst glömt bort!

Av Marru - 1 december 2013 22:38

Hmmm....har visst glömt att skriva på ett par vecckor och vi som har gjort sååååå mycket, som vanligt   . Så det är väl lika bra och ta det i tur och ordning. Vi börjar med lördagen 27 november. Då var det dags för vår Vintercup. Det är ju en tävling som vår klubb har haft i flera vintrar nu. Det är 6 omgångar, varannan gång agility och varannan gång hoppklass. 3 lopp varje gång. Dom 10 första placeringar får poäng, vinnaren får 10 poäng och sen går det neråt till 1 poäng. Den som har mest poäng när cupen är slut får ett fint pris. Ett presentkort på Intersport. Men det blir även småpriser på deltävlingarna. Vi började då med 3 agilitylopp. Den här gången så skulle det bli klass 1 banor i början, sen blir det svårare. Inofficiella tävlingar brukar ju vara klass 2 banor. 

 

Jag har försökt jobba på fart med Lizzie, och säkerhet i slalomet. Jag kommer inte ihåg nåt särskilt om loppet, annat än vi kom på 5:e plats. Hon var lite trög på gungan som vanligt, så vi fick över 1 sek tidsfel. Men slalomet är betydligt snabbare än förut. Andra loppet diskade vi oss. Har för mig att det var pga hon hoppade över ett hinder från fel håll. Tredje loppet gick också hyfsat. Vi kom på 6:e plats där med lite över 4 sek tidsfel där. Hon stod lite längre på gungan än förra gången. Vi har alla fall fått 11 poäng i Vintercupen. Visserligen så räcker det ingenstans. Men det spelar ingen roll, det är alla fall roligt att vi får poäng överhuvudtaget. Dessutom så tog Lizzie alla 3 slalom bra, vilket jag är nöjd med. 

 

Efter tävlingen så bad jag en klubbkompis och hjälp mig med ett spår åt Jeri. Ett likadant som vi slutade med på kursen. Alltså att en person tar hans favoritleksak. Retas lite med den och går in i skogen. Lägger ner ett föremål, i det här fallet en handske en bit bort så att jag ser den. Sen går i en båge en bit för att senare komma ut på vägen igen, och lämna leksaken där. Selen la jag som vanligt i början av spåret. Sen väntade vi en stund. Jag satt på han selen, och han började ddra iväg dit han skulle. Handsken hittade vi, men han var inte nå leksugen utan ville bara iväg igen. Men så vi ett ställe så fastnade han med nosen lite väl länge vi nån doft, så han kom av spåret. Så jag fick ropa på min klubbkompis att hon kunde komma fram. 

 

Efter det så stack vi och letade på några cacher. Det är en ny hobby som jag dragit på mig. Det verkar alla fall vara väldigt poppis bland rallylydnaddsdomare. Man använder en GPS för att hitta föremål. I det här fallet är det burkar av olika storlek och utseende. I burken finns det alltid en pappersremsa som kallas för logg. Där skall man skriva dagens datum och sitt nick man använder. I burkarna kan det även finnas annat också. Det beror lite på burkens storlek, vad som får plats i den. Men alla fall så hittade vi 2 stycken såna också. 

 

På söndag så tror jag att vi var hemma. Under veckan har jag jobbat min sista vecka på stålrör. Var eftermiddag, men hade tur och fick byta till förmiddag på fredag. Jag kan väl inte påstå att jag längtar tillbaka dit. Men nu har vi alla fall kommit till den här helgen.

 

Igår var då Lizzie och jag och tävlade rallylydnad i Rättvik. Vi åkte tidigt på morgonen, fast vi inte hade behövt vara där förrän efter lunch. Men jag samåkte med min geocachande klubbkompis. Vi tog en cache direkt på parkeringen där vi träffade i Borlänge och hon lämnade kvar sin bil där. Sen tog några stycken till innan vi kom vi till Rättvik. Nybörjarklassen började dagens tävlingar. Min klubbkompis gick 2 fina rundor och fick sina kvalificerande resultat, och kom upp till fortsättingsklass. Jag stod vid sidan och tittade på banorna, och tänkte att det är nåt som inte stämmer. Där står domaren med en skrivare, och en som bakskriver. Hmmm....men vad är det där för person då som sitter där alldeles ensam på banan tänkte. Så jag var och frågade en av funktionärerna vad det var för nytt dom har hittat på. Varför sitter det en ensam person är. Det var visst en domaraspirant, men hon hade ingen skrivare. Så hon satt där och bakdömde och skrev samtidigt. Det blir ju inte bra, hon missar ju en massa när hon skriver. Så jag sa att jag kan gå och skriva åt henne. Hon vart ju jätteglad över det. Särskilt som hon hade lite problem med att komma ihåg och säga siffrorna på banan, och upptäckte att jag höll reda på momenten själv. Då kunde hon koncenterar sig på att döma. Jag vet med mig själv hur svårt det var i början och komma ihåg och säga vilket nummer ekipagen är på. Men numera tycker jag att det går ganska bra med den biten.

 

Men nästa klass var jag tvungen och säga ifrån. Var ju tvungen och ge Lizzie lite uppmärksamhet. Så vi gick ut på en promenad hon och jag, och tog en cache på samma gång   . Sen till slut så blev det vår tur och starta. Första banan var det nästan bara högerhandling på. Just den biten var jag inte så orolig för, att det var mycket högerhandling. För när vi tränar så accepterar hon att vara på min högra sidan. Problemet är svängarna, och 360º snurren till höger med hund på höger sida. Svängarna på vänster sida fixar vi lätt. Hon sätter vid min fot, och säger jag fot och svänger så gör hon det samtidigt. Men hon får inte in kommandot för höger sida för att jag skulle kunna göra det i höger svängarna med henne på höger sida. Så klart så var det en del sånt på den banan.

 

Det började med ett sidbyte framför. Vi brukar inte ha några större problem med det bytet från vänster sida till höger. Men igår så ville det sig inte riktigt. Så vi fick ett litet avdrag där. Men den där 360º snurren som jag var lite orolig för, den gick ganska hyfsat. Enkel slalom, lite oenighet. Sen blev det en sån där höger sväng igen. Sitt, sväng höger, sitt. Där rök 3 poäng. En enkel slalom igen, och lite oenighet där igen. Efter det så gjorde vi den snyggaste 3 steg bakåt på höger sida som vi nånsin gjort på en tävling. Sen var det ett frontmoment, och hon kom tillbaka på vänster sida. Efter det en frestelse. Där är nog det största problemet att hon kan börja stirra på mig så att hon missar att hon trampar på både koner och frestelser. Men det gick bra denna gång. Sen har vi ett sidbyte igen, och frestelsen med henne på höger sida. Och nånstans där kom skönsången igång. Ja, hon är ju en sån som måste snacka av och till. Alltså inte skälla för då hade vi fått 5 poängs avdrag hela tiden. Nej, utan riktig colliesnack. Man är väl inte collie för ingenting heller   . För sen kom ett moment, tror det var sitt-stå-sitt. Sen hade vi en vänster sväng med sitt före och efter. Tror det var en snurr där också före mål. Det är dom där momenten med sitt som får Lizzie och muttra. Hon tycker nog att jag är tjatig. När jag gick av banan så kände jag att det där gick väl så där. Att vi skulle bli på gränsen och få 70 poäng. Sen var det dags för honnören. Det var sitt på höger sida. Hon satt hela tiden, men hon rörde lite på tassarna så hon fick lite avdrag där. Men vi slutade alla fall på 86 poäng   , och en 3:e placering. En rosett fick vi också   . Visserligen så missade jag den prisutdelningen för jag höll på och kolla min bana inför dagens tävling. Domarens kommentar på den banan var "snygg runda med protester" .

 

Men sen vart det ganska snart för nästa banvandring. Där var det inte lika mycket höger handling. Men även där fanns det en sån där höger sväng med sitt, sväng höger, sitt med hund på höger sida. Den banan började med en 360º vänster, och det har vi inga större problem med. Sen kom det ett vanligt frontmoment från nybörjarklass. Hon satt sig framför mig. Men sen, vete sjutton hur hon tänkte där, men när jag skulle ha tillbaka henne till sidan så lägger hon sig. Jaja, det är inget att göra åt det. Göra om det gör jag inte. Sen hade vi ett sidbyte. Efter det ett sitt-lämna kvar och kalla in. Stanna kvar är inte hennes starka sida, så jag trodde att hon skulle komma efter, men jag hann kalla in henne innan hon började komma efter. Sen tror jag att efter det kom den där höger svängen. Lite strul var det men vi fick till den. Efter det ett sidbyte från höger till vänster. Det är inte vår starka sida, och det märktes också. Jag bara såg avdragen rassla i mitt inre. Kommer inte ihåg vad det var för nåt på slutet. Men det var nog inte nåt avancerat, för vi klarade av det någorlunda hyfsat. Det var nog några moment med sitt för hon sjöng vacker för domaren   . Just ja, det fanns ju ett hopp med också. Alltså en agilityhund som springer förbi hopphindret   . Undrar hur hon tänkte där. Så det var ju bara att göra om och göra rätt. Även den här banan hade sitt på höger sida i honnören. Men den här gången så rörde hon inte på tassarna utan satt stilla. Men sen när säkert över halva tiden hade gått, så lägger hon sig. Jaha, det var det tänkte jag. Tänkte låta henne ligga där. Men så kom jag på att det kan jag ju inte göra för då blir vi ju underkända. Så jag satt upp henne igen. Jag sa åt henne att nu är du körd tjejen. Hon bara tittade på mig   . Men jag trodde visst att det gick mycket sämre än vad det egentligen gjorde på banan. För vi fick alla fall 74 poäng, och 12:e plats. Domaren kommentar på denna var "Trevligt ekipage, vacker sång"   . Sa åt domaren idag att jag hoppas vi får tillfälle och underhålla han med sång nå fler gånger. Ja, det var den tävlingen. Vi har nu gjort det jag ville, få klart med avancerad klass så vi kan starta i mästarklass. Här skall nu börjas träna mästarklassmoment lite åt gången. Förhoppningsvis skall vi kunna starta i en mästarklass nån gång under våren. Jag skall börja läsa momentbeskrivningarna riktigt ordentligt. 

 

Sen var det dags och börja åka hemmåt. Vi tog det lugnt, och plockade den ena cachen efter den andra. Jag hade ju i fredags kollat vad det fanns för cacher efter vägen på datorn, och kollat vad det fanns för hintar till dom. Hittade en hel del som skulle finnas på hållplatser efter vägen från Insjön till Borlänge. 30 skulle dom vara sammanlagt, men alla var inte efter riksvägen. Tror vi tog 12 av dom igår, sen tog jag ett par av dom idag. Det var såna som var efter en mindre väg. Tänk att man kan bli så glad över att hitta en plastburk   .

 

Ja, idag var jag då till Rättvik igen, för att döma nybörjarklass. Tror det var såna som egentligen blivit bortlottade från gårdagens tävling som blivit flyttade till idag så att dom också fick tävla. För jag fick ett akutanrop om att döma just dom. Samtidigt så var det en domaraspirant som skulle göra sitt domarprov under den första tävlingen. Det var relativt lättdömt idag. Hon som gjorde domarprovet fixade det också. Så nu har vi ytterligare en till domare här i närheten. Jag var glad med båda mina före lunch, så jag kom hem tidigt idag. På väg hem så passade jag på och ta några cacher. Kunde ju inte låta bli.  

 

Väl hemma så vilade jag en stund, sen var jag ner till byn och kollade på julmarknaden. Det var väl inte så hemskt livat. Men lite rörelse fanns det. Det fanns en som sålde kålrotslåda och morotslåda. Så jag köpte en morotslåda åt mamma. Kålrotslåda gör jag själv, morotslåda gillar jag inte. Sen gick jag ner till Folkets hus, och kollade vad dom sålde där. Hittade inget intressant. Sen gick jag till Meken. Där fanns det också lite hemslöjd till salu. Där hittade jag en liten garntomte som spelade dragspel. Jag samlar ju på sådana, och det har vållat mig ett litet problem nu. Jag vet inte vart jag skall ställa dom nu. Har ju förut haft dom på bokhyllan. Men nu står det en tv där, så det går ju inte. Så jag måste hitta på nåt nytt. Men jag hade gärna haft dom alla stående på samma ställe. Efter Meken gick jag till loppiset. Där hittade jag 3 st dragspelstomtar till. Maken har dessutom köpt en igår. Så jag har 5 nya tomtar i år.

 

Ja, det var väl i stora hela det som hänt här. Imorgon skall jag börja göra i ordning här, och få till lite jul inne också. Inte bara ute. Nästa lördag är det dags för Vintercupen igen. Då är det 3 gånger hoppklass. Men jag hoppas ju att jag skall ha nåt att skriva före det. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marru - Fredag 5 april 23:51

Så var det april igen, med allt vad det innebär. Bland annat aprilväder. Ena dagen är det så bart och fint överallt, och man känner våren. Nästa dag är det bara vitt, vitt och återigen vitt.          Första arpil var det fint väder, och då v...

Av Marru - Tisdag 26 mars 20:14

Nu har det varit lite tävlingar igen. För över en vecka sen hade vi agilitytävlingar. Klass 1 på lördag och klass 2 på söndag. Viiru och jag tävlade på lördagen. Han var duktig, placeringarna blev 3, 4, och 5. Vi var och tränade igår, och han var rik...

Av Marru - Tisdag 27 feb 20:38


Då har man varit ute och dömt igen. Hos Gävle BK. Denna gång fick jag en lite större hall och vara i än förra gången. Många duktiga ekipage vad det som vanligt. Men det blir ju lätt så i mästarklass. De finns ju ingen högra klass, och en del har vari...

Av Marru - Lördag 17 feb 22:02

Viiru och jag har varit på agilitytävling på hemmaklubben i Norberg. Vi har inte tränat mycket i vinter. Nästan bara slalom när vi varit till hallen på torsdagkvällarna och tränat rallylydnad. Då har det ju alltid stått ett slalom vid bakom sekretari...

Av Marru - Söndag 11 feb 22:04

Har varit och dömt lite rallylydnad mästarklass. Här kommer mina banor i mästarklass, från Gävle och dagens bana från Karlstad. Det blir mycket mästarklass nu.    Börjar med Gävles bana, som var först ut i år. Som jag fick trycka ihop på en yta p...

Presentation

Fråga mig

16 besvarade frågor

Chat

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Translator

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Banners

Hundsidor

Målarbodens blommor

Länkar

Recept

Väder

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards